Harrods – блясъкът на лукса
В своята 175-годишна история лондонският универсален магазин минава през изпитания и смяна на собствеността, но постоянно развива умението да остава номер едно за най-богатите

© ECONOMIC.BG / Wikipedia
Вечният стил, иновативните детайли и изключителното качество – върху това се фокусира британският луксозен универсален магазин Harrods по случай своята 175-а годишнина.
Колекциите със собствена марка, създадени по този повод, подчертават принципите на бранда, като много от продуктите имат за цел да отдадат почит на емблематични аспекти от наследството и творчеството на Harrods – например, детайли с логото, както и архитектурните особености на магазина в Найтсбридж. Майкъл Уорд, управляващ директор на Harrods, казва: „Името Harrods е символ на най-високите стандарти за лукс, а продуктите с нашата собствена марка са отражение и представяне на тези стандарти. Независимо дали купувате най-добрия чай за подарък или чанта Harrods като ежедневен лукс, нашите собствени марки трябва да отговарят на същите стандарти, които очакваме от всяка друга марка в магазина. Всеки елемент от новите линии е с акцент върху качеството на материалите, дизайна и креативността и е разгледан през призмата на лукса“.
Символ
Harrods - лукс, блясък на бижута, ухания на парфюми, кожа, скъпи материи… Harrods е сред символите на Лондон. Той е сред най-големите и най-известните универсални магазини в света и се посещава от над 15 млн. души годишно. Неговото мото е Omnia Omnibus Ubique, което означава „Всичко за всеки и навсякъде". Разположен е на около 100 000 кв. м и на неговите 330 щанда може да намерите всичко. Собственост е на Harrods Ltd, компания, която в момента е притежание на държавата Катар чрез нейния суверенен фонд Qatar Investment Authority. Марката Harrods се прилага и за други предприятия, развивани от групата компании Harrods, включително Harrods Estates, Harrods Aviation и Air Harrods.
Мечтаната Коледа
Някои от отделите на този универмаг са световноизвестни, например за коледни стоки и за хранителни продукти. Тук Коледата е винаги мечтана и възможна, а ограниченията са само от личния портфейл и консуматорската настройка. Мнозина идват в Лондон заради големия празник, привлечени от специалното настроение, което тук поддържат. Много ефектно е също нощното осветление на фасадата и то през цялата година.
Началото
През 1824 г., на 25-годишна възраст, Чарлз Хенри Харод основава бизнес и развива търговия с дрехи, храни, различни стоки и галантерия. През 1834 г. създава магазин за хранителни стоки на едро, дейността постепенно се разраства. В очакване на Голямото изложение, което ще е през 1851 г. в Хайд Парк, в близост до това място през 1849 г. Харод поема малък магазин в квартал Бромптън, на мястото на сегашния гигант. Той наема двама асистенти и куриер, включва и сина си Чарлз Дигби Харод и така започва стремглавото развитие на Harrods. През 1860 г. бизнесът е поет изцяло от Чарлз Дигби Харод и тогава за първи път са въведени брандирани пазарски торби, както и специално отношение към специалните клиенти.
Пожарът и новият път
До 1881 г. продажбата на лекарства, парфюми, канцеларски материали, плодове и зеленчуци процъфтява. Купени са съседни сгради и са наети сто души. В началото на декември 1883 г. обаче магазинът изгаря до основи. Но екипът успява да изпълни всички поети ангажименти към клиентите си за извършване на коледни доставки и реализира рекордна печалба. Скоро на същото място е построена нова сграда и Harrods започва да отпуска за първи път кредити на най-добрите си клиенти, сред които Оскар Уайлд, Чарли Чаплин, Лорънс Оливие, Вивиан Лий, Зигмунд Фройд, Елън Тери, А. А. Милн и много членове на британското кралско семейство.
Дом за изкуството
Беатрикс Потър, която става прочута писателка и художничка, още от 17-годишна възраст често посещава магазина. Публикувана за първи път през 1902 г., нейната детска книга „Приказката за заека Питър“ започва да се продава и в Harrods, придружена от първия в света лицензиран герой - заека Питър като мека играчка. В каталозите на Harrods от 1910 г. влизат и играчки на други герои на Потър. През 1921 г. Милн купува от магазина плюшено мече за сина си Кристофър Робин Милн и това ще даде вдъхновяващ тласък за героя Мечо Пух (Winnie-the-Pooh). Магазинът намира място в различни произведения, например г-н Бийн (изигран от Роуън Аткинсън) купува коледна украса от Harrods в епизода „Весела Коледа, г-н Бийн“, създаден през 1992 г.
