Черният лебед на българската Dronamics е готов да полети
IPO-то на компанията е след няколко дни, а през 2022 г. се очаква да стартират реални търговски услуги

© ECONOMIC.BG / dronamic.com
Идеята на братята Свилен и Константин Рангелови за иновативен товарен дрон, който да доставя пратки из Европа (и не само) в рамките на ден, е на крачка от реализация. Крайният вариант на самолета Black Swan („Черен лебед“) ще бъде представен в началото на декември, а сертификацията му се очаква през първата четвърт на 2022 г. През второто тримесечие са планирани първите търговски полети в партньорство с двата гиганта DHL и Hellman, които ще бъдат обслужвани с 12-те дебютни летателни апарата. Междувременно се работи по договорка за масово производство и стартиране на такова през 2023 г.
Въздушните товарни превози са толкова скъпи, че днес те представляват едва около 1% от световната търговия. Затова мисията на Dronamics е да революционизира транспорта на стоки, като съкрати чувствително разходите и времето за доставка. В момента тя има солидна преднина от около три години спрямо конкурентите си, а докато захожда за излитане към този пазар с потенциал за милиарди, планира да стъпи на Българската фондова борса.
IPO-то е насрочено за 2 декември на BEAM пазара на растеж, на който стартъпът ще дебютира чрез специално създаденото за целта дружество „Дронамикс Кепитъл“ ЕАД, част от „Дронамикс Глобал“. Привлеченият капитал ще послужи за довършителна развойна дейност и стартиране на производството на първите дронове.
Чрез комбинация от нови технологии, високоизчислетелна мощ и напреднали компоненти и материали Dronamics е павирала пистата, по която ускорява постигането на тази цел. За да превърнат в реалност идеята за по-евтини и бързи карго полети, двамата братя се захващат да изградят дрон и мрежа за доставки от ново поколение.
„Черен лебед“ на хоризонта
„Черен лебед“ е името на дрона и то не е избрано случайно, а за да напомня колко е сложен за измисляне. Привидно изглежда класически, но всъщност цялата му геометрия е измислена от нулата, като екипът работи по него вече 7 години. Досега са правени множество варианти, но вече е налице финалният, който ще бъде представен официално на 7 декември.
Последните сто години хората са правели дизайни на самолети почти винаги само за пасажери, а каргото е било вторичен резултат от това.“
В случая на „Черен лебед“ липсват множество ненужни компоненти, като седалките са най-явният пример. „Да се създаде нещо наглед просто беше сложен процес“, отбеляза Свилен Рангелов. По думи му самолетът има много нисък разход на гориво – от порядъка на 6.7 литра на 100 км, а товароносимостта му е колкото на една „баничарка“ (350 кг). Конструиран е така, че да може да пренася стоки на дистанция от 2500 км, т.е. цяла Европа, и прави това три пъти по-бързо.
Самолетът е бензинов и причината за това е, че този тип гориво е налично навсякъде, а това е необходимо, предвид целта на Dronamics – да доставя пратки и на по-отдалечени от центровете части. Компанията гледа и към новите технологии и планира един ден да бъде въглеродно неутрална. Електрическата мобилност към момента не е достатъчно добре развита и не отговаря на нуждите на авиацията – налице е проблемът със съхранението на енергията, а хипотетичното поставяне на соларни панели би означавало да ограничат полетите до светлите части на деня.
В този ред на мисли е по-вероятно в бъдеще да бъде използвана водородната технология, но към днешна дата и тя е далеч от практиката.
Самолетът е така направен, че когато новите технологии се появят, да можем да преминем на тях“, коментира Константин Рангелов, който стои зад инженерната част.
Той обясни, че използването на карбон пък прави „Черен лебед“ устойчив на обледявания, а широкият размах на крилете – устойчив на ветрове и бури. Животът на превозното средство е изчислен на около 12 000 летателни часа, но при добра поддръжка може и да бъде удължен.
Към момента Dronamics вече има мрежа от летища чрез партньорства с около 40 такива в САЩ, Канада, Европа и Австралия. Те ще се използват първоначално, но идеята е впоследствие да се използват и пристанища и големи логистични центрове.
Идеята е всяка индустриална зона в даден момент да може да има писта, където нашите самолети да могат да кацат.“
Предстои да бъде изградена флотилия и единен контролен център за цяла Европа, откъдето ще са видими всички данни за самолетите и при нужда екипът да се намесва. Първоначално ще има нужда от 5 души екип – двама при излитането, един в контролния център и двама при кацането.
Предстои издаването на лиценз за извършване на регулирани полети. Той ще бъде получен в Малта и ще важи за целия Европейски съюз. Островната държава не е избрана случайно – именно заради откъснатостта си от континента и вековните си търговски връзки тя е успяла да развие добра авиационна свързаност. Властите там оценяват потенциала на услуга като тази на Dronamics, която ще помогне за логистиката по такива места.
Затова и не е изненада, че анализаторите оценяват пазарните възможности на карго сектора като огромни. Morgan Stanley говори за трилионна ниша в средносрочно бъдеще, а дори по-скромните прогнози са многомилиардни. Към момента Dronamics има преднина около три години пред останалите си преки конкуренти, тъй като е на крачка от получаване на лиценз. Затова има шанс да влезе първа на арената и да грабне значителен пазарен дял.
Плановете на Свилен и Константин Рангелови предвиждат след години да изградят масово производство за своите дронове в България. Мечтите са още по-големи обаче.
Аз мечтая за много по-големи неща. Най-грандиозният план е в близките години да пристъпим към развитие в космоса. Сърцето ми е там. А мисля, че сегашните играчи правят доста грешки, които могат да бъдат поправени“, сподели Константин Рангелов.
*Материалът е с информативен характер и не е препоръка за инвестиции.