Голямата промяна, която започна от една малка чайна
Каузата е в сърцето на цялото начинание, бизнесът в него е само инструмент за позитивен обрат в живота на младежи в риск
Чайната е пространство за чай и билкови напитки, събития, работилници, но най-вече е първо работно място на младежи, израснали в социални домове. Намира се в гръцкия квартал в старата част на Варна - в красива ъглова сграда на ул. „Преслав“, в която се е помещавала банка.
Днес тя отново е банка, но банка за хора с бъдеще.
Средище
Бизнес, кауза, мисия, място за срещи на чаша чай... Какво е Социалната чайна? През годините тя търпи различни трансформации: чаен салон, пространство за събития, ресторант, културна точка, кафене, споделено работно място, семинарна зала, художествено ателие, детска занималня, изложбена зала. Но също така е кауза, успешен пример за социално предприятие, успешен или неуспешен бизнес модел - зависи по кое време на годината ще ги попитаме. „В същината си Чайната остава място, на което младежи, лишени от родителски грижи, или такива от рискова семейна среда, може да намерят своята първа работа и да получат менторска подкрепа. Това е мисията, която обединява цялата тази еклектика“, обяснява Мирослава Милева, директор Менторска програма и социален ефект.
Началото
Всичко започва през 2010 г. Ядрото на екипа е от членовете на доброволческа група, започнала дейност в домове за деца. Тогава се фокусират върху ателиета за уплътняване на свободното време, базирани предимно върху методи на неформалното учене. Постепенно обаче си дават сметка, че тези дейности не запълват огромната празнота в личностното и професионално развитие на младежите и се иска специфичен подход и много работа с тях, за да могат те уверено да поемат по своя житейски път. Така се ражда идеята за Социалната чайна.
Моделът
Чайната е социално начинание в постоянно развитие. В момента към нея са ресторант,
зала за събития и споделено работно място. Извънредните мерки заради пандемията
налагат затварянето и на трите основни източника на финансиране. Това подтиква екипа
да разработи брандирана линия от продукти с кауза. Цялата стопанска дейност на предприятието носи около 30-40 % от приходите. Останалото идва от проектна дейност, кампанийно дарителство и партньорства. Всички средства, с които разполагат, биват инвестирани обратно в социалната дейност посредством откриване на нови работни места, обучения и професионални курсове за младежите или подобряване на техническата база.
Мотото
Ние не наемаме хора, за да правят чай. Ние правим чай, за да наемаме хора – гласи мотото на Социалната чайна. То е синтез на нейната работа, тъй като тя съществува единствено за да подпомага целевата си група. Никой от членовете на екипа, съпричастен към този проект, не е мечтал да управлява заведение или да организира събития - правят го, за да може младежите да придобият трудов опит, да станат конкурентоспособни на пазара на труда и да се приобщят към по-различна социална среда. Младежи на 16+ години може да кандидатстват за работа. Има предварителен подбор, състоящ се от различни предизвикателства. Който ги преодолее, бива наеман на трудов договор и получава възможност в съответствие с постигнатите резултати да израства в екипната структура.
Периодът на пребиваване в менторската програма е индивидуален за всеки - някои се нуждаят от цяла година, други са готови да поемат самостоятелно след няколко месеца.
История на успеха
Мирослава Милева разказва: Една от любимите ми истории е на момиче, което все още е при нас. Когато дойде, беше много притеснена, че няма да се справи, амбициите й за кариера се свеждаха до работа във фирма за почистване на входове. Бяха минали няколко месеца на интензивна работа, когато журналисти помолиха да ги запознаем с някой от младежите. Поканих я, защото сметнах, че това ще е ценно за нея преживяване. Не й дадох никакви инструкции, исках отговорите й да са искрени и автентични. Дойде моментът, в който я попитаха каква иска да стане, когато си тръгне от Чайната. Очаквах дежурната тирада "аз само с чистене мога да се оправям", но нищо подобно не последва. Тя започна да споделя как иска самата тя да стане социален работник и да помага на други младежи в нужда, как иска да е умна и смела и как животът в Чайната е най-хубавото нещо, което ѝ се е случвало. Всички се умълчахме, а тя даже не разбра колко много значи това за нас. Сега тя има една от най-високите позиции при нас и ръководи отбор младежи, които въвежда в тайнствата на кухнята и приготвянето на храна с любов.
Верига
Социалната чайна - първо във Варна, а после в още два български града. Екипите работят, за да може вълната на промяната да залее Велико Търново и Пловдив. Това става с подкрепата на Reach for change, верни партньори и приятели на проекта с кауза. „Те до голяма степен ни направиха професионалистите, които сме днес, съвсем естествено направляват и нашето разрастване“, признава Мирослава Милева.
Социално предприемачество
Трябва да направим разлика между предприятие със социално включване и социално предприятие. В първия случай всеки бизнес би могъл да развие добри практики в сферата на социално включване и да предостави процент от работните си места, печалба, внимание или друго на хора в риск. Вторият сценарий е много по-сложен. При него каузата е в сърцето на цялото начинание, като това е бизнес, който е само инструмент за постигането на социалния ефект.
Така никнат семената на доброто и сърцето на Социалната чайна бие все по-силно…
Чайната е най-полезната класна стая, в която съм била. На нея дължа много от личностните си характеристики, морален компас, ценностна система и какво ли още не. Чайната е единственото работно място, което съм имала, в което понеделник сутрин не е време за въздишки и въртене на очи, а време, в което с усмивка се върви към офиса. Аз съм част от първоначалният екип, обединил се около тази кауза. Лично познавам всички младежи, които са минали през програмата и най-силно ме заземяват именно следобедните кафета с тях. Те идват да разказват за новите си приключения, за работодателите и за преобразения си живот.
Мирослава Милева
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.