Смяна на собствеността
Случайна среща в Лондон с бизнесмена Едгар Коен води до това, че през 1889 г. Чарлз Харод продава дела си в магазина за 120 000 британски лири чрез борсата. Новата компания се нарича Harrod's Stores Limited. Сър Алфред Джеймс Нютън става председател, а Ричард Бърбидж - управляващ директор. На 16 ноември 1898 г. в магазина се появяват първите ескалатори във Великобритания. На клиентите, които изпадали в паника от това чудо на техниката, в края на пътуването им предлагали бренди за възстановяване след преживяното изпитание.
Универсалният магазин е придобит от House of Fraser през 1959 г. После през 1985 г. е купен от египетския милиардер Мохамед Ал Файед, който е притежавал още футболния отбор Фулъм и парижкия хотел Риц. До 2001 г. Harrods е официален доставчик на особите от кралския двор на Елизабет II, херцог Филип, принц Чарлз и кралицата майка Елизабет. Тази привилегия се е изразявала и в поставянето на четирите герба на кралските величия върху фасадата на магазина заедно с текста „доставчик на двора на техни величества“ в официалните документи. След като е отричано, че се продава, тъй като това е специално място, през май 2010 г. Меката на лукса Harrods е придобит от Qatar Holdings, суверенния фонд на Катар. Лично министър-председателят на страната шейх Хамад бин Джасим бин Джабер Ал Тани идва в Лондон, за да финализира сделката. Той заявява, че придобиването на Harrods ще добави много стойност към инвестиционния портфейл на Qatar Holdings.
Магията на пазаруването
Богати хора от цял свят пристигат в Лондон само заради Harrods. Затова магазинът винаги е поддържал персонал, който говори чужди езици. Тук се продава всичко. И не само животни играчки, но и екзотични живи животни. Популярен е случаят на покупка по телефона на малко слонче за президента Роналд Рейгън. Клиенти са купували лъв, а също и алигатор. Наред с това и часовници Harry Winston за 100 хил. паунда. През 2007 г. са продадени обувки за 62 хил. паунда, те са били с рубини и диаманти и са пазени от жива кобра. В Галерията на милионерите (The Millionaire Gallery) е предлаган автограф на Мерлин Монро за 16 хил. паунда и на Махатма Ганди за 25 хил.
Напред и все напред
Harrods открива през 1912 г. свой клон в Буенос Айрес, Аржентина, и така става първият магазин в света с филиал в чужбина. Освен това този лидер в продажбите е инициатор и основател на Международната асоциация на универсалните магазини през 1928 г., която е активна и до днес. Важно е да отбележим, че бляскавият търговски център съумява да върви в крак с големите промени. Онлайн търговията също е част от неговото настояще, но той успява да съхрани за своите клиенти притегателната сила на лукса, като акцентира върху удоволствието и преживяванията при пазаруването на живо. Някои българи, които още помнят нашия ЦУМ, въздишат, че и днес можехме да имаме в самия център на София лъскав комплекс с подобна търговска формула.
Всичко за клиента и на родния му език
До нас е достигнала и още се помни любопитната историята за група български моряци, които посещават Harrods през 60-те години на миналия век. Те решават да проверят дали е вярно, че в този универсален магазин има всичко, и искат да си купят смядовска луканка. Помолени са да изчакат за малко. Минути по-късно при тях идва по-възрастен продавач, който на български им казва, че смядовска луканка, произведена от Месокомбинат "Родопа", може да им бъде доставена и очаква да уточнят какво количество биха желали да поръчат и на какъв адрес да бъде направена доставката. Моряците са направо шокирани. Оказва се, че българинът работи в Harrods още преди Втората световна войната и е имал честта да обслужва цар Борис и царица Йоана по време на пазаруването им в магазина.
Текстът е част от бр. 123 на сп. „Икономика“. Публикува се в Economic.bg по силата на партньорско споразумение между двете медии. Темите и мненията са подбрани от екипа на списанието и не съвпадат непременно с редакционната политика на Economic.bg.