Honda и Nissan обмислят сливане – как това ще промени пазара
Обединени те биха създали третата по големина автомобилна група в света по продажби след Toyota и Volkswagen

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Honda и Nissan водят преговори за задълбочаване на връзките си, включително за сливане на двете компании по източници на Reuters. Това е и най-ясният знак досега за трансформацията на привидно непобедимата някога японска автомобилна индустрия на фона на предизвикателствата от Tesla и китайските конкуренти.
Обединени Honda и Nissan биха създали компания за 54 млрд. долара с годишно производство от 7.4 милиона автомобила годишно. Теоретично това би я направило третата по големина автомобилна група в света по продажби след Toyota и Volkswagen.
Двете компании бяха сключили стратегическо партньорство през март за сътрудничество в разработването на електрически автомобили. Задълбочаващи се финансови и стратегически проблеми на Nissan обаче правят още по-необходима тясната връзка с по-големия местен конкурент.
Миналия месец Nissan обяви план за спестяване на разходи за 2.6 млрд. долара, който включва 9000 работни места и 20% от глобалния производствен капацитет, тъй като спад на продажбите в Китай и САЩ доведе до 85% спад в печалбата през второто тримесечие.
В случая Honda е големият брат – нейната пазарна стойност от 43 млрд. долара е над 4 пъти по-висока от тази на Nissan. Евентуално сливане ще им позволи да създадат по-голям вътрешен конкурент на Toyota.
Освен пълно сливане компаниите обсъждат и потенциално сътрудничество с Mitsubishi Motors, в който Nissan е най-големият акционер с 24% дял.
Основен акционер в Nissan пък е френската автомобилна компания Renault.
Очаква се трите японски автомобилни производители да проведат съвместна пресконференция в Токио в понеделник.
Разчупване на картината
Автомобилните компании се намират в неблагоприятен период – през изминалата година ценовата война, започната от Tesla и BYD, засили натиска върху всички автомобилни производители, които горят пари.
Това оказва натиск върху производители като Honda и Nissan да свиват разходи и ускоряват развитието си, а сливанията вече са важна стъпка в тази посока.
Според източници на Reuters сделката би се оказала благоприятна за японската автомобилна индустрия, която стагнира и не се справя с конкуренцията от Китай.
Всяко сливане обаче би се сблъскало със сериозен контрол от страна на САЩ и новият президент Доналд Тръмп, като запознати не изключват той да извлече отстъпки от двете компании в замяна на регулаторни одобрение.
Honda и Nissan произвеждат автомобили в Мексико за износ в САЩ, а Тръмп вече заплаши с 25% мита върху вноските автомобили от Канада и Мексико.