Кабинетът осигури с постановление 570 млн. лв. за жп участъка Медковец – Срацимир
Средствата не бяха предвидени в тазгодишния бюджет и се използва познатият непрозрачен подход за харчене на пари в последните дни на годината
© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Правителството изненадващо осигури близо 570 млн. лв. за модернизацията на жп участъка от Медковец до Срацимир, въпреки че средствата не бяха първоначално разписани в бюджета за 2025 г. На заседанието в сряда кабинетът одобри националното съфинансиране за участъка, който е част от трасето от Видин до София. Парите се осигуряват по стария непрозрачен метод – чрез постановление в последните дни на годината – нещо обичайно за управлението на ГЕРБ.
Осигурената сума е в размер на 569 227 578 лева и ще бъде предоставена на НК „Железопътна инфраструктура“ в рамките на три години. Средствата са предназначени за двата лота на 45-километровото трасе: от Медковец до Дъбова махала и от Дъбова махала до Срацимир. Проектът е одобрен по Механизма за свързване на Европа, но изисква държавата да покрие своята част от инвестицията.
НКЖИ вече подписа договор с избрания изпълнител за участъка Дъбова махала – Срацимир, като предстои подписване на договор и за участъка Медковец – Дъбова махала. С осигуряването на националното съфинансиране, се гарантира навременното стартиране на строителните дейности“, се посочва в решението на кабинета.
Строителството ще бъде изпълнено от два консорциума, които бяха избрани след дълга и сложна тръжна процедура на НКЖИ, при която прогнозната стойност на поръчката набъбна значително до близо 1 млрд. лв. с ДДС.
За по-късия участък (Медковец – Дъбова махала) договорът бе подписан на 1 октомври с ДЗЗД „Медковец ВО 2025“, включващо словенски и чешки партньори, които предложиха най-ниска цена от 173.2 млн. лв. без ДДС. По-тежкият и скъп участък до Срацимир (31 км) бе възложен в края на август на ДЗЗД „ЖП Медковец – Срацимир“ с водещо участие на „ГБС – Инфраструктурно строителство“ и турски партньор, чиято оферта от 597.5 млн. лв. без ДДС беше най-високата в търга, но спечели след отстраняването на конкуренцията.