Европейски фериботи: Най-евтините и най-скъпите маршрути
Оказва се, че колкото по-дълъг е маршрутът, толкова по-евтин е

© ECONOMIC.BG / Pixabay
С наближаването на края на годината започва планирането на следващата лятна почивка и бягство в друга страна, пише Euronews. Пътуването с ферибот е популярна опция, като европейският фериботен сектор превозва около 794 милиона пътници годишно.
Сайтът за намиране на фериботни маршрути FerryGoGo направи анализ на числата, за да се разбере колко бихме могли да плащаме за пътуванията си с ферибот през 2025 г. Средно прекосяване с двама души и кола през високия сезон ще струва на пътниците 1017 евро, малко по-малко от 1097 евро, оценени през 2024 г.
Част от това се дължи на включването на осем нови маршрута в проучването тази година, някои от които са по-кратки и следователно по-евтини. Съоснователят на FerryGoGo, Ян Вилем ван Тилбург, отбеляза, че въпреки че общите средни разходи са намалели, съотношението цена/качество се влошава.
Той казва за Euronews Travel: „Цената на миля се е увеличила със седем цента, вероятно поради инфлацията и включването на по-къси маршрути. Например маршрути като Портсмут до Каен и Портсмут до Джърси са по-евтини като цяло, защото покриват по-малко мили, но са по-малко ефективни и следователно по-скъпи на миля. Подобен модел се наблюдава при маршрути като Барселона до Балеарските острови.“
Кой е най-скъпият ферибот в Европа?
Според проучването най-скъпият ферибот в Европа през 2025 г. е от Дания до Исландия. На цена от 2222 евро за двама души, каюта и кола по двупосочен маршрут в разгара на сезона.
Плавайки само веднъж седмично, Smyril line плава с M/S Norrona от датския рибарски град Hirtshals, минава през Шетландските острови и акостира за кратко в Torshavn на Фарьорските острови. При последния етап корабът пристига в малкия исландски град Seydisfjordur цели 66 часа след напускането на Дания.
На борда има обичайните фериботни удобства, като кина, детска стая за игри и фитнес зала. Освен това Norrona предлага закрит басейн, хидромасажни вани на открита тераса и футболно игрище, както и множество прилични ресторанти, от които да избирате.
Въпреки че цената за това пресичане все още е най-високата в Европа, на база километър, това всъщност е много добра стойност. FerryGoGo посочи, че на час този мини-круиз струва под 17 евро на човек или 0,73 евро на километър.
В сравнение с 2024 г. цената на преминаването през Хиртсхалс-Сейдисфьордур е намаляла с 19,7 процента - с 546 евро по-малко от тазгодишната цена от 2768 евро.
Най-добрите и най-лошите фериботни преходи през 2025 г
От гледна точка на добра цена, най-добрата стойност за изминатото разстояние е 854-километровият маршрут от Барселона до Рим. Струвайки 755 евро на отиване и връщане за двама и кола, излиза само 0,44 евро на километър.
Други пресичания, които са на голяма стойност, всички под 0,70 евро на километър, включват 40-часовото пътуване от Сет в Южна Франция до Надор в Мароко, германския Травемюнде до Хелзинки и Билбао във Франция до Росларе в Ирландия. И трите преходи са дълги над 1000 километра, изискващи една, може би две нощувки на борда.
Като цяло забелязахме, че колкото по-дълго е преминаването, толкова по-евтино е на миля“, обяснява ван Тилбург.
„Например, преминаването от Ирландия и Обединеното кралство до Испания е сравнително евтино, като вземете предвид цената на миля. По същия начин, преминаването от Барселона до Рим е едно от най-рентабилните преминавания на миля.“
Най-скъпите маршрути включват популярният такъв от Барселона до Палма, Майорка. Покривайки само 270 км и струвайки над 1000 евро, се получава такса от 1,89 евро на човек на километър. Наред със скъпите пътувания е също Барселона-Ибиса и най-краткият маршрут в списъка, шестчасовият скок от Рощок в Германия до Трелеборг в Швеция.
Фериботът от Харуич до Хук от Холандия е отбелязал най-голямо увеличение на цените
По изследваните маршрути някои услуги до голяма степен са останали на подобна цена като през 2024 г., но много не. Алмерия до Надор беше услугата с най-голям спад в цената, спадайки с 29 процента до 586 евро тази година.
Travemunde-Helsinki и IJmuiden-Newcastle също поевтиняха с около 20 процента, докато Hirtshals-Seydisfjordur и Bilbao-Rosslare са с около 15 процента по-евтини тази година.
От маршрутите, при които се наблюдава покачване на цените, най-драматичното увеличение е на услугата Харуич до Хук ван Холанд, където цените са се повишили с почти 60 процента. От цена под 400 евро миналата година, тазгодишният доклад поставя цената на 620 евро.
Цената на ферибота от Ливърпул до Белфаст също се увеличи значително, достигайки от 500 евро на 768 евро. Други маршрути са имали умерено повишение от около 20 процента, въпреки че ван Тилбург отбеляза, че използването на динамично ценообразуване означава, че цените все още могат да се покачат.
Динамичното ценообразуване се използва широко в транспорта и работи чрез увеличаване на тарифите за определени услуги, тъй като повече от местата се разпродават. Януари е ключов месец за фериботни резервации, следователно цените, посочени в доклада, може да се променят през новата година, казва ван Тилбург.
Ако пътувате с кола, най-добре е да резервирате рано“, отбелязва той. „Фериботите са склонни да се запълват бързо с наближаването на сезона, което води до бързо увеличение на цените. Резервацията преди януари също може да ви помогне да спестите.“