Бягство от България: Новият завод в Румъния тегли „Син карс“ към борсата в Амстердам
Русенският производител на електромобили се отказва да строи в страната заради недостатъчната подкрепа към инвеститорите

© ECONOMIC.BG / Facebook/ @SinCarsIndustry
Русенският производител на електрически автомобили „Син Карс Индъстри“ АД планира да се листне на борсата в Амстердам в края на 2024 г. Целта е да се набере допълнителен капитал, който да помогне на компанията да финализира изграждането на бъдещата си фабрика в съседна Румъния.
Излизането на нидерландския фондов пазар ще даде допълнителен тласък на производството на електрическите превозни средства L CITY. Моделите от серията предизвикват интерес в чужбина напоследък, като в началото на лятото българската компания подписа споразумения за доставка, внос и дистрибуция на електромобили за Белгия, Нидерландия и Люксембург. Тогава от дружеството коментираха, че са в преговори и с потенциален партньор в Германия.
В момента „Син Карс“ активно търси как да увеличи капитала си, за да се справи с поръчките, както и да разшири капацитета на производствената си база в Русе.
Целта на компанията е да постигне устойчиви и успешни продажби на електромобилите през 2023 г., след което да мултиплицира и разшири производството с изграждането на нова фабрика в Румъния и в непосредствена близост до Русе“, посочва „Син Карс“ в съобщение на платформата за борсова информация x3news.
Защо Румъния?
Новината за изграждането на нов завод в Румъния дойде през септември и донесе със себе си нова порция мрачни заключения за състоянието на българския предприемачески климат. В интервю за БТА тогава изпълнителният директор на дружеството Росен Даскалов обвърза решението с невъзможността да намери подходящо място за планираната инвестиция, защото:
законовата рамка в България не позволява на никоя администрация да направи реверанс към инвеститора“.
Проблемът е свързан с желанието на компанията не да купи, а да наеме терен за новата си производствена база. У нас обаче максималният законов срок за това е едва 10 години и на практика не дава сигурност на инвеститора за дългосрочното му бъдеще. Обратно, в Румъния веднага са посрещнали нуждата на българската компания.
Срещнахме се с кмета на Гюргево и той ми каза, че в Румъния има закон, като за 49 години можеш да наемеш земя с възможност срокът да се удължи с още 24 години. Отделно, във всеки момент ти можеш да си я купиш тази земя на пазарна цена“, коментира Даскалов.
Построяването на завода отвъд Дунав е съществена част от плановете на „Син Карс“ към днешна дата. Миналата седмица на посещение в централата на русенската компания са били Димитру Беану, председател на Окръжния Съвет на Гюргево, Адриан Ангелеску, кмет на Гюргево и проф. арх. д-р Тибериу Флореску, председател на румънския регистър на урбанистите. Двете страни са подписали рамково споразумение за следващия етап от процедурата по изграждане на производствената фабрика в Гюргево и по всичко личи, че реализацията ѝ върви с бързи темпове.
Припомняме, че през 2021 г. производителят на електрически и спортни автомобили стъпи на пазара BEAM за малки и средни фирми на Българската фондова борса именно с амбицията да надгради русенската си фабрика.