Кабинетът отложи концесионните такси за Летище София
Според Росен Желязков, ако следващите управляващи прекратят договора, това ще има огромни последици за бюджета
Правителството официално разреши на новия концесионер на летище София – „СОФ Кънект“, да не плаща такси за период до десет години.
Те (бел. р. – таксите) нито се опрощават, нито се намаляват. Същевременно още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение в размер на 660 млн. лева, които са предвидени в приходната част на бюджета“, заявява министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от правителствената пресслужба.
Припомняме, че в края на февруари стана ясно, че концесионерът на най-голямото българско летище е поискал въпросната отсрочка. Всъщност предложението на „СОФ Кънект“ до българската държава е изпратено още през октомври, но новината за него излезе покрай въпрос от депутата на БСП Румен Гечев към транспортното ведомство. Като основен мотив за желанието си компанията изтъква COVID кризата, чийто удар се стовари особено силно върху транспорта.
Според Желязков изменението не ощетява държавата, въпреки че промяната означава отлагане на плащането на общо 245 млн. евро. Той допълва, че в продължение на 4 месеца е била извършвана проверка за одобрението от Европейската комисия.
Единственото желание на опонентите е да уязвят или провалят тази чиста, прозрачна и изключително полезна за държавата инвестиция“, посочва още Желязков по адрес на вчерашния призив на лидера на БСП Корнелия Нинова за общ фронт срещу ГЕРБ по повод отлагането на таксите за концесионера на летището.
За сравнение концесионерът на двете морски летища получи отлагане на таксата с 1 година.
„Имаме подписан концесионен договор, който е правно валиден и обвързващ. Всички теми, тези, идеи, твърдения, политиканстване на тема мораториум върху нещо, което вече е факт, е правен нихилизъм и държавнически волунтаризъм. Който има желание в следващото управление, може да пристъпи към прекратяване на договора с всички последици от това", обявява още Желязков.
Според министъра обаче при такова развитие България ще се лиши от 660 млн. лв., ще се създадат рискове за изпълнението на държавния бюджет, а също така най-голямото летище няма да има възможност да бъде конкурентно като тези в съседните страни.
Желязков уверява, че всяка година ще се прави мониторинг и „при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения“.
„Соф кънект“ подписа договора с държавата през юли 2020 г. Участници в „Соф кънект“ са фондът (Meridiam) и строителят Strabag с 1%. Дo cĸлючвaнeтo на контракта ce cтигнa cлeд нaпpeгнaтa cъдeбнa caгa, пpи ĸoятo пъpвo Koмиcиятa зa зaщитa нa ĸoнĸypeнциятa, e cлeд тoвa и Bъpxoвният aдминиcтpaтивeн cъд ce пpoизнecoxa в пoлзa нa избpaния ĸoнцecиoнep – въпpeĸи жaлбитe нa ocтaнaлитe тpимa ĸoнĸypeнти.