Фирма за недвижими имоти блокира важна поръчка на БДЖ

Населението по най-атрактивната жп линия у нас чака ремонта на два локомотива

Фирма за недвижими имоти блокира важна поръчка на БДЖ

Снимка: Wikipedia

Белчо Цанев Автор: Белчо Цанев

Чешката фирма „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ (Glob-Trade Int. a.s.) е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу обществената поръчка на „БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) за пълна модернизация на два теснолинейни локомотива, серия 77. Това става ясно от съобщение, публикувано на официалния сайт на антимонополния регулатор.

Всъщност жалбата не е директно срещу самата обществена поръчка, а само срещу „Разяснение № 35-00-331/04.06.20“ на БДЖ-ПП. Самото „Разяснение“ също е било поискано от жалбоподателя „Глоб - Трейд Инт. а.с.“, като внесената в КЗК жалба е с искане за налагане на временна мярка - спиране на обществената поръчка. Интересното е, че до крайния срок – 11 юни, чешката фирма не подава заявление за участие в обществената поръчка, но още на следващия ден внася жалбата си в КЗК срещу разяснението на БДЖ-ПП.

Ако след пространното „Разяснение № 35-00-331“ на БДЖ-ПП, публикувано точно седмица преди изтичането на срока за подаване на заявления за участие, все още нещо не е било ясно на чешката фирма – любопитното е защо тя не е отправила нови въпроси към възложителя, а директно е решила да обжалва този документ?

Възможно е отговорът на този въпрос да се крие в самата фирмена регистрация на жалбоподателя „Глоб - Трейд Инт. а.с.“. Според чешкия търговски регистър дружеството е регистрирано в „Нове мйесто“, Прага, с предмет на дейност „отдаване под наем на недвижими имоти, апартаменти и нежилищни помещения…“. Собственикът на дружеството Ян Ухитил притежава и друга фирма – за търговия със зеленчуци.

Какво общо може да имат недвижимите имоти и зеленчуците в Чехия с модернизацията на румънските дизел-хидравлични локомотиви, серия 77, не става ясно. Затова пък е пределно ясно защо „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ не подава заявление за участие в процедурата – просто не отговаря на условието на БДЖ-ПП, записано в обявлението - кандидатите трябва да са реализирали 4 млн. лв. минимален общ оборот през последните 3 приключили финансови години „от производството на локомотиви и модернизация на дизел-хидравлични локомотиви“.

Разбира се, това не пречи на „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ напълно законно да обжалва в КЗК разясненията по поръчката на БДЖ-ПП. Въпреки че през последните поне 15 години у нас много се умува какво трябва да се направи, за да се попречи законово срещу блокирането на важни за обществото процедури. А че конкретната обществена поръчка е важна не толкова за БДЖ-ПП, колкото за населението по най-атрактивната жп линия у нас Септември – Добринище, която се обслужва именно от локомотивите Серия 77, личи от множеството похвални коментари под предишните две статии, публикувани в Economic.bg по темата и качени във Facebook групите на градовете Септември, Велинград и Банско.

По неофициална информация жалбоподателят „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ все още не е внесъл по сметка на КЗК държавната такса от 1700 лв. за разглеждане на внесената жалба.

Припомняме, че на 15 май БДЖ-ПП обяви обществена поръчка за модернизация на два теснолинейни локомотива, серия 77, както и за обучение на 5 машинисти и 5 души техници за тях, на обща прогнозна стойност 4.03 млн. лв. Машините обслужват най-красивата жп линия в България и на Балканите - неелектрифицираната теснолинейка Септември – Добринище, по която са разположени големи и известни не само у нас туристически центрове като Велинград и Банско.

Коментари: 0