Букурещ изненадващо изпревари големите мегаполиси по задръствания
Пандемичната 2020 г. рязко намали прекараните часове в трафик

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Най-големите улични задръствания през пандемичната 2020 г. не са били в някой космополитен град в САЩ, Южна Америка или Азия, а в Букурещ. Столицата на северната съседка на България излиза на първо място по прекарано време в трафика, като измества столицата на Колумбия – Богота, на второ място.
Топ 5 допълват още Ню Йорк, Москва и най-големият град в американския щат Пенсилвания – Филаделфия. Часовете, които жителите на тези пет града са прекарали в задръстване, намаляват средно с между 22 и 34% на годишна база.
Вирусът, който преобрази целия свят през 2020 г., срина значително трафика във всяка точка от картата. Съкращенията, затворените заведения, работата и ученето от вкъщи изкараха милиони хора от колите им. В същото време онези, които често използваха обществен транспорт, се отказаха от него и отчасти компенсираха отлива на автомобили по улиците.
Като цяло американските шофьори са загубили средно 73 часа в задръствания, което е с 26 часа по-малко спрямо миналата година, т.е. всеки шофьор е спестил по средно 980 долара. Общо това са 3.4 млрд. часа, равняващи се на около 51 млрд. долара.
В Ню Йорк (100 часа), Филаделфия (94 часа) и Чикаго (86 часа) е изгубено най-много време в уличния трафик в САЩ, въпреки спад от 28% до 40% в задръстванията от 2019 г. Най-големият годишен спад на задръстванията в световен мащаб е отчетен във Вашингтон, окръг Колумбия (29 часа) – с цели 77%.
На територията на Европа след Букурещ като градове с най-много задръстване се нареждат Париж и Загреб. Организаторите на проучването обаче обръщат внимание, че Букурещ и Загреб за първи път са част от доклада.
Миналогодишният европейски първенец – Рим – падна до 11-о място благодарение на новодобавените в проучването градове и на COVID кризата. Загубеното време в задръстване на шофьорите в италианския град се е свило с 60%, като в Брюксел, Дъблин, Атина и Лондон спадът също надвишава 50%.
Докладът показва още, че катастрофите по света са много по-голяма рядкост през изминалата година. В САЩ намаляват с 30%, във Великобритания и Канада – с 21%, а в Испания – с цели 40%. В същото време обаче те са станали по-смъртоносни.
Тъй като обемът на трафика намаля поради глобалната пандемия, скоростите на превозните средства се увеличиха, което изигра значителна роля за нарастването на смъртността по целия свят“, пишат организаторите на доклада.