Nissan отново търси нов изпълнителен директор
Бордът на гиганта ще се събере на заседание през месеца в търсене на временен лидер, който да оглави компанията

© ECONOMIC.BG / Pixabay.com
Директорите на третия по големина автомобилен производител в Япония Nissan ще обсъдят кои са възможните наследници на текущия главен изпълнителен директор на компанията Макото Учида. Това ще се случи на заседание на 11 март, след като позицията на Учида стана несъстоятелна предвид влошаващото се представяне на компанията, казаха трима души, запознати с въпроса, цитирани от Reuters.
Сред кандидатите, които се разглеждат, са главният финансов директор Джереми Папен и главният директор по планирането Иван Еспиноса, смятат източниците на медията, но нито един от тях не се счита за сигурен, особено като се има предвид връзката им с настоящите грешни стъпки на управлението.
Следващият главен изпълнителен директор може да бъде назначен като временен или преходен лидер, опция, която ще даде на борда повече време да намери постоянен заместник, каза четвърти източник.
Източниците пожелаха анонимност, тъй като информацията не е оповестена публично. Представител на Nissan отказа коментар по темата. Датата на срещата на 11 март беше съобщена за първи път от Kyodo News.
Главният директор по ефективността Гийом Картие също е сред потенциалните временни началници, съобщи вестник „Yomiuri“.
Потенциалното отстраняване на Учида е предшествано от провала на гиганта да се слее с Honda миналия месец. Двамата производители обсъждаха сливане, което да създаде компания за 60 млрд. долара, но преговорите бяха напрегнати поради разногласия, включително за силовия баланс между двамата дългогодишни конкуренти.
В крайна сметка, сделката беше провалена, след като Honda предложи да превърне Nissan в дъщерно дружество.
Сега има спекулации, че Nissan може да се свърже с тайванската компания за електроника Foxconn, която има зараждащ се бизнес с електрически превозни средства, ръководен от бивш изпълнителен директор на Nissan Джун Секи.
Именно Секи беше споменаван като възможен наследник от местните медии, ако Nissan се свърже с Honda, Foxconn и Mitsubishi Motors чрез четиристранна сделка.
Сътресенията на върха на Nissan са част от дългогодишната драма, която бе предизвикана с отстраняването на бившия президент Карлос Гон в края на 2018 г. и биха означавали четвъртия главен изпълнителен директор за по-малко от шест години.
Докато старите производители на автомобили са изправени пред сериозна заплаха от китайските производители на електромобили, които преобърнаха индустрията с елегантни, богати на софтуер автомобили, Nissan е изправен пред много по-дълбоки структурни предизвикателства от повечето си съперници, след като никога не се възстанови напълно от годините на криза и постоянните смени в управлението, предизвикани от напускането на Гон.
В продължение на години тя се фокусираше върху обема над стойността, подкопавайки имиджа на марката си. Въпреки че беше пионер в електромобилите с Leaf, той никога не се радваше на бума или печалбите на Tesla.
Нежелан статус
Миналия месец рейтинговата агенция Fitch Ratings намали рейтинга на Nissan до нежелания „джънк“ (т.е. акциите са с висока възвръщаемост, но и висок риск и такси). С това последният статут на компанията за висок инвестиционен клас от голяма агенция за кредитен рейтинг бе премахнат.
Nissan и преди е имал временни лидери. През 2019 г. автомобилният производител назначи ветерана на компанията Ясухиро Ямаучи като временен изпълнителен директор след свалянето на наследника на Гон Хирото Сайкава.
Развръзката за Учида беше отбелязана за първи път от медията през декември, когато източник каза, че следващите месеци ще бъдат критични за неговото и бъдещето на Nissan.