Възходът и падението на един „велик“ и „жилав“ строителен бос
Правителства се сменят, но Велико Желев и „Хидрострой“ остават на върха на строителната пирамида в България с поръчки за стотици милиони

Снимка: Красимир Свраков
Късно снощи строителният бос Велико Желев бе задържан по дело за принуда за 24 часа, а МВР претърси офисите в София и къщата му във Варна. По информация на БНТ собственикът на „Хидрострой“ – компания, която често печели държавни поръчки за стотици милиони – е принудил свой служител да подпише документи с невярно съдържание. Днес Софийската районна прокуратура е преквалифицирала обвинението и вече разследва изнудване.
Събрани са доказателства, които в момента се оценяват, а наблюдаващият прокурор ще прецени дали да удължи срока на задържане на Желев до 72 часа, обясни пред журналисти зам.-районният прокурор на София Борислав Георгиев.
Как обаче „великият“ и „жилав“ бизнесмен, както го описва бившият вътрешен министър Бойко Рашков, всъщност се задържа на челни места в строителния бранш и при управлението на ГЕРБ получаваше едни от най-апетитните поръчки в сектора?
Империята „Хидрострой“
“Хидрострой” е основана през септември 1962 г. от Главно управление на водното стопанство при Министерски съвет с името „Водстрой”– Варна. През 1970 г. е преименувана в СУ „Водно строителство”, а четири години по-късно получава името „Хидрострой”, с което остава и до днес.
Желев не е случаен играч в бранша. По професия е счетоводител, работил е като данъчен служител, но е бил управител на "Инжстройинженеринг" – Варна. Също така е бил директор на Областно пътно управление – Варна в периода 2001 – 2003 г. и председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, като на поста е назначен по време на правителството на Симеон Сакскобурготски в периода 2001 – 2005 г. По-късно, по времето на Тройната коалиция (БСП, НДСВ и ДПС) в правителството на Сергей Станишев в периода 2005 – 2009 г. е съветник на министъра на регионалното развитие Асен Гагаузов.
През 2010 г. в обширен материал „24 часа“ разказва как Желев е сключвал поръчки с близки до него фирми, включително и „Хидрострой“, и то докато е бил шеф в областното пътно управление на Варна, а по-късно и в АПИ. Тогава собственик и управител на компанията е Мая Желева – бивша съпруга на Велико Желев. Не му е търсена никаква наказателна отговорност, тъй като към онзи момент в Закона за обществените поръчки няма изискване за декларирана свързаност.
Именно през тези години строителните фирми на Желев, най-голямата от които е „Хидрострой“, започват бавно, но сигурно да влизат в бранша и да печелят поръчки. Първоначално дейността ѝ е съсредоточена във Варна, а след това и в Североизточна България, но постепенно разширява влиянието си в цялата страна. С дял и в „Пътни строежи – Велико Търново“, Желев на практика държи ремонта, поддръжката и почистването на пътищата в тази част на България.
Прочетете още
- БНБ прогнозира свиване на икономиката през пролетта
- „Времената на ниски лихви свършиха. Бъдете по-консервативни“
- 75% от българите „едва свързват двата края“
През 2015 г. „Хидрострой“ реализира оборот от 214 млн. лв. и пред нея се нареждат единствено другите мастодонти в българското пътно строителство – „Водстрой 98“ (292 млн. лв.) и „Трейс груп холд“ (269 млн. лв.), според класацията „Капитал 100“.
Истинският възход на Велико Желев идва през 2016 г., когато купува втората най-голяма тогава строителна компания „Водстрой 98“, зад която, по думите на бившия премиер Бойко Борисов, дотогава "витае" името на депутата от ДПС Делян Пеевски, който е санкциониран от Вашингтон по закона "Магнитски" заради корупция. Желев поема и дълга на компания от 46 млн. лв. към държавната Българска банка за развитие.
По време на скандала и фалита на Корпоративна търговска банка, Цветан Василев посочва, че „Водстрой 98“ е „марионетка“ на Пеевски, която разпределя поръчките в строителния сектор. По-късно Желев преименува фирмата на ВДХ.
Справка в Търговския регистър показва, че чистата печалба на „Хидрострой“ за 2021 г. е малко над 18 млн. лв., а за 2020 г. - 22 млн. лв. Приходите ѝ за всяка от двете години надхвърлят 200 млн. лв. Печалбата на ВДХ е по-скромна – в размер на малко над 1 млн. лв. през 2021 и 2020 г.
Инфраструктурните проекти на Желев
През годините „Хидрострой“ е участвала в изграждането на множество важни и големи обекти в България. Компанията е свързана със строежа на ПАВЕЦ „Чаира“, промишленото водоснабдяване на АЕЦ „Козлодуй“, язовири и пречиствателни станции. Ремонтирала е и ВиК мрежата в северните квартали на София по силата на спечелена поръчка с договор за 8 млн. лв. със „Софийска вода“.
Компанията изгражда и Северната скоростна тангента на София за 150 млн. лв. за година и половина. Това е един от множеството проекти, с който бившият премиер Бойко Борисов се хвалеше най-много. Съвсем наскоро обаче стана ясно, че една трета от асфалта на пътя липсва.
Желев строи и част от лотовете на магистрала „Хемус“ по заклеймените като "порочни" инхаус процедури, прилагани от държавното „Автомагистрали“ по времето на ГЕРБ. Компанията е една от многото с получени аванси за милиони за строежа на аутобана. В края на 2021 г., когато бившият вътрешен министър оповести, че парите за „Хемус“ са изнесени в чували, стана ясно, че „Хидростой“ е получила 48.8 млн. лв. аванс за лот 8. Бойко Рашков тогава намекна, че Желев е свързан със схемата, като заяви, че
един велик и жилав строител“
е превел 20 млн. лв. в Обединените арабски емирства.
Дори без ГЕРБ на власт, Желев продължава да печели апетитни поръчки. Компанията му ще строи тунела под Шипка за 350 млн. лв, като договорът бе финализиран през юни 2022 г., по времето на кабинета "Петков".
Освен това спечели и поръчката за прескъпата магистрала „Велико Търново – Русе“ за над 1 млрд. лв. Съвсем наскоро служебното правителство преведе аванс от 175 млн. лв., за да започне проектирането на обекта.
Другата компания на Желев – ВДХ – в момента ремонтира трасето на трамвай номер 5 срещу 40 млн. лв. При първия етап на ремонта, който приключи наскоро и се забави, компанията получи санкция от 900 хил. лв. Проектът се финансира по ОП „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., като компанията преговаря за индексация в размер на 15%.
Извън сферата на строителството Желев е собственик на бившата централа на ДЗИ на бул. Цар Освободител в София. Купува я през 2020 г. през другата си компания – „Мавели“ – за над 10 млн. евро от вдовицата на убития бизнесмен Емил Кюлев. Желев е съдружник в хотел „Астория“ в Златни пясъци. Притежава имоти и в Дубай.