Германските коли, които Тръмп не иска

Президентът иска да ги обложи с по-високи мита, но пропуска ключови аргументи

Германските коли, които Тръмп не иска

Снимка: БТА

Президентът Доналд Тръмп имаше разговори миналата седмица с големите американски съюзници от Европа, Канада и Япония на срещата на Г-7, като многократно ги обвиняваше в несправедливо отношение в търговията.

На пресконференция в Сингапур във вторник той отново се прицели в често споменавана напоследък цел: вноса на немски автомобили.

"[Европейският съюз не] взема много от това, което имаме, и въпреки това те изпращат Mercedes у нас, изпращат милиони BMW," каза Тръмп. "Това е много несправедливо, и е много несправедливо най-вече за нашите работници и аз ще го поправя".

Неговите оплаквания относно чуждестранните тарифи и мита вече са познати. Ето фактите за немските автомобили в Съединените щати, представени от CNN:

Тръмп казва, че има твърде много немски автомобили

Тръмп заяви пред френския президент Емануел Макрон по време на скорошна среща във Вашингтон, че в САЩ има твърде много немски автомобили. Той повдигна въпроса и пред германския канцлер Ангела Меркел в миналото и заплаши да обложи вноса на немски автомобили с 35%.

Икономистите казват, че Тръмп пропуска две ключови точки: германските производители на автомобили са отворили големи заводи в Съединените щати, което значително намалява нуждата им да внасят автомобили. Плюс това, набелязването на германските производители на автомобили ще навреди на американските работници и икономиката на САЩ.

Германските автопроизводители са продали 1,35 милиона автомобила в САЩ през 2017 г., което представлява около 8% от общите продажби коли в страната. От тях само 494 000 са внесени от Германия в Съединените щати - с 25% по-малко, отколкото през 2013 г., според асоциацията на германските производители на автомобили.

Повечето от останалите са направени в Съединените щати и в Мексико, която има споразумение за свободна търговия със Съединените щати. Американските автомобилни гиганти GM и Ford също правят автомобили в Мексико за доставка до Съединените щати.

Тръмп вероятно ще трябва да излезе от НАФТА, търговското споразумение между Съединените щати, Мексико и Канада, за да попречи на производителите на автомобили да правят превозни средства в Мексико и да ги внасят през границата.

Германските автомобилни заводи наемат американци

Освен това, големите германски автомобилни компании имат заводи в САЩ.

BMW, Volkswagen и Mercedes, която е собственост на Daimler, имат големи производствени предприятия в САЩ и наемат близо 50 000 американски работници.

Най-големият завод за монтаж на BMW в света се намира в Спартанбърг, Южна Каролина. Миналата година той отчете нов производствен рекорд от над 400 000 автомобила, от които 70% са изнесени в други страни.

Volkswagen има голяма фабрика в Чатануга, Тенеси, която е произвела 112 000 автомобила миналата година.

А Mercedes е прави 300 000 коли и джипове годишно в Тускалуса, Алабама.

Това е процъфтяващ бизнес: Общият брой автомобили, произвеждани от германски компании в САЩ, се е увеличил със 180 000 през 2013 г. до 804 000 сега, според асоциацията на германските производители на автомобили. Половината се изнасят, включително в Европа и Азия.

Превозните средства, влизащи от Европа в Съединените щати, са с ниско мито от 2,5%. В същото време автомобилите, направени в Америка, влизат с  10% мито за Европейския съюз.

Европа заяви, че е готова да намали тарифите си върху вноса на автомобили по време на последните преговори със САЩ относно митата за стомана и алуминий. Европа казва, че администрацията на Тръмп е спряла преговорите.

Германските производители на автомобили най-вероятно ще намалят инвестициите си в САЩ, ако се увеличат митата за внос. Европейският съюз почти със сигурност ще реагира, като увеличи митата за американските автомобили.

Икономистите казват, че фокусът върху митата е погрешен.

Новите бариери пред търговията биха означавали големи проблеми за индустрията като цяло, която се основава на веригите за доставки на части, които пресичат множество национални граници.

"Да се ​​направи ясно разграничение между това кое е американска кола и кое е немска кола, е, по мое мнение, безсмислица", казва Якоб Киркегор, европейски експерт по търговията от Института за международна икономика Петерсон пред CNN Money миналия месец.

Коментари: 0