Блогът – най-доброто комуникационно „оръжие“ на бизнеса
Корпоративните блогове се развиват в конкуренция, но остават най-добра собствена онлайн медия
Въпросът, който всеки предприемач си задава един ден, е: „Работи ли моят блог за мен?“ Блогът еволюира, за да изпълнява ключова задача за бранд идентичността: да изгражда доверие и позиционира бизнесите като експертен източник на информация.
В новата си книга „Блоговете умряха! Да живеят БЛОГОВЕТЕ!“ д-р Жюстин Томс казва: „корпоративните блогове се явяват остров на информационна бавност, собствена медия…, комуникационен архив“. Но защо блог, а не само постове или видео? С няколко гледни точки показваме пълната картина как бизнесът се възползва от своите ресурси за „жива“ връзка с клиентите си по най-добрия начин чрез блога си.
Начин на употреба
Да, блогът е успешна медия, която работи за бизнеса, ако се поддържа регулярно, с актуално съдържание, и с разбиране нуждите на клиентите. Но д-р Жюстин Томс, дългогодишен експерт по онлайн комуникации, казва, че въпреки това, „някои компании ги използват, но без да се възползват от всички плюсове, които блоговете носят“. Тя обяснява: „Блоговете са силен контрапункт на бързите и безпаметни социални мрежи. Все още самото съдържание се подценява, както и откриването на пълния потенциал на блоговете. Но вече и в България има условия за силни и успешни бизнес блогове“.
Мария Малцева има богат опит в поддържането на корпоративни блогове. Тя напомня, че те формират у потенциалните потребители онези важни критерии, които да им помогнат да „знаят какво искат“. „Особено важно е това, когато продуктът е базиран на по-сложна или специфична технология. Корпоративният блог е и отличен начин да комуникираме новините около бизнеса си. Журналистите свикнаха да научават новините за някои от големите компании именно чрез блоговете им“, пояснява Мария. Третата причина компаниите да поддържат блог е, че чрез него те могат да подпомагат разрастването си – т.е., той е отличен инструмент за подготовка на „почвата“ за бъдещи бизнеси – „чрез целенасочено фокусиране върху новозараждащи се тенденции, които в даден бъдещ момент ще влияят на потребителските решения“.
Данилина Станчева, един от авторите на blog.superhosting.bg на СуперХостинг.БГ, допълва, че в корпоративният блог статиите трябва да бъдат максимално от полза на потребителите, дори това да означава да излязат от конкретиката на услугата или продукта. „Когато даваме експертното си мнение и опит, скъсяваме дистанцията с аудиториите си и демонстрираме професионализъм. Достъпът до полезно съдържание подсеща читателите ни за нас в моментите, в които сме им необходими. Така правим и настоящите си клиенти лоялни посланици на бранда“, пояснява тя.
Еволюция
Корпоратичните блогове еволюират и технологично, и според нуждите на читателите си. Влоговете и подкастите са проявление на тази еволюция, която променя не само форматите, но и съдържанието, така че да бъде възможно най-запомнящо се спрямо медията. Жюстин Томс казва в свое интервю, че размерът и навиците на аудиторията имат значение - „преди 15-20 г. онлайн потребителите бяха значително по-малко“, но „автентичното, консистентно и убедително присъствие не могат да останат незабелязани“.
Но, въпреки съкращаването на времето за концентрация в социалните медии, съдържанието в тях не може да реши трайно всички задачи на бизнеса. „Блогът е относително по-лесен за поддържане и по-устойчив във времето”. В книгата си тя посочва проучване от RyRob от края на 2021 г. В сравнение с Facebook, LinkedIn, Youtube продължителността на живота на съдържанието на блога в интернет е най-голяма – 2 години.
Данилина Станчева допълва, че новите формати и възможности в уеб обогатяват съдържанието на блога. „Фокусираме се върху аудио статиите и препоръчваме и на нашите клиенти да го направят. Аудио файловете могат да се открият и в популярни платформи като Spotify. От нашето онлайн предаване SuperTalks идва много полезно съдържание именно за блога. Работата на стандартния блог се променя, но тази промяна е положителна“, казва тя.
Мария Малцева е на мнение, че потребителите стават „все по-мързеливи откъм поемане на съдържание“. Тя препоръчва инфографиките като лесносмилаема и харесвана форма на поднасяне на информация, която хората са склонни да споделят. „Реално почти никой не чете цяла статия – погледът се плъзга върху първите думи от абзаците, върху вътрешните заглавия, върху снимките. Но това може и да се използва в полза на блога! Видеото също рядко се гледа от край до край. Подкастите са „фонова“ медия като радиото. Тоест, не можем да разчитаме на 100% от вниманието на слушателя“, обяснява тя.
Успех по време на кризи
Блогът е медия, която има бъдеще и ще се развива, защото нуждата от качествено и автентично съдържание никога не пресъхва. Затова събеседничките ми препоръчват да не се „реже“ от ресурсите за блога при кризи, а чрез него бизнесите да се адаптират към новите реалности. С „информация от кухнята на бизнеса" се повишава доверието на външните публики, той сближава и вътрешните. Детайлите от трансформацията на бизнеса, особено актуална през последните 2 години, създават сигурност у потребителите, които знаят какво да очакват, и това формира нагласи и към нови посоки в начинанията. Затова Жюстин Томс предупреждава, че спирането на поддържането на медията е лош знак. Според нея, при ясно разписани критерии и изисквания към авторите на съдържанието, и с конкретни и измерими цели, блогът винаги ще работи в ползи на бизнеса.
Мария напомня, че, за да бъде успешен, зад проекта трябва да стои екип, който осъзнава силата на блога като медия. „Все пак има фирми, които си правят блог, защото са видели, че други бизнеси правят това, или защото „в днешно време просто не може да нямате блог“. Но, когато прочетете хубава статия, и тя ви „напълни душата“, най-вероятно ще си я запишете и ще я споделите с приятели или колеги. Ето това прави блога желан: смислено, релевантно, полезно съдържание, поднесено на достъпен, разбираем език. То кара хората да се връщат“. Затова тя препоръчва блогът да е осъзнато усилие, което бизнесът да прави и в добри, и в лоши времена.
Данилина Станчева е убедена, че това е най-доброто средство за комуникация в кризисни ситуации - мястото, в което от първо лице може да се обясни кои са причините за ситуация, да се изчисти евентуално опетняване на корпоративното реноме. Тя споделя и един от най-ценните уроци, които е научила като автор на блог през ковид кризата: „Трябва да сме адаптивни и да слушаме аудиторията си. Най-важното не е какво ние имаме нужда да кажем, а какво читателите ни имат нужда да чуят, за да бъдат по-добри. Най-голямата заблуда е, че е прекалено сложно да поддържаш блог. Да, изисква време и усилия, но след това става все по-лесно“, завършва тя.
Текстът е част от бр. 107 на сп. "Икономика". Той се публикува в Economic.bg по силата на търговско споразумение между двете медии.