Кабинетът обещава да премахне стикера за „Гражданска отговорност“
План за намаляване на административната тежест към граждани и бизнес предвижда 280 мерки и промени в 102 закона
План за намаляване на административната тежест върху граждани и бизнес, изготвен от Министерският съвет, обещава премахването на стикера за „Гражданска отговорност“ от стъклата на автомобилите. Въпросният план съдържа цели 280 мерки, с които на практика може да отпадне ненужното ходене по институции за получаване на различни документи. Те ще се реализират с промени в 102 закона.
В документацията, качена за обществено обсъждане, липсва зададен срок докога всъщност трябва да бъдат направени промените. Въпреки това е посочено, че към края на годината ще бъде изготвен доклад, който ще проследи до какво ниво е изпълнен планът. Тогава евентуално ще бъдат предложени действия за изпълнение на мерки, които не са приключени към края на 2024 г.
Стикерът за „Гражданска отговорност“
Това е първата мярка, посочена в плана, която може да се реализира с промени в Закона за движение по пътищата. Те ще бъдат инициирани от Министерство на вътрешните работи, което е посочено като отговорна институция. Мотивите са свързани с това, че в момента е в сила въведено задължение водачите да носят документ, доказващ направената застраховка и именно заради това
изискването за поставяне на стикер е излишно“.
Конкретно е записана и законовата промяна, която ще бъде направена в чл.100, ал. 3 от ЗДП. Тя гласи, че „водачът на моторно превозно средство, което не е било спрямо от движение, е длъжен да носи контролен талон към знака за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите.“
Припомняме, че в началото на септември миналата година депутатите приеха на първо четене промяна в ЗДП, която бе свързана именно с отпадането на лепенето на въпросният стикер. Оттогава досега законопроектът просто отлежава и не се гледа в комисии на второ четене. Тогава предложението дойде от Божидар Божанов и депутати от „Продължаваме промяната – Демократична България“, като основната идея бе отпадането на всички стикери, включително и екостикерите, които се издават при преминат годишен технически преглед.
При обсъждането в зала обаче пък стана ясно, че премахването на екостикерите ще остане за друг момент, а основно усилията са съсредоточени върху стикерите за „Гражданска отговорност“. Министерство на транспорта в лицето на ресорния министър Георги Гвоздейков също посочиха мотиви против премахването на екостикерите, тъй като те позволяват въвеждането на нискоемисионни зони в градовете.
Припомняме, че единствено София има въведена такава зона, която на хартия действа от 1 декември 2023 г. до края на февруари, но на практика нито една институция не следи за изпълнението на мерките.
Всъщност преди промените, приети на първо четене миналата година, бившият транспортен министър Николай Събев през 2022 г. искаше да премахне всички лепенки от стъклата на автомобилите, но идеята му така и не се реализира.
Другите предложения
Любопитно предложение е въвеждането на забрана за употреба на пиратки и фойерверки в урбанизирани територии в часове, определени за отдих на гражданите. Такива промени са приети от някои големи общини, сред които и София, но не са въведени в закон. За реализирането им се предлага промяна в Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия. Те също ще бъдат инициирани от МВР.
Част от другите промени са насочени към граждани и бизнес, като се предлага институциите да „говорят помежду си“ и да обменят по служебен път информация за различни документи. Така например в Закона за здравето се предлага промяна, чрез която удостоверяването на факта, че лице не се води на психиатричен отчет да става по служебен път.
В различните нормативни актове съществуват различни понятия, изисквания и документи – някои се издават от личен лекар, други от центрове за психично здраве, а за трети се изисква преглед от психиатър, като не става ясно в кои случаи какъв документ е необходим. Има сериозно разминаване в нормативната уредба по отношение на списъка от болести, подлежащи на диспансеризация.
Въпреки че съгласно чл. 147а., ал.1 от Закона за здравето, Министерството на здравеопазването създава и поддържа Национален служебен регистър на лица с психични разстройства, такъв регистър не е създаден. Изискват се различни такси и има различни срокове за предоставяне на услугата. Няма ясна регламентация, в кои случаи е необходимо лицето да си извади удостоверение, че не се води на психиатричен отчет и кога е необходимо да премине и преглед при психиатър, е записано като мотив за промените.
Друго предложение е свързано с възможност договорите за аренда да се вписват служебно в общинските служби. Сега това става с нотариално удостоверяване на подписите на страните, вписване в службата по вписванията и се регистриране в съответната общинска служба по земеделие.
Предлага се и отпадане на изискването за предоставяне на диплома в административни производства, в случаи, в които може да бъде извършена служебна проверка. Информацията е налична в регистри на Министерство на образованието и науката. Идеята е съответния административен орган да прави проверката по служебен път. Ако обаче дипломата е издадена преди 1 януари 2012 г. , то отново ще се налага предоставянето на копие.
Единни регистри
За институции, които водят множество различни регистри се предлага създаването и поддържането на единни системи и обединяването на цялата информация.
С промени в Закона за храните пък се предвижда създаването на единен регистър на млякото. Идеята е да включва първи изкупвачи на сурово краве, овче, козе и биволско мляко, различни организации на производителите в сектора на млякото и млечните продукти, както и списък на независимите акредитирани лаборатории на изследване на сурово мляко. Всичко това в момента се води на отделни регистри.
Предвижда се изграждането на единен регистър на държавната и общинска собственост и изграждане на система за управление на собствеността. Сега тези регистри са разпокъсани и се водят от областни управители, общини, МРРБ, МВР, МО, ДАНС, ДАТО и МФ. Идеята е цялата информация да се обедини.
За по-лесно строителство
Група от предложения са насочени към сваляне на административната тежест на строителите. За подобни мерки те настояват от години. Те ще се инициират от Министерство на регионалното развитие. Така например се предлага създаването на единна система по устройство на територията, инвестиционното проектиране и разрешаване на строителство. Идеята е документите да се подават електронно – от заявлението за проекти, през одобряването на устройствените планове, до издаването на разрешения за строеж и въвеждането в експлоатация на обекти.
Другите промени са свързани с възможност за служебно съгласуване на заданията на проекти на подробни устройствени планове, както и на процедурата по съгласуване на инвестиционен проект Идеята е тези неща да се извършва служебно по искане на органа, компетентен да ги одобри като вътрешна административна услуга, който в срок до 3 работни дни да върне служебна преписка към компетентната институция.
Предвижда се възможност за електронно подписване на части на инвестиционния проект, когато е внесен за одобрение електронно. При същата хипотеза, проектът ще може да се одобрява електронно. Дава се възможност в срок от 20 работни дни да бъдат отстранявани нередности в инвестиционни проект.
И още
В Закона за опазване на околната среда се дава възможност за отстраняване на нередности в процедурата по оценяване на качеството на доклада по ОВОС. Така те ще могат да бъдат отстранени в срок от 10 дни. Освен това всички образци, които се подават за ОВОС, ще бъдат стандартизирани.
Министерство на транспорта ще инициира промени, свързани със служебното събиране на информация в процедурите за предоставяне на издаване на разрешителни за международен превоз на пътници за държави, които не са членки на ЕС.
Законът за автомобилните превози препраща към Наредба № 11 за международен автомобилен превоз на пътници и товари, където са въведени изисквания за представяне на документи, с които администрацията може да се снабди по служебен път – свидетелство за съдимост; свидетелство за регистрация за моторните превозни средства, копия на лицензи на Общността и др.
Пълният списък с предложения може да разгледате тук.