Какво се случва, когато мълния удари самолет?
Явлението е много по-често, отколкото човек може да предположи
Никой не обича да лети при лошо време. Ударите от мълнии в самолети обаче са много по-чести, отколкото човек може да предположи. Всъщност те са почти ежедневни явления в световен мащаб. Според Националната метеорологична служба на САЩ всеки самолет в търговска експлоатация е удрян от мълния средно веднъж или два пъти годишно. Въпреки това, честотата на удряне на конкретен самолет зависи от няколко фактора.
Те включват колко излитания и кацания извършва самолетът. Това означава, че рядко използвани самолети биха имали по-малка вероятност да бъдат ударени от мълния, отколкото самолети, които летят няколко пъти на ден.
Честотата на светкавиците и гръмотевичните бури също зависи от географското местоположение. Те са по-разпространени близо до Екватора. В Северна Америка в райони като Флорида например има средно 100 гръмотевични бури на ден.
Светкавиците са по-чести на определени етапи от полета. Повечето удари от мълнии в самолета се случват точно след излитане и преди кацане в сравнение с всеки друг етап от полета.
Светкавичната активност е по-разпространена на по-ниски височини, между 1.5 и 4.5 км. Според проучване на американски търговски самолети, за самолетите, летящи на над 7 км, шансът за удар от мълния е почти нулев.
Повечето удари се случват и когато самолет лети през облаци. Само 3% от ударите се случват под облаците, докато по-малко от 1% се случват над, между или встрани. Въпреки това, не всички облаци произвеждат светкавици. Извисяващите се многостепенни купесто-дъждовни облаци са единствените облаци, способни да произвеждат градушка, гръмотевици и светкавици.
Около 70% от ударите на мълнии се случват при наличие на дъжд, докато ударите по самолетите се случват при почти минусови температури.
По време на полет светкавицата обикновено влиза в контакт с изпъкнала част на самолета, като носа или върха на крилото. След това самолетът лети през светкавицата, която се движи по тялото, избирайки пътя на най-малкото съпротивление. Метален фюзелаж действа като клетка на Фарадей, защитавайки вътрешността на самолета, докато напрежението се движи по външната страна на контейнера.
Съвременните самолети имат различни елементи, които намаляват ефектите от ударите на мълния. Това например са статични фитили, които разсейват статичния заряд, причинен от мълния по време на полет.
Модерен дизайн на самолети
Въпреки че това може да изглежда като неприятно изживяване, модерните самолети са проектирани с оглед на ударите на мълнии. Според статия в списание TIME от 2018 г. последната катастрофа на търговски самолет, причинена пряко от мълния, се е случила през 1967 г. Самолетите са подложени на специфични тестове за мълния, за да се гарантира, че могат да издържат на удари като част от тяхното сертифициране.
Ако самолет бъде ударен от мълния, пилотите проверяват всички системи, за да се уверят, че всичко функционира нормално. Ако бъде открит сериозен проблем, самолетът ще се отклони, за да кацне на най-близкото летище. На 13 май самолет на Max Air, превозващ около 500 поклонници от Нигерия до Саудитска Арабия, трябваше да направи аварийно кацане в Aminu Kano International (KAN) след тежка мълния.
Това се случва само в крайни случаи, тъй като полетите обикновено продължават към дестинациите си. Дори ако се приземи привидно невредим, екстериорът на самолета ще бъде щателно проверен за повреди на земята. Тези задължителни проверки забавят полетите и създават разходи за авиокомпаниите – следователно пилотите често ще избягват да летят през гръмотевични бури, ако е възможно.
Малко инциденти са причинени от мълния
Повечето удари от мълния са доброкачествени и много рядко причиняват сериозно безпокойство. Av Herald съобщи само за 11 инцидента през 2021 г., при които удар от мълния е водещата причина, наложила проверки. Въпреки че може да е имало повече инциденти от докладваните, това все още е само малка част от 304-те милиона търговски полета, проследени от FlightRadar24.com през тази година.