Климатът, а не пандемията е най-голямата заплаха за земеделието
Земята ще поскъпва през следващите години, а „Агрион“ е тук, за да я управлява
Анатоли Георгиев, изпълнителен директор на „Агрион”:
Анатоли Георгиев е изпълнителен директор на "Агрион". Той има над 20-годишен опит в областта на продажбите и управлението на компании и екипи. Започва своята професионална кариера през 2002 г. като регионален мениджър продажби в "Германос". Преминава през различни ръководни позиции в компанията и през 2008 г. е номиниран за търговски директор. От 2009 г. до 2012 г. е главен директор "Продажби - Магазинна мрежа" на втория по големина мобилен оператор в България - "Глобул". През 2012 г. е назначен за търговски и маркетинг директор на "Агрион Инвест", а година по-късно развива търговската мрежа на "Дойче телеком" в Албания. От началото на 2017 г. е изпълнителен директор на "Агрион". Анатоли Георгиев е съавтор и издател е на една от най-продаваните български книги за личностно развитие и мотивация - "Моделът на успеха 22, или как да успеем в България". Завършил е Университета в Сиатъл, има магистърска степен по бизнес администрация (МВА), специалност "Финанси и финансов мениджмънт".
Може да ви се стори странно, но пандемията не е най-големият враг на българското земеделие. Много по-важен е климатът. По официални данни на земеделското министерство през миналата година сушата е изтрила 20% от зърнената реколта, като прибраната пшеница е била 4.6 млн. тона.
Тази година беше милостива към земеделците – реколтата от пшеница постигна абсолютен рекорд, много високи добиви се чакат и при царевица и пшеница, в същото време цените останаха високи.
Какво сочи това? Че земеделието е един от най-устойчивите сектори в световен мащаб и дори глобалната пандемия не може да го постави на колене.
Сделките с ниви – мисия, а не търговия
Селското стопанство е много динамичен бизнес, в който непрекъснато се взимат сложни решения. Те следват естествените природни цикли и трябват решителни действия на момента. Добрата новина е, че екипът на „Агрион“ се оказа способен да прегърне кризата и да я обърне във възможности. От няколко години работим за дигитализирането на много от дейностите на компанията и uовид-кризата постави за нас началото на акселерацията на този процес. Използвахме момента, за да намалим до минимум физическия контакт с клиентите, без да пострада качеството на услугите, които предлагаме. С гордост мога да кажа, че година по-късно почти всички процеси са изцяло цифровизирани – от покупката, през продажбата и кредитирането, до отдаването под наем и аренда.
Да бъдеш една от най-големите компании в професионалното управление на земеделски активи е предизвикателство, но и мисия. Всички знаем за кръвната връзка на българина със земята. Това натоварва сделките в този сектор с огромна отговорност – не само да купиш земята на човека, но и да му покажеш, че тя може да се използва много по-ефективно, да дава плодове, които после слагаме на нашата трапеза.
Това е главната мисия на „Агрион“ - да развива българското селско стопанство чрез комасация, да стимулира младите фермери да навлизат в земеделието, да увеличава продукцията, която дава родния чернозем.
Цената на земята
Цената на земята ще расте през следващите години. Причината е, че тя е ограничено количество и търсенето й ще нараства, заедно с населението и нуждата от храни по света.
Българската земя не прави изключение и засега се нарежда сред най-изгодните инвестиции на пазара. Тя има някои уникални и много полезни характеристики – ниска волатилност (променливост), висока доходност при отчетен риск, ниска корелация (взаимна зависимост ) към традиционни класове инвестиционни активи, силна връзка с растежа на нововъзникващ пазар с нисък политически риск, приближаване до цените на земите в страните от ЕС и създаване на сигурен паричен приход.
Земеделската земя в България е подценен актив, цената й заема най-ниското място измежду цените на земята в страните от ЕС. Естественото ценово приближаване създава атрактивен потенциал за нарастване от 4-5% годишно на земята в България.
Това показва, че наследствените земи стават все по-ценен актив и хората трябва да го управляват умно, както всички свои финансови активи.
Моят съвет е, че ако не обработвате земята, е по-добре да я продадете и да използвате средствата за закупуване на друг недвижим имот.
По данни на НСИ през миналата година терените на село са поскъпнали с над 5 на сто и с близо 60 на сто за последните 6 г. В някои райони цените са станали дори двойни.
Управлявайте умно собствеността си
Сметката сочи, че ако човек продаде наследствените си земи, може да получи достатъчна сума, за да финансира частично закупуването на имот - едно от условията на банките, за да отпуснат кредит. Парите могат да се използват и за довършителния ремонт или ремонт на съществуващо жилище и обзавеждане.
Въпросът обаче е на кого да продам наследствените си земи. Тук идва ролята на професионалните компании за управление на поземлена собственост като „Агрион“. Ние познаваме най-добре отделните землища. Ще оценим безплатно вашата земя и ще ви дадем безплатна професионална юридическа помощ в заплетените казуси, каквито обикновено съществуват около земеделските земи. „Агрион“ предлага възможност да изкупим земята ви, дори ако не сте единствен собственик. Достатъчно е да притежавате поне 25 на сто от нея.
Тези, които искат да разберат колко струва земята им, могат да го направят абсолютно безплатно на нашия сайт www.agrion.bg/request/sell, както и на безплатния национален телефон на компанията 0800 111 66.
Особено важно е сделките със земеделска земя да се случват онлайн, подобно на недвижимите имоти. Причината е, че за повечето собственици на земеделска земя, които живеят в чужбина, това е най-лесният начин да сключат сделка.
В заключение земята трябва да се обработва, тъй като това е начинът да сложим храна на трапезата си. За да може да се развива земеделиетоq обаче, земята трябва да се комасира. По данни на НСИ в България има над 1 млн. земеделски парцела с отделни собственици, което затруднява ефективното земеделие. Част от работата на професионалните компании за управление на земя е да уедряваj собствеността, за да може после парцелите да бъдат отдавани под наем на фермери.
Фирмен профил
„Агрион“ е най-разпознаваемият за частните собственици бранд, занимаващ се с управление на земеделски земи. На последното издание на конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ компанията получи приз за пазарна експанзия. Преди това компанията бе удостоена с наградата на КРИБ за растеж.
Преди 6 г. „Агрион“ наложи нов стандарт в професионалното управление на земеделски активи, което изведе „на светло“ целия пазар на земеделски терени. Дружеството първо комбинира успешни финансови продукти с традиционните сделки по покупко-продажба на терени. Това превърна „Агрион“ от контрагент в истински партньор на фермери и арендатори. За близо 75 на сто от собствениците на земи и над половината от арендаторите в страната дружеството е предпочитаният партньор за сключване на сделка за земеделска земя.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.