КЗП: Внимавайте, когато давате достъп до профила си в социалните мрежи

Най-уязвими са децата, заяви Константин Райков

КЗП: Внимавайте, когато давате достъп до профила си в социалните мрежи
772 ~ 2 мин. четене

Преди да позволим достъп до информацията за потребителския ни профил в социалните мрежи, трябва да знаем с какво точно се съгласяваме. Дори след въведеното в закона изискване за изрично разрешение от страна на потребителя за съхраняване и обработване на личните му данни, рискове все пак има, най-вече за т.нар. уязвими групи. Затова за децата до 18 години е задължително не само тяхното потвърждение, но и това на упражняващите родителските права лица. 

Това заяви Константин Райков, член на Комисията за защита на потребителите (КЗП) по телевизия „Европа“ по повод опасностите при допускането на онлайн платформи до данните за потребителското ни поведение. 

Според Райков потребителите от 13 до 35 години ползват социалните мрежи преди всичко за комуникация, да научават новините по алтернативни канали и да удовлетворяват своите интереси. „Те обаче не осъзнават, че – давайки личните си данни, трафик, снимки, интереси, нагласи и т.н., предоставят в ръцете на икономическите оператори в социалната мрежа богат набор от инструменти, чрез който те могат да бъдат атакувани от рекламодателите, ако става въпрос за покупки. В един момент ефектът от позволението за събиране на информация, включително за това какъв вид стоки харесват, от какъв ценови порядък и т.н., ще се върне лавинообразно към тях и те няма да могат да вземат адекватни решения“, обясни той.

Райков предупреди, че е възможно социалните мрежи да рекламират сайтове от друг регион, където правовият ред за защита на потребителите