Големият бизнес има полза да подкрепя по-малките предприемачи
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Любомир Филипов, директор „Стратегически партньорства и регулации“ във Veolia (вдясно)
Големият бизнес и администрацията трябва да подкрепят предприемачите, за да се случват добрите инициативи. Това каза Любомир Филипов, директор „Стратегически партньорства и регулации“ в международната компания Veolia. Той взе участие в семинара „Възможности за предприемачество в Перник“, организиран от „Бранд Медия България“ като част от европейския проект TOP JOBS („Кариерен преход на възможностите“), в партньорство с Община Перник.
Много е важно големите компании да осъзнават, че са от полза за стартъпите, но и те биха имали полза от предприемачите“, каза Филипов.
Според него големите и тромави корпоративни структури имат нужда от друг поглед, който може да им се даде именно от иновативните хора и компании, които „ни дава възможност да видим решения, които са очевидни, но не сме успели да ги видим досега“.
„Веолия България“ в последните годни се опитва да подкрепя местната стартъп екосистема, като например за кръгова икономика и управление на води.
Търсим различни компании, чиито решения можем да валидираме, и след това тези стартъпи могат доразвият своите полезни модели или да намерят финансиране“, обясни той.
Компанията скоро ще обяви програма в партньорство с Endeavor Bulgaria, която ще финансира зелени решения.
Съвети към бъдещите предприемачи
При нас доста често идват различни стартиращи или стартирали компании, които ни търсят за партньор – да ни продадат идея или решение, или опипвайки почвата дали можем да влезем като инвеститори. И ни прави впечатление, че много често, когато идват компании с много хубава идея, но липсва погледът върху потенциалните пазари и конкуренцията и върху финансовите потоци, които този бизнес би могъл да генерира“, разказа Филипов.
Той добави, че много често предприемачите се фокусират само върху техническото решение, за да бъде много добро, но пропускат момента как то ще носи пари в бъдеще.
Моят съвет към хората, които търсят стратегически партньори за бизнеса си, да се фокусират и върху потенциалните пазари, върху продажбите, защото колкото и да е гениална идеята, ако няма кой да я продаде на пазара, ще си остане добро намерение.“
Партньорите на Veolia, която е най-голямата ютилити компании в света, споделят, че искат от стартиращите компании, с които биха работили, да имат балансирани екипи с различен бекграунд и много силен екип за продажби, който да продава решението.
Друга препоръка от Филипов е партньорите в стартъпите да подписват още в началото договори, които да регламентират много ясно правата и задълженията на всеки партньор, така че да се избягват конфликти и разпадане на стартъпа.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.