Европейският производител, който покорява руския пазар

Nokian Tyres открива завода си през 2005 г. и за 12 години се превръща в най-големия износител на потребителски стоки в Русия

Европейският производител, който покорява руския пазар
5820 ~ 3 мин. четене
Автор: Александра Сотирова
В Русия хората толерират родното производство и се стремят да пазаруват предимно тяхна продукция. По тази причина е трудно за европейските компании да пробият там и да се наложат на този пазар. “Пристрастеността“ на руснаците да купуват родни стоки движи и производството на автомобили в страната. Най-продаваната марка кола през 2016 г. е Lada, произведена в „АвтоВАЗ“, става ясно от анализ на Асоциацията на европейския бизнес (AEB).

Въпреки този шовинизъм, в съзнанието на руския потребител словосъчетанието „финландска стока“ е синоним за качество, което вероятно движи финландския бизнес там напред. Пазарът в Русия винаги е бил труден и непредсказуем за чуждестранните компании, но има и такива, които се успели да се наложат. За да успееш да продаваш в Русия, трябва да се преместиш на нейна територия.

Economic.bg се срещна отблизо с финландския производител на гуми Nokian Tyres, който през 2005 г. локализира бизнеса си в индустриалния парк във Всеволожск, близо до Санкт Петербург. Компанията е собственик на още 366 центъра за гуми в Русия под бранда Vianor. Изпълнителният директор на Nokian Tyres Русия Андрей Пантюков потвърждава пред нас, че бизнесът е усетил силно рецесията в страната и обезценяването на рублата се е отразило върху резултатите на фирмите.

Nokian Tyres открива завода си през 2005 г. и въпреки трудностите за 12 години успява да се превърне в най-големия износител на потребителски стоки в Русия. В Ленинградска област, където се намира предприятието, профилът на инвеститорите през последните години е предимно руски. Причините не са само европейските санкции, а и присъствието на световноизвестни компании в района - Nokian, Ford, IKEA и др., но финландският гигант е намерил своето правилно място в страната.

През 2016 г. компанията достига над 15 млн. произведени гуми годишно – 89% от тях са от завода във Всеволожск. По-голяма част от продукцията (70%) е за износ към други 40 държави по цял свят, а другата остава за руския пазар, част от който все още е настроен към по-евтините гуми. Заради суровите метеорологични условия в Русия производството на гуми е по-сложно и има технологични особености, което оскъпява продукцията. В страната е позволено използването на гуми с шипове и те са най-продавани (80%) на руския пазар.

С инвестиции от над 1 млрд. евро в Русия Nokian Tyres успява да поведе тренд към технологичен напредък в производството на гуми. Заводът в Ленинградска област се превръща в най-модерния в Европа и най-ефективния в света за 2016 г. Днес там работят над 400 души и десетки високотехнологични роботи и машини, а всички те са незаменима част от компанията. Заводът работи 24 часа в денонощието като служителите работят на две смени.

Те се движат из мегафабриката с колела. Много от процесите са автоматизирани, но преди да се пусне в продажба всяка гума преминава през експертите в завода. Те знаят, че безопасността на пътя започва там, където гумата докосва земята и се стремят към максимално качество при производството й.

Вътрешният пазар в Русия се движи надолу през последните години, но износът на Nokian Tyres поддържа баланса на компанията. През 2017 г. дружеството очаква умерен ръст в продажбите, но все пак ръст. Този оптимизъм се крепи на очакванията, че мащабният пазар на автомобилни гуми започва да се измества към по-високите ценови сегменти. И от това печелят компаниите, които произвеждат продукция в страната. Плановете на дружеството са тази година премиум гумите да съставят 2/3 от пазара в страната и Nokian Tyres да заеме по-голямата част от него.

Най-северният производител на гуми в света успешно се адаптира към суровите руски условия за бизнес и издържа всичките му спадове. В сегмента на зимните гуми финландската компания заема над 70% от пазара в страната и продължава да инвестира и да търси посоки за растеж на един от най-непредсказуемите пазари в Европа.
Подкрепи Economic.bg