Български и международни фирми се обединяват за ремонта на жп линията Медковец – Срацимир
Поръчката е с индикативна стойност 725 млн. лв. без ДДС, но много от офертите на консорциумите я надхвърлят
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Общо десет са участниците, които са подали оферти в поръчката за модернизацията на жп линията между Медковец и Срацимир. Девет от предложенията са на консорциуми, в които български, добре известни компании си партнират с чуждестранни.
Припомняме, че процедурата с прогнозна стойност над 724.5 млн. лв. без ДДС е разделена в две обособени позиции. Едната е за отсечката от Медковец до Дъбова махала, чиято дължина е 13.3 км, а другата – за 31-километровия участък от Дъбова махала до Срацимир.
Прави впечатление, че всички оферти са подадени в последния възможен ден – 10 февруари. Три консорциума са подали ценови предложения за модернизацията и на двата участъка.
Ако се използват най-високите оферти в двете позиции, модернизацията на жп линията би струвала общо около 818.9 млн. лв. без ДДС. Така прогнозната стойност на търга би била надвишена с около 94.4 млн. лв. Километър би струвал около 18.4 млн. лв.
Ако се сметнат най-ниските оферти, общата сума е 647.2 млн. лв. без ДДС, което е с около 77.3 млн. лв. по-малко от прогнозната стойност. Имайки предвид общата дължина на линията от 44.3 км, километър би струвал около 14.6 млн. лв.
Офертите за участъка Медковец – Дъбова махала
Подадените оферти за участъка Медковец – Дъбова махала с прогнозна стойност над 201.8 млн. лв. без ДДС са общо 7. Прави впечатление, че големите строителни компании са се обединили в консорциуми с международни участници. По-голяма част от ценовите предложения са под прогнозната стойност, като само една я надвишава. Всички ценови оферти са посочени без ДДС.
Най-ниската подадена оферта надхвърля 173.2 млн. лв. и е на ДЗЗД „Медковец ВО 2025“. Тя е с около 28.6 млн. лв. по-ниска от прогнозната стойност, определена от НКЖИ.
Във въпросния консорциум участват компаниите „Орион Кънстракшън“ с.р.о., „Вашутвил“ ООД и „Вапутвил“ ГЕП ЕООД. „Орион Кънстракшън“ с.р.о е клон на чуждестранно дружество със седалище в Словения. Като представител в България е посочен Каталин Сенци, унгарец, според справка в Търговския регистър. Като част от друг консорциум фирмата печели поръчка на НКЖИ за ремонт на жп гара в Шумен през миналата година.
Най-високата оферта е над 221.4 млн. лв. и е на ДЗЗД „ЖП Медковец-Срацимир“. Тя е по-висока от прогнозната с около 19.6 млн. лв.
В този консорциум българската „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД си партнира с турското акционерно дружество „Дуйгу Тааххют Ве Иншаат“. Компанията не е безизвестна, като през годините участва с оферти в редица поръчки за жп и пътни проекти. Като част от консорциум е изпълнител на модернизацията на част от жп линията Елин Пелин – Костенец.
Малко над 177.7 млн. лв. е офертата на „Инфраструктурно строителство“ АД. Дружеството участва самостоятелно в надпреварата.
Компанията е част от консорциум, който изпълнява дейности по модернизацията на жп участъка Оризово – Михайлово. Този проект бе разследван от Европейската прокуратура. Освен това е изпълнител и на други жп проекти, като например обновяването на гара „Подуяне“.
Справка в Търговския регистър показва, че действителни собственици на „Инфраструктурно строителство“ АД са Васил Щраков и Димитър Калчев. Двамата държат съответно 49.9% и 45% от акциите.
Следващата оферта за 178 млн. лв. е на „ЖП Медковец“ ДЗЗД. В него участват „ВДХ“ АД и „Монзас“ ООД. Последната компания не е известна и няма официална информация за нея. „ВДХ“ обаче е добре позната, тъй като неин действителен собственик е строителния бос Велико Желев, показва справка в Търговския регистър.
ДЗЗД „Интеса“ е следващият консорциум, който е подал оферта. Ценовото предложение е за 183 млн. лв. В обединението участват компаниите „СА.И.Е.“ ЕООД и „Интерконекта“ ЕООД
„СА.И.Е.“ ЕООД е основана през 2013 г. под друго име – „ЕсЕй Инвестмънт енд Инжиниъринг“. Сегашното се сменя през 2015 г. Седалището на компанията е в София, а предметът на дейност е свързан със строителство и надзор на различна инфраструктура. От 2021 г. едноличен собственик на капитала е „Ви Пи Строй Инженеринг“.
Наскоро „СА.И.Е.“ ЕООД се включи в поръчка за изграждане на Вертикалния газов коридор, като подаде оферти в консорциум с компании от САЩ и Румъния.
Обединение „Геострой Юнифер“ предлага да модернизира участъка за малко над 183.7 млн. лв. В него влизат българската „Геострой“ АД и френската Amedee Fornoni Travaux Ferroviaires, която е специализирана в модернизацията на жп линии.
Компанията „Геострой“ има опит в изпълнението на големи инфраструктурни обекти. Модернизира и жп участъците Пловдив – Крумово и Пловдив – Скутаре с възложител НКЖИ. Участва и в строителството на лот 1 от скоростния път Видин – Ботевград. Тя е изпълнител и на междинната спирка на метрото между „Люлин“ и „Обеля“.
Консорциум „Страбаг БП“ ДЗЗД, в който участват фирмите „Щрабаг“ ЕАД и „Страбаг Сп.з.о.о.“, оферира с цена от над 191.3 млн. лв.
„Щрабаг“ е известна компания, като през годините е изпълнявала редица проекти в пътното и жп строителство – модернизацията на жп линията Пловдив – Бургас, на част от магистрала „Европа“ и др.
Офертите за участъка Дъбова махала – Срацимир
За въпросното 31-километрото трасе прогнозната стойност за проектирането и строителството е над 522.6 млн. лв. без ДДС. Три са подадените оферти, като всичките са на обединения, които искат да модернизират и първия участък.
Най-висока е офертата на ДЗЗД „ЖП Медковец – Срацимир“, с участници „ГБС – Инфраструктурно строителство“ АД и турското акционерно дружество „Дуйгу Тааххют Ве Иншаат“. Тя е за над 597.5 млн. лв. без ДДС. Ценовото предложение надвишава прогнозната стойност с около 74.9 млн. лв.
Най-ниската оферта идва от ДЗЗД „Интеса“, в което участват „СА.И.Е.“ ЕООД и „Интерконекта“ ЕООД. Ценовото предложение е в размер на 474 млн. лв. без ДДС, което означава, че е с около 48.6 млн. лв. по-ниско от прогнозната стойност, заложена от НКЖИ.
Третата оферта е на ДЗЗД „Орион плюс“, като в ЦАИС липсва информация за участниците в обединението. Единствено е посочено, че документацията е подадена от Радослав Илиев Савов. Отваряйки обаче офертата на консорциума, която е за над 546.6 млн. лв. без ДДС, става ясно, че тя е от Катлин Шенци. Офертата обаче надвишава прогнозната стойност с 24 млн. лв.
Името Катлин Шенци е близко до това на унгареца Каталин Сенци, посочен в Търговския регистър като представител на словашката „Орион Кънстракшън“ с.р.о. Така най-вероятно консорциумът, който иска да модернизира първия участък, е подал оферта и за този.