Кошмарът за веригите на доставки тепърва предстои

Заформя се перфектна буря, която вещае високи цени, недостиг на стоки и хаос в транспорта и логистиката

Кошмарът за веригите на доставки тепърва предстои

Снимка: Twenty20

54251 ~ 2 мин. четене
Economic.bg Автор: Economic.bg

Недостиг на компютърни чипове. Епично задръстване на пристанищата. Сериозна липса на шофьори на камиони. Определено всичко това подлага деликатните световни вериги на доставки на силен стрес, а кошмарът тепърва предстои. За това предупреждава Moody's Analytics, според която потребителите трябва да очакват допълнително поскъпване на стоките, а политиците – забавено възстановяване на световната икономика.

Тъй като възстановяването на световната икономика продължава да набира скорост, все по-очевидно е как тя ще бъде затруднена от прекъсванията във веригите на доставки, които сега се проявяват на всеки ъгъл“, пише Moody's в своя доклад, цитиран от CNN.

МВФ понижи прогнозата си за растежа на САЩ за 2021 г. с един процентен пункт, най-много спрямо всяка друга икономика от Г-7. Фондът цитира именно прекъсванията на веригите на доставки и отслабването на потреблението като причина за по-негативната оценка. Например липсата на нови автомобили и друга електроника, които да задоволят търсенето, е предизвикано от недостига на чипове.

„Граничният контрол и ограниченията на мобилността, липсата на глобален ваксинационен пропуск и ограниченото търсене се комбинират за формирането на перфектната буря, при която глобалното производство ще бъде възпрепятствано, тъй като доставките не се извършват навреме, разходите и цените ще се повишат и в резултат на това ръстът на БВП в световен мащаб няма да бъде толкова голям“, пише Moody's в доклада си

Анализаторите смятат, че най-слабото звено може да бъде недостигът на шофьори на камиони – проблем, който допринесе за задръстванията в пристанищата и пресуши бензиностанциите в Обединеното кралство. За съжаление Moody's предупреди, че се сгъстяват тъмни облаци, защото няколко фактора правят преодоляването на ограниченията на предлагането особено предизвикателство.

На първо място това са различията в начина, по който страните се борят с COVID кризата, като Китай се стреми към нулева заболеваемост, докато САЩ „са по-склонни да живеят с COVID-19 като ендемична болест“.

Това представлява сериозно предизвикателство за хармонизирането на правилата и разпоредбите, чрез които транспортните работници се придвижват във и извън пристанищата и центровете по света“, пишат анализаторите.

Второ, Moody's посочва липсата на „съгласувани глобални усилия за осигуряване на безпроблемната работа“ на световната логистична и транспортна мрежа.

Други са много по-оптимистични по отношение на перспективите пред веригите на доставки.

Изпълнителният директор на JPMorgan Chase Джейми Даймън заяви в понеделник, че проблемите ще отшумят бързо.

„Това изобщо няма да бъде проблем през следващата година“, каза Димон по време на конференция, проведена от Института за международни финанси, съобщи CNBC. „Това е най-лошата част от това. Мисля, че страхотните пазарни системи ще се приспособят към него, както правят компаниите.“

Подкрепи Economic.bg