IKEA увеличава българските си доставчици
Компанията търси възможности за партньорства и инвестиции в различни сектори
Световният мебелен гигант IKEA планира увеличаване на доставките на продукти и партньорите си от България.
Новината потвърди Станислава Василева, ръководител на проект „Развитие на бизнеса в България“ към компанията. „Имаме нужда от нови партньори в страната във връзка с увеличаването на продажбите на компанията и стратегията ни за развитие на световно ниво“, каза Василева.
Само през миналата година IKEA е сключила договори с 9 нови български фирми за 51 нови изделия. Само през първите месеци от тях се очаква да бъде реализиран оборот от 18-20 млн. евро, предаде репортер на Economic.bg.
Целите на компанията са амбициозни – до 2020 г. IKEA планира да достигне 50 млрд. евро годишен оборот. За постигането на този растеж обаче се изискват надеждни партньори.
Шведската компания има немалки изисквания към бъдещите си доставчици. Необходимо е да могат да произвеждат продукция в големи обеми, да поддържат постоянно качество, да имат ниски разходи на производство и продуктите им да са налични винаги.
IKEA налага и безкомпромисни стандарти за качество и безопасност на продуктите. Те трябва да са напълно безопасни и екологично съобразни.
Същите стандарти са валидни и за самата компания. Тя сключва дългосрочни договори (средната продължителност е 10 години), купува големи количества (между 50 и 100% от продукцията на средни и големи предприятия) и е изключително стриктна при разплащанията (плаща се в 30-дневен срок).
Компанията организира обучение на кадри на доставчиците си и посещения в свои високотехнологични предприятия.
В България има фирми, които от дълги години работят с IKEA и това им помага да прогресират. Старозагорски мебелен завод реализира голяма част от продукцията си с помощта на шведската компания от 1979 г. до днес. „Инвестираме ежегодно в иновации. Целта ни е да произвеждаме всяка година по 1 млн. столове само за IKEA“, заявява един от ръководителите му.
Българска текстилна компания пък реализира продажби за 50 млн. евро годишно чрез мрежата на IKEA. Предприятието има 1354 служители, работи в непрекъснат режим при пълно натоварване на машините. „Често ми се налага да сменям машини на по 10 години (които в индустрията се считат за почти нови, б.р.) с по-модерни и производителни“, казва с усмивка шефът на фирмата. Предприятието му прави постоянни иновации и то само със собствени средства – без да ползва европейски програми или държавно финансиране.
Партньорството с IKEA носи сериозни позитиви – достъп до световния пазар, ежедневни иновации, ефективно използване на ресурсите и оптимизиране на разходите, подобряване на дисциплината, конкурентоспособността и огромен потенциал за растеж. Признават го и доставчиците им.
В момента шведската компания прави пълно проучване на индустрията и пазара у нас. Тя търси нови възможности за инвестиции и партньорства в различни сектори.
Контактът между IKEA и потенциалните й нови партньори ще се осъщестява с помощта на Изпълнителна Агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и съответната браншова организация.
Сега бизнесът на IKEA в България се ръководи от офиса им в Букурещ. От компанията обещаха, че ако новата им стратегия им у нас се реализира и развие достатъчно, ще отворят свой офис и тук.