CO2 емисиите от автомобилите отново са започнали да растат
Причината са повечето продажби на бензинови коли – тенденция, започнала през 2017 г.

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Средната стойност на въглеродните емисии, отделяни от автомобилния сектор в Европейския съюз, отново са започнали да растат, показва статистиката на Европейската агенция за околна среда (ЕАОС). През 2017 г. един нов автомобил в ЕС е отделял средно 118.5 грама CO2 на километър, или с 0.4% повече в сравнение с 2016 г.
„Не е съвпадение, че през 2017 г. се отбелязва първото увеличение на CO2 емисиите, отделяни от автомобилите. Това е първата година след 2010 г., през която продажбите на нови бензинови автомобили са изпреварили тези на дизеловите“, коментира Ерик Джонарт, генерален секретар на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
Бензиновите автомобили отделят повече въглеродни емисии от еквивалентните дизелови автомобили. Според данните на ЕАОС бензиновите коли отделят средно 10-20% повече CO2 емисии спрямо дизеловите.
„Като се има предвид, че продажбите на дизелови автомобили продължават да намаляват през 2018 г., всички показания, за съжаление, сочат, че емисиите на CO2 нарастват за втора поредна година“, казва още Ерик Джонарт.
Последните данни на ACEA показват, че миналата година само 2% от всички регистрирани нови автомобили са били електрически. От друга страна, бензиновите коли допълнително са увеличили пазарния си дял с почти 6.5 процентни пункта през 2018 г., което представлява 56.7% от всички автомобили, продадени в ЕС.
Има няколко големи бариери, които възпрепятстват потребителите, като например достъпността на тези автомобили и липсата на подходяща инфраструктура за зареждане в целия ЕС.
„Не е съвпадение, че през 2017 г. се отбелязва първото увеличение на CO2 емисиите, отделяни от автомобилите. Това е първата година след 2010 г., през която продажбите на нови бензинови автомобили са изпреварили тези на дизеловите“, коментира Ерик Джонарт, генерален секретар на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
Бензиновите автомобили отделят повече въглеродни емисии от еквивалентните дизелови автомобили. Според данните на ЕАОС бензиновите коли отделят средно 10-20% повече CO2 емисии спрямо дизеловите.
„Като се има предвид, че продажбите на дизелови автомобили продължават да намаляват през 2018 г., всички показания, за съжаление, сочат, че емисиите на CO2 нарастват за втора поредна година“, казва още Ерик Джонарт.
Последните данни на ACEA показват, че миналата година само 2% от всички регистрирани нови автомобили са били електрически. От друга страна, бензиновите коли допълнително са увеличили пазарния си дял с почти 6.5 процентни пункта през 2018 г., което представлява 56.7% от всички автомобили, продадени в ЕС.
Постигането на целите за CO2 до 2021 г., а особено по-строгите цели до 2025 и 2030 г., които бяха договорени неотдавна, ще изискват много по-голямо навлизане на алтернативни автомобили.
„Всички автомобилни производители продължават да инвестират в алтернативно задвижвани автомобили, най-вече електрически“, обясни Джонарт. „Въпреки това реалността е, че потребителите не бързат да купуват тези превозни средства в големи количества“, добавя той.Има няколко големи бариери, които възпрепятстват потребителите, като например достъпността на тези автомобили и липсата на подходяща инфраструктура за зареждане в целия ЕС.
Днес в ЕС има около 150 000 обществени точки за зареждане на електрически автомобили. Най-малко 2.8 млн. ще са нужни до 2030 г., според консервативните оценки на Европейската комисия. Това означава почти 20-кратно увеличение през следващите 12 години.
„Ние призоваваме националните правителства и политиците в ЕС да направят така необходимите инвестиции в инфраструктурата, така че продажбите на електрически автомобили наистина да могат да се движат в Европа“, добавя Джонарт.