Карта на (Близко)източните вкусове: дигитална разходка из центъра на София
Екипът на Meeting Points цели да създаде мост между различните култури, като използва силата на човешките истории и личното запознанство

© ECONOMIC.BG / Meeting Points/Facebook
Диана Недева и Веси Деянова, Meeting Points
Фондация Meeting Points е създадена през 2018 г., а мисията на двете съоснователки Диана Недева и Веси Деянова е да постигнат социална кохезия. Двете жени правят възможни социалните взаимодействия между хора от различен произход, раса и интереси, а целта е всички да живеят в едно здраво общество.
С годините успяват да създадат мрежа от партньори, която включва различни хора и организации. Инициативите и проектите на фондацията са свързани с организирането на различни срещи, на които идват изключително пъстри хора, които са любопитни и искат да разберат повече за другите. Диана и Веси работят освен с българи, също с роми, бежанци, чужденци, петешественици, които по различни поводи се събират на едно място и успяват да намерят пресечни точки помежду си.
Историите, които разказват хората, са толкова истински, че няма нищо по-силно от тях. Мисля, че няма нещо друго, което да може да ни развълнува, да ни замисли, да ни формира като личности, както истинските истории. Затова независимо какви са нашите инициативи, те винаги са вдъхновени от живите истории”, заяви пред Economic.bg Диана Недева, съосновател на Meeting Points.
Инициативите
Една от инициативите на фондацията е Deaf Chef, която събира група от хора на едно място, които иначе не биха се срещнали, например глухи и чуващи. Задно с тях Диана и Веси организират готвене и използват храната като свързващото звено, което да обединява хората.
Освен това двете жени включват и визуалните изкуства като средство, чрез което да бъде предадено някакво социалнозначимо послание. Така създават инициативата, наречена Mural, mural on the wall, I’m at home after all, която до момента е провеждана 3 пъти.
Първият ни такъв проект беше насочен към жени бежанки от Сирия, Йемен, Афганистан, Палестина и Ирак. Тогава създадохме един много силен женски кръг, в който дамите споделяха историите си и творяха. След поредицата от срещи в съзнанието ни изкристализира идеята за послание, което се превърна в стенопис, който все още съществува на Женския пазар в София. Посланието на тези жени е, че всеки заслужава да има сигурен дом”, разказва Диана.
Друг Mural (бел. ред. – стенопис) пък е свързан с мечтите. В него участват група деца, а стенописът е на стената на 22. СЕГ „Георги С. Раковски“. Последният стенопис, създаден от общността, се намира на бул. „Патриарх Евтимий“, близо до НДК, и е създаден от глухи хора.
“Той носи посланието за това, че е много важно да сме заедно и заедно да преодоляваме социалните предизвикателства”, каза още Диана.
Освен това, Недева и Деянова организират т.нар. Food and spices walking tour – разходка, чиято цел е да се изгради мост между местните хора и чужденците, които искат да разберат повече за района около Женския пазар. Така местните успяват лично да се запознаят с хората, които държат магазинчета, пекарни и ресторанти, и са най-често от Близкия Изток.
Картата на (Близко)източните вкусове
Картата на (Близко)източните вкусове е логично продължение на Food and spices walking tour. С желанието да начертае един от всички възможни маршрути на района между бул. „Мария Луиза“, бул. „Хр. Ботев“, улиците „Пиротска“ и „Цар Симеон“, екипът на Meeting points подбира 14 обекта (магазини, ресторанти, сладкарници, пекарни), с които да накара най-любопитните да пътуват чрез сетивата си. Картата представлява дигитална разходка в центъра на София, където само на един клик разстояние можете да чуете историята на човек от Близкия или Далечния изток.
Картата се появи, защото искахме да дадем възможност на повече хора да се запознаят с пекарите, готвачите, сладкарите и ресторантьорите в района. На дигиталната карта може да се надникне в места, които са собственост на хора от Ирак, Афганистан, Палестина, но също така Корея и Китай”, заяви Диана Недева.
“Картата дава възможност хората да преоткрият разнообразието и пъстротата на района около Женския пазар, който традиционно е много пъстър и разнообразен. Искаме да покажем на всички това многообразие, което ни обогатява културно и социално”, допълни тя.
Вниманието на Диана и Веси се насочва към Близкия и Далечния изток, защото през годините са чували редица несправедливи коментари за хората оттам.
Всички генерализират този регион много крайно. Затова си казахме, че трябва да започнем да създаваме мостове между различните култури. Не е редно да остава едностранно представена история, затова чрез Картата ние целим да открехнем малко повече вратата към тези места чрез личното запознанство и историите, които разказват собствениците”, обясни Недева.
По думите ѝ немалка част от хората, представени на Картата на (Близко)източните вкусове, са били принудени да напуснат родните си места, за които още тъгуват. Основната причина, поради която са дошли в България, е, че са търсили сигурно убежище и ново място, където да продължат живота си.
Диана разказва, че един от собствениците на магазините е дошъл в България, когато е бил студент – преди повече от 40 години – и след това е решил да остане, защото София се превръща в град, в който се чувства добре. Впоследствие е пътувал и в други страни, но пак се е връщал в България.
Много от тези хора споделят, че когато са пристигнали тук, са почувствали страната ни близка до тяхната култура, затова са предпочели да останат, вместо да отидат някъде другаде”, каза още Диана.
Освен храни, собствениците предлагат и различни предмети, които са полезни за домакинствата. Това, което Недева получава като обратна връзка, е, че дори хора, които живеят в района на Женския пазар, успяват да открият нещо ново в магазинчетата. Отзивите окриляват екипа на Meeting Points и ги карат да продължават да работят върху нови, вдъхновяващи инициативи.