Фирма за недвижими имоти блокира важна поръчка на БДЖ
Населението по най-атрактивната жп линия у нас чака ремонта на два локомотива
Чешката фирма „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ (Glob-Trade Int. a.s.) е подала жалба в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу обществената поръчка на „БДЖ-Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) за пълна модернизация на два теснолинейни локомотива, серия 77. Това става ясно от съобщение, публикувано на официалния сайт на антимонополния регулатор.
Всъщност жалбата не е директно срещу самата обществена поръчка, а само срещу „Разяснение № 35-00-331/04.06.20“ на БДЖ-ПП. Самото „Разяснение“ също е било поискано от жалбоподателя „Глоб - Трейд Инт. а.с.“, като внесената в КЗК жалба е с искане за налагане на временна мярка - спиране на обществената поръчка. Интересното е, че до крайния срок – 11 юни, чешката фирма не подава заявление за участие в обществената поръчка, но още на следващия ден внася жалбата си в КЗК срещу разяснението на БДЖ-ПП.
Ако след
пространното „Разяснение № 35-00-331“ на БДЖ-ПП, публикувано точно седмица
преди изтичането на срока за подаване на заявления за участие, все още нещо не
е било ясно на чешката фирма – любопитното е защо тя не е отправила нови
въпроси към възложителя, а директно е решила да обжалва този документ?
Възможно е
отговорът на този въпрос да се крие в самата фирмена регистрация на
жалбоподателя „Глоб - Трейд Инт. а.с.“. Според чешкия търговски регистър
дружеството е регистрирано в „Нове мйесто“, Прага, с предмет на дейност
„отдаване под наем на недвижими имоти, апартаменти и нежилищни помещения…“.
Собственикът на дружеството Ян Ухитил притежава и друга фирма – за търговия със
зеленчуци.
Какво общо може
да имат недвижимите имоти и зеленчуците в Чехия с модернизацията на румънските
дизел-хидравлични локомотиви, серия 77, не става ясно. Затова пък е пределно
ясно защо „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ не подава заявление за участие в процедурата
– просто не отговаря на условието на БДЖ-ПП, записано в обявлението - кандидатите
трябва да са реализирали 4 млн. лв. минимален общ оборот през последните 3
приключили финансови години „от производството на локомотиви и модернизация на
дизел-хидравлични локомотиви“.
Разбира се, това
не пречи на „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ напълно законно да обжалва в КЗК
разясненията по поръчката на БДЖ-ПП. Въпреки че през последните поне 15 години
у нас много се умува какво трябва да се направи, за да се попречи законово
срещу блокирането на важни за обществото процедури. А че конкретната обществена
поръчка е важна не толкова за БДЖ-ПП, колкото за населението по
най-атрактивната жп линия у нас Септември – Добринище, която се обслужва именно
от локомотивите Серия 77, личи от множеството похвални коментари под предишните
две статии, публикувани в Economic.bg по темата и качени във Facebook групите на градовете Септември, Велинград
и Банско.
По неофициална информация жалбоподателят „Глоб - Трейд Инт. а.с.“ все още не е внесъл по сметка на КЗК държавната такса от 1700 лв. за разглеждане на внесената жалба.
Припомняме, че на 15 май БДЖ-ПП обяви обществена поръчка за модернизация на два теснолинейни локомотива, серия 77, както и за обучение на 5 машинисти и 5 души техници за тях, на обща прогнозна стойност 4.03 млн. лв. Машините обслужват най-красивата жп линия в България и на Балканите - неелектрифицираната теснолинейка Септември – Добринище, по която са разположени големи и известни не само у нас туристически центрове като Велинград и Банско.