Конкурентите на Tesla масово мигрират към технологиите ѝ
Те спестяват разходи и време и могат да намалят теглото на автомобила
Японският автомобилен производител Toyota започва да използва технологията на Tesla, известна като гигапреси, като част от стратегията си за подобряване на производителността и намаляване на разходите за бъдещите електрически превозни средства.
Toyota не е и единствената компания, която следва пробива на Tesla.
Какво са гигапресите?
На практика гигапресите са машини за леене на алуминий, използвани от Tesla в нейните фабрики в САЩ, Китай и Германия. Машините с размер на къща са в състояние да произвеждат алуминиеви части, много по-големи от всичко, използвано преди в автомобилното производство.
„Гига“ в името е намигване към запазената марка на Tesla да нарича своите заводи „гигафабрики“. Други производители на автомобили ги наричат мегапреси, което също може да се отнася за по-малки, но все пак масивни машини.
По време на работа пресата поема порция разтопен алуминий от 80 kg или повече във форма, където се оформя в част, освобождава се и след това бързо се охлажда.
Tesla разработи алуминиева сплав, която също така позволява да се пропусне термичната обработка, традиционно използвана за увеличаване на здравината на отлятата част.
Позитивите
Обикновено повече от сто индивидуално щамповани метални части са заварени заедно, за да се направи каросерията на автомобила.
Именно стратегията за по-малко части, по-ниски разходи и опростена производствена линия са допринесли за водещата в индустрията рентабилност на Tesla.
За Tesla използването на един компонент в задната част на Model Y – най-продаваният модел – ѝ позволи да намали свързаните разходи с 40%. В Model 3, използвайки едно парче от предната и задната част на автомобила, Tesla успя да премахне 600 робота от монтажа.
Освен това този метод може да намали теглото на автомобила – важно съображение за електромобилите, където само батерията може да тежи повече от 700 кг. И има потенциала да намали отпадъците и парниковите емисии от завода.
Toyota каза, че очаква използването на алуминиево леене под налягане да елиминира десетки ламаринени части от монтажа и да намали отпадъците.
Кой произвежда тези машини?
Tesla доставя своите преси от базираната в Италия IDRA, която е подразделение на китайската LK Industries от 2008 г.
See the infamous Gigapress at Tesla's production facility; the world's largest die-casting machine. @ZimmerGroup grippers are the trusted tool of choice for handling these large sections.
— Proax Technologies (@ProaxTech) June 12, 2023
Proax is where you can find Zimmer products in Canada: https://t.co/uByMdF6uv7 pic.twitter.com/OhOXOPhJ0L
Конкурентите на IDRA и LK включват Buhler Group в Европа, Ube и Shibaura Machine в Япония и Yizumi и Haitian в Китай.
Глобалният пазар за леене под налягане на алуминий беше на стойност почти 73 милиарда долара миналата година и се очаква да достигне 126 милиарда долара до 2032 г., показа анализ на AlixPartners.
Toyota не е сама
В допълнение към Toyota, General Motors, Hyundai Motor и филиалите на китайската Geely – Volvo Cars, Polestar и Zeekr – вече използват технологията или я планират.
Zeekr започна да използва масивни алуминиеви отливки за многофункционален ван, който прави за продажба в Китай, и каза, че ще въведе технологията и за други модели.
Миналата година Volvo заяви, че ще инвестира повече от 900 милиона долара, за да обнови своя шведски завод близо до Гьотеборг, за да включи технологията.
Къде е уловката?
Цената е една от уловките.
Tesla записва по-голямата част от продажбите си само с два модела – Model 3 и Model Y. Големият обем на продажби само на две платформи улеснява оправдаването на инвестицията в нова производствена технология. Други стартиращи компании за електроавтомобили също имат това предимство.
За наследените автомобилни производители с по-сложни продуктови линии и фабрични машини, които вече са амортизирани, решението да инвестират десетки милиони долари в нова технология за отливане може да бъде по-трудно решение, казват анализатори.
Автомобилите със секции на каросерията, излети на единични части, също могат да бъдат по-трудни или по-скъпи за ремонт след инцидент. Това може да увеличи разходите за експлоатация на електромобилите.