Интермодалният терминал в Русе пак ще се бори за еврофинансиране
Проектът отпадна от Плана за възстановяване, а освен това и не получи одобрение по друг инструмент

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Снимката е илюстративна
Пореден транспортен министър се опитва да осигури европейско финансиране за изграждането на интермодалния терминал в Русе, който отпадна за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост. Сега средства отново ще се търсят от програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., става ясно от отговор на транспортния министър Гроздан Караджов на депутатско питане.
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ готви формуляр за осигуряване на финансирането на проекта и се очаква през февруари тази година проектното предложение за интермодала в Русе да постъпи за оценка в Управляващия орган на програмата, посочва Караджов.
Допълва, че в предложен проект за изменение на програмата, по приоритет 3 „Подобряване на интермодалността, иновации, модернизирани системи за управление на трафика, подобряване на сигурността и безопасността на транспорта“ (ЕФРР) е планирано финансиране за изграждане на интермодален терминал в Русе.
Към момента изменението на програмата преминава през съгласувателни процедури на национално ниво и със службите на Европейската комисия.“
Министърът напомня, че преди това проектът кандидатстваше за средства по Механизма за свързване на Европа, сектор „Транспорт“ 2021 – 2027 г. Исканото безвъзмездно финансиране бе в размер на над 68.8 млн. лв. (над 35.2 млн. евро), което е 85% от общите допустими разходи по проекта на стойност над 81 млн. лв. (над 41.4 млн. евро). Въпреки това през миналата година стана ясно, че проектът не е одобрен.
След получаване на уведомлението се пристъпи към разглеждане и обсъждане на възможностите за финансиране на проекта със средства по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.“
Припомняме, че терминалът бе включен за финансиране в Плана за възстановяване и устойчивост. Впоследствие обаче отпадна от него, тъй като НКЖИ обяви обществена процедура на стойност над 54.1 млн. лв. за изграждането му, като дори класира изпълнител. Получената оферта обаче бе много висока и държавната компания нямаше достатъчен финансов ресурс за реализацията на проекта. Недостатъчни бяха около 23 млн. лв.
Малко след това бившият транспортен министър Георги Гвоздейков обяви, че ще се търси финансиране по европейската програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г., но впоследствие стана ясно, че терминалът може да получи средства по Кохезионния пакет по Механизма за свързана Европа 2021 – 2027 г.