ЦГМ не плаща заема си към ББР, общината го спасява с нов

Градският транспорт на София е „в обективна невъзможност временно да изпълнява задълженията си“

ЦГМ не плаща заема си към ББР, общината го спасява с нов

Снимка: Красимир Свраков

Антония Симова Автор: Антония Симова

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) в София се затруднява да плати задълженията си към Българската банка за развитие заради коронакризата, която е свила приходите на общинското дружество от продажба на превозни документи и от платено паркиране. Фирмата има два договора за кредити - за 81 млн. лв., сключен през 2015 г., и за 15 млн. лв., сключен през лятото на 2020 г., като средствата са за разплащания на задължения към транспортните оператори.

Затова председателите на транспортна комисия, на комисията по икономика и на комисията по финанси в общинския съвет - Карлос Контрера от ВМРО, Николай Стойнев и Георги Георгиев предложиха ЦГМ да сключи анекс към договора за банков кредит, с който да се освободи от заплащането на дължимите главници за март и април 2021 г., а неразплатените месечни вноски да се разсрочат и да се платят с главниците на оставащите вноски след април.

Освен това Контрера и Георгиев предложиха Столична община да отпусне нови 4.8 млн. лв. заем на ЦГМ. Идеята бе окончателно приета в четвъртък на заседание на Столичния общински съвет без подкрепата на „Демократична България“ и „Спаси София“. Заемът от Столична община е със срок от 60 месеца, годишна лихва 1.1% и гратисен период 1 година. Кредитът ще бъде използван за погасяване на други задължения – към „Столичен електротранспорт“ за 4 млн. лв. и още 877 хил. лв. на „Метрополитен“ за електроенергия и доставени части.

От доклада на вносителите става ясно, че допълнителни 2.28 млн. лв. са нужни за изплащането на заплати, след като общинският съвет е решил да ги увеличава с 10% с всяка година до 2022 г.

Във финансов аспект това означава необходимост от осигуряване на допълнителни 190 хил. лв. месечно“, пише в доклада.

Предложението за новия заем към ЦГМ бе критикувано от общинските съветници от „Демократична България“ и независимия Борис Бонев най-вече заради начина на управление на самото дружеството по време на и преди извънредното положение. Според тях градският транспорт в столицата се управлява непрозрачно и неправилно в кризата и вместо нов заем следва да се измисли начин за привличане на повече пътници.

Минусите в баланса

Според доклада на вносителите „дружеството е в обективна невъзможност временно да изпълнява задълженията си“. Отчетите показват, че паричните постъпления на ЦГМ за януари и февруари са с близо 9 млн. лв. по-малко в сравнение със същия период на 2020 г., което е близо една трета от общите приходи.

Въпреки намалените приходи разходите остават почти същите, тъй като градският транспорт продължава да се движи и при по-малко пътници. За първите два месеца на 2021 г. сумата е 30.6 млн. лв. с ДДС, като до 18 март към транспортните фирми реално са разплатени 16.13 млн. лв. ЦГМ не е разплатило и 1.75 млн. лв. за ноември и декември 2020 г., пише в доклада.

Заем и към „Столичен автотранспорт“

Столична община отпуска и заем на друго свое транспортно дружество – „Столичен автотранспорт“ на стойност 5.36 млн. лв. Кредитът също е за срок от 60 месеца, с годишна лихва от 1.1% и гратисен период от 1 година. С парите „Столичен автотранспорт“ ще разплати просрочени задължения за доставки на резервни части и гориво-смазочни материали.

Откъде всъщност идват парите?

Средствата за заема ще бъдат от бюджета на Столична община след актуализация на бюджета ѝ и орязване на средствата за някои от планираните ремонти в града, за които са предназначени и преведени пари от държавния бюджет.

При актуализацията на бюджета ще използваме възможността от тези средства, които преди време ни бяха предоставени с постановление на Министерски съвет за финансиране на определени обекти, да редуцираме общинското им финансиране и да насочим част от парите за столичния транспорт“, поясни Контрера.

Коментари: 0