FT: Google и Meta са сключили тайна рекламна сделка
Двете технологични компании са нарушили собствените си правила за таргетиране на непълнолетни с цел повече приходи
Google и Meta са сключили тайно споразумение за насочване на реклами към непълнолетни потребители на YouTube, които популяризират конкурентната услуга Instagram. Подобно споразумение нарушава дори собствените рекламни правила на гиганта при онлайн търсенето, гласи разследване на Financial Times.
Рекламната кампания на Instagram е била насочена към потребители на YouTube, които са били класифицирани като „неизвестни“ в системата на Google, и е била предназначена да привлече потребители на възраст между 13 и 17 години, съобщава FT, като се позовава на вътрешни документи и хора, запознати с въпроса.
В публикацията се посочва, че Google е бил наясно, че категорията „неизвестни“ потребители всъщност обхваща лица под 18 години, но въпреки това е разрешил кампанията. На своя уебсайт Google определя категорията „неизвестни“ като отнасяща се до потребители, "чиято възраст, пол, родителски статус или доход на домакинството не сме установили".
Вътрешните документи, получени от изданието, показват, че служителите са се опитали да прикрият истинската цел на кампанията – а именно да достигне до непълнолетни потребители. От 2021 г. насам Google забранява рекламите, насочени към потребители под 18 години, въз основа на възраст, пол или интереси.
Двете компании са стартирали рекламната кампания в САЩ през май след по-ранни изпитания в Канада, се казва в материала. Съобщава се, че те са си партнирали със Spark Foundry – агенция, която е дъщерно дружество на рекламната компания Publicis.
В един имейл от мениджър по рекламите в Spark е поискано от Google да подаде оферта за кампанията, като конкретно е посочено, че „основната“ демографска група, към която ще бъде насочена, е „13 – 17“-годишна възраст, пише още FT.
Според публикацията иначе ожесточените технологични врагове очевидно са имали свои собствени мотиви за тайния пакт – Google се е стремил да увеличи приходите си от реклама, а Meta се е борила да попречи на по-младите потребители на Instagram да се насочат към популярното приложение за споделяне на видео TikTok.
Източници на FT съобщиха, че Google е започнал разследване на твърденията, след като се е свързал с изданието, и оттогава е отменила кампанията. В изявление на компанията се посочва изрично, че "персонализирането на реклами за хора под 18 години е забранено".
„Потвърдихме, че тези предпазни мерки са работили правилно в този случай“, добави говорителят.
Ще предприемем и допълнителни действия, за да затвърдим пред търговските представители, че не трябва да помагат на рекламодатели или агенции да провеждат кампании, опитващи се да заобиколят нашите политики.“
Говорителят на Meta заяви, че компанията „открито рекламира нашите приложения за тийнейджъри като място, където те могат да се свързват с приятели, да намират общност и да откриват своите интереси“.
„Опцията за таргетиране „неизвестен“ на Google е достъпна за всички рекламодатели – не само за Meta – и ние имаме ясни принципи, към които се придържаме, когато става въпрос за това как рекламираме нашите приложения на тийнейджъри в други платформи, включително да не използваме информация за техните интереси, за да ги таргетираме с реклами“, добави говорителят на Meta.
Spark Foundry не отговори веднага на запитването за коментар.
Съобщава се, че Google и Meta са изготвили плана в края на миналата година, което означава, че той вече е бил в ход, когато законодателите от Конгреса са погнали основателя на Facebook Марк Зукърбърг заради неуспеха на компанията му да защити децата от вреди онлайн.
По време на драматично изслушване през януари Зукърбърг публично се извини на семействата на жертви на сексуални посегателства над деца онлайн.
В края на миналия месец Сенатът прие забележителен законопроект, наречен Закон за безопасността на децата в интернет (KOSA), с който ще се въведе правно „задължение за грижа“, изискващо от компаниите за социални медии, като Instagram и YouTube, да защитават непълнолетните потребители – или ще бъдат изправени пред принудителни действия от страна на Федералната търговска комисия.
Друг закон – за защита на личните данни на децата и тийнейджърите в интернет, или COPPA – блокира реклами, насочени към непълнолетни потребители, и ще задължи създаването на бутон „изтриване“ в сайтовете на социалните медии, който да позволява на децата и родителите да изтриват информация.
„На големите технологични компании не може да се вярва, че ще защитят децата ни“, заяви пред FT сенаторът републиканец Марша Блекбърн, който е съавтор на законопроекта KOSA, след като научи за схемата Google – Meta.
Те за пореден път бяха хванати да експлоатират нашите деца и тези ръководители от Силициевата долина доказаха, че винаги ще дават предимство на печалбата пред нашите деца.“
Изпълнителният директор Джош Голин от групата за онлайн безопасност на децата Fairplay коментира, че Google и Meta не просто са нарушили собствените си политики, но и са злоупотребили с доверието на семействата.
Новината идва броени дни, след като Google получи сериозен регулаторен удар, след като федерален съдия постанови, че компанията е поддържала незаконен монопол върху онлайн търсенето. Съдебните процедури за определяне на подходящи средства за защита ще започнат тази есен.
Google също така е изправена пред федерално антитръстово дело, насочено към нейния бизнес с технологии за цифрова реклама.