Бизнес с природни дарове от родния край
Грудимир Грудев произвежда висококачествена лечебно-възстановителна козметика с поморийска луга и лиманна кал
За поморийската лечебна кал и луга кой ли не е чувал. Научно доказано е, че Поморийското и Атанасовското езеро са безценно находище на лечебна кал и луга с неповторими качества и състав.
Когато през 2013 г. Грудимир Грудев решава да започне частен бизнес, той прави анализ на възможностите: „В района на Поморие има две суровини – луга и грозде. Винарските изби са осем, с алкохолни напитки се занимават поне 30 фирми, а с поморийската луга - все още никой“. Вижда в това неизползвана ниша и започва да произвежда лечебно-възстановителна козметика с търговската марка ANCHIALO. Но имал ли е днешният собственик и управител на фирма АЗИМУТ 6000 ЕООД подходящия опит преди това?
Личната история
Грудимир Грудев казва за себе си: „Аз съм икономист и зная как се прави бизнес. Всичко е въпрос на инвестиции и на добра организация“. В продължение на 13 години е бил директор на банка в родния си град. Но: „Като минат 10-12 години на едно и също работно място, се стига до криза на средния управленски персонал. И трябва или да напуснеш, или да те повишат. Като премине този период, човек трябва сам да се преориентира“. Грудимир Грудев заминава за Люксембург, където работи две години и половина. После се връща в България с намерението известно време да си даде почивка и да търси нови възможности. Но шило в торба не стои. Дошъл моментът да започне бизнес от нулата. Става първият в Поморие, който прави продукти от черноморска луга и лиманна кал. Никога преди това не е работил в тази сфера, но проучва сходни производства в световен мащаб, като черпи опит от американска компания с разработена технология в лаборатории край Големите солени езера в САЩ. Какво произвежда АЗИМУТ 6000?
Когато кажеш „Мога“
Течна луга, по пет разновидности на масажно масло и гел за тяло с луга, вода за уста, душ гел за коса и тяло, паста за зъби с луга... Създали са достатъчно предложения в полза на превантивната грижа за здравето. На този етап се въздържат от пускането в продажба на голям брой нови продукти, тъй като технологичният процес по разработването им е доста времеемък, а и силно вярват, че линията на онова, което е налично на пазара с марка ANCHIALO, отговаря на нуждите на потребителя. През 2022 г. се очаква да пуснат два нови продукта, които са плод на двугодишна разработка. За компанията е от значение качеството на нейните продукти, но и времето, което инвестира в разработването им. Какви са трудностите?
С летящ старт
„Трудностите – почти съм ги забравил. В началото имаше много неясноти – как лугата да се съхранява и как да се обработва. Много неща научихме по трудния начин. Производството е свързано с много предизвикателства. Започнат ли обаче да те търсят по телефона от цял свят, удоволствието е голямо. Да развиеш добър бизнес е наистина постижение. Контактът с хора от различни точки на планетата, обменът на идеи, партньорството с успели хора е невероятна възможност да живееш отвъд пределите на една малка рамка“, разказва Грудимир Грудев. И все пак кое ли ѝ е трудното на лугата?
Специфики
Лугата „узрява“ в периода август – септември, когато достига определена плътност и количествен състав на активните вещества. Това са 20-25 дни в годината, когато тя е най-подходяща за производство на козметични продукти. Тогава трябва да купиш, да обработиш и да съхраниш правилно такова количество, което да е достатъчно да захрани цялото производство за година напред. През 2013 г. започват с 3 т, сега са стигнали до 130 т., а имат заявки за 600 т. Лугата е специфичен за обработка продукт, който трябва да се съхранява в специални цистерни, направени от хранителен клас пластмаса. Ако е в метални съдове, заварките им се повреждат. Какви тайни крие самото производство?
Санаториум вкъщи
Първо трябва да създадеш продукта, а след това и да му дадеш подходящата визия. Тук идва и нелеката задача да се намерят подходящите опаковки. Затова Грудимир Грудев няколко пъти в годината посещава световни изложения за козметика, за опаковки и за машини. Продуктите, които правят, позволят „санаториумът да влезе вкъщи“. Подходящи са например при костно-ставни заболявания, артрит, артроза, коксартроза, кожни проблеми, също за възстановяване след счупвания и наранявания, както и при спортисти със спортни травми и дори за поддържане на тонус. Как Грудев развива бизнеса и себе си като предприемач?
Отговорност
Грудимир Грудев е сред малкото собственици на бизнес, които в сайта си присъстват със своите лични контакти. Това решение не е маркетингов подход – да има жива връзка с клиентите, а е проява на лична отговорност с името си да стои зад продуктите и целия си бизнес. Партньор от Индия през призмата на своя дългогодишен опит му казал: „Частният бизнес е проклятие за цял живот. Предприемачът става роб на собствения си успех“. И наистина, всяка сутрин Грудимир Грудев в шест часа е вече в предприятието, тръгва си след осем вечерта в делник и празник. Има дни, в които още в ранни зори води делови разговори с партньори в Далечния изток: „Тези отношения сами ме бутат към по-голяма активност“. Така той започва да внася за цяла Източна Европа алуминиевото фолио, необходимо за опаковките във фармацевтичната индустрия, и става вносител на машини за производство и пакетаж на козметика. Но има ли граници в развитието?
Посоката
Хоризонтът няма предел. В бизнеса с луга, който гради Грудимир Грудев, ограничението може да идва единствено от природния ресурс и от възможностите суровините да бъдат преработени. „Ускореният растеж вече не е наша цел, защото знаем, че великите цели водят и до велики разочарования“, споделя той. Затова АЗИМУТ 6000 върви напред с премерена крачка, търсейки устойчивост в растежа на производството.
Що е то луга
Черноморската луга в България е „остатъчен“ продукт при производството на сол по класическия начин чрез изпаряване на морска вода. В края на процеса натриевият хлорид кристализира и пада на дъното на солника, а над него остава плътен слой луга, която е комплекс от магнезиеви соли и сулфати. Тези ценни за човешкото здраве съставки най-добре се усвояват през кожата.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.