Европейските пристанища се превръщат в зелени енергийни центрове
Пристанището на Ротердам е един от примерите

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Пристанищата в цяла Европа се надпреварват да предефинират ролята си от просто входни точки за внос на изкопаеми горива до превръщане в индустриални клъстери за чиста енергия. В Ротердам, най-голямото морско пристанище в региона, властите и големите енергийни компании си сътрудничат по мащабна инициатива.
Проектът им включва мрежа, която интегрира чиста енергия, генерирана от офшорни вятърни паркове, съоръжения за производство на водород и тръбопроводи за разпределение на горивото до производители на място.
Пристанището на Ротердам планира да достави най-малко 4.6 милиона тона водород за Северозападна Европа до края на това десетилетие, допринасяйки значително за общата цел на ЕС. По проект, съфинансиран от холандското правителство и компании като Shell, BP и Air Liquide, електролизните инсталации ще бъдат захранвани от офшорни вятърни паркове, като в крайна сметка ще достигнат капацитет от 2-2.5 гигавата до 2030 г.
Пристанището също така инвестира в мрежа от тръбопроводи, оценени на стойност 1.5 милиарда евро, свързващи водородни инсталации с рафинерии. Целта е тази мрежа да се разшири до 2027 г., за да се транспортира зелен водород през Белгия и Германия през делтата на река Рейн.
Европейският съюз подкрепя зелената трансформация на пристанищата със значителна финансова помощ. Над 16 милиарда евро вече са отпуснати за проекти, свързани с водорода, като допълнителни 5 милиарда евро ще бъдат отпуснати на ключови трансгранични инициативи през ноември.
Други европейски пристанища, включително пристанището на Антверпен-Брюж, също проучват проекти за водород с инвеститори, признавайки потенциала за капацитет за съхранение, тръбопроводи и производствени съоръжения при прехода им към възобновяеми молекули и електрони.
Очаква се тези пристанища да играят централна роля в стратегията на ЕС RePowerEU, която има за цел да произвежда 10 милиона тона възобновяем водород и да внася още 10 милиона тона до 2030 г. До 2050 г. до 42% от общото търсене на водород в ЕС може да бъде концентрирани в пристанищни зони, движени предимно от индустрии и международно корабоплаване.
В допълнение към трансформациите на пристанищата, самата корабна индустрия преминава към по-чисти горива. Големи компании като AP Moller-Maersk поръчват кораби, задвижвани с така наречения „въглеродно неутрален метанол“, за да намалят емисиите.
Решението на ЕС за това кои трансгранични проекти отговарят на условията за финансиране на зелена инфраструктура тази есен се очаква да предостави допълнителна финансова подкрепа за инфраструктура за чиста енергия в цяла Европа. Deloitte изчислява, че замяната на изкопаемите горива с възобновяем водород в пристанищата и крайбрежните зони може да намали 655 милиона тона емисии на въглероден диоксид, което се равнява на 16% от всички емисии в ЕС през 2019 г.