Бизнес на едно ухо разстояние
Кои са „белите лястовици” на българските подкасти

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Българските подкасти търсят баланса между качествено съдържание, възможности за реклама и дарения. Има ниша за бизнес подкасти, насочени към основната таргет група на медията като цяло - сериозни, заети, икономически активни хора, които оптимизират времето си.
Наскоро си говорих с приятел, който каза, че е заменил завинаги телевизора с аудио библиотека с книги за развлечение, бизнес, лекции, дори архив с любими сериали „на ушенце“. Неговата страст са подкастите, които го „срещат“ с интересни хора по-успешно, отколкото личната или служебна комуникация.
Подкастът е записан онлайн разговор за споделяне, или „дигитален аудио файл, който е наличен в интернет за сваляне“. Най-популярните жанрове в подкастите са общество и култура, новини и политика, бизнес и комедия, здраве. Според данни на Edison Research Infinite Dial 2018 от март 2018 г. има 550 000 подкаста с 18, 5 млн. епизода на платформата на Apple. Общо тяхната бройка на всички платформи е около 660 000. По данни на Nielsen от 2018 г. 44% от американците слушат онлайн шоутата. 68% от тях са с колежанско или висше образование.
„Потреблението на медиите се промени драматично, както поради технологиите, така и заради нуждите на хората. Употребата на мобилни устройства като първи или единствен екран, в съчетание с търсенето на нови форми на съдържание, оспорват мита за това колко за кратко можем да задържим вниманието си. Подкастите са все още в ранен етап на развитие, но тепърва ще оказват влияние в маркетинга“, казва Том Уебстър, от агенцията за маркетингови проучвания Edison.
Събрах трима от най-популярните български подкастъри, които търсят или знаят как се постига баланс между качественото съдържание и постигането на бизнес цели в медията, която поддържат.
„Говори ѝнтернет“ има най-дълга история от трите медии. Еленко Еленков и Владимир Петков се определят като „технолози и медиа-маниаци“. Стартират първия си подкаст през 2017 г. През 2018-а съпродуцират още един проект - „Транзистор“, а тази година планират още два тематични. Развиват медиите чрез лични инвестиции и чрез дарения от над 100 души в платформата Patreon. „Говори интернет“ има 2-3 рекламни блока от по 1 минута в подкаст от 2 часа.
Еленко Еленков и Владимир Петков
„Свръхчовекът с Георги Ненов“ съществува от около 2 година с цел „да покаже, че има „бели лястовици“ – хора, които правят нещата, които обичат, и са успешни в това“, казва Георги. Той има 123 епизода и над 1000 последователи. В края на миналата година стартира кампания в платформата Patreon и привлече първите 50 дарения. Подкастът има партньорства за отстъпка за книгите, които събеседниците препоръчват в разговора.
„Ние сме Силвина, Хелиана, Горица и аз, Жюстин. Стартирахме подкаста „Създателите - дигиталните оптимисти на България“, за да разказваме за успешните хора и проекти в света на онлайн индустриите. Целта ни е да насърчим дигиталното предприемачество“, казва Жюстин. Проектът не е с комерсиална цел и включва сайт, блог, профили в социалните мрежи, планове за книга.
Жюстин Томс
„Подкастът е все по-разрастващ се рекламен канал, в който брандовете търсят вниманието на слушателите. За разлика от уеб рекламата, при подкаста рекламите са „естествени“. Те се четат от авторите на съдържанието и слушателите са настроени да ги чуят с цялото си внимание. Пример за това, че има бизнес в подкастите е, че стрийминг платформата Spotify купи мрежата от подкасти Gimlet за 500 млн. долара“, казва Еленко Еленков, от „Говори ѝнтернет“.
Георги го допълва с още предимство на медията: „Същественото предимство на подкаста пред масовите медии е способността да избереш дали искаш или не искаш да слушаш конкретен епизод, гост, момент от това предаване. В подкастите няма цензура, има марки, реклами и т.н. Разбира се, това може да бъде използвано и с недобри намерения. Хубаво е да сме наясно с това – и като слушатели, и като създатели“.
Но „в повечето български подкасти няма реклама“, допълва Жюстин. Монетаризацията на проектите идва най-вече от донорство, защото то позволява на медията да създава най-вече съдържание. „Има много хора, които търсят интересно и качествено съдържание в нови форми, защото вече нямат доверие в традиционните или са уморени от тях“, пояснява тя.
Георги Ненов допълва, че във всяко нещо, където има отдадена аудитория, има бизнес. Според него подкастите и видео съдържанието са бъдещето. „Въпросът е дали можеш да създадеш бизнес модел, който да работи. „Последователи = Бизнес“, уточнява той.
Георги Ненов
Според Жюстин има ниша за бизнес подкасти на български език, насочени към основната таргет група на медията като цяло - сериозни, заети, икономически активни хора, които оптимизират времето си. „Нас ни слушат близо 2000 души на седмица, при това с висок социален профил. Не сме инвестирали в продажби, бизнес партньорите сами ни намират“, допълва Еленко. Технологичните и иновативни фирми са първите, които се обръщат към „Говори ѝнтернет“, за да развият работодателската си марка. „Ако се прави подкаст за конкретен бизнес, той трябва да е насочен към най-централната аудитория. Представете си го като радио предаване на дадена компания. Идеята е да обясни как работи бизнесът, да кани бизнес партньори за гости и т.н. Всеки бизнес може да се възползва, ако се интересува от нишова, образована аудитория“, пояснява той.
Еленко допълва, че качественото съдържание е гаранция за успеха и на подкаста, и на блога, влога и нюзлетъра. Георги потвърждава това: „Като слушател на подкасти мога да кажа, че единствено рекламата, която контекстуално съответства на съдържанието, е ценна за мен. Още не се е появила достатъчно добра реклама, за да ѝ „продам“ място“. Той работи по бизнес модел, който да осигури устойчиво развитие и растеж на проекта му, но „най-важното нещо“ остава да излъчва нов епизод всяка седмица.
В края на разговора ни помолих тримата да ми кажат „на ухо“ какво слушат в момента. Списъкът се оказа по-дълъг и интересен, отколкото 24-те часа на денонощието позволяват. Дали подкастът няма да „убие“ онлайн споделянето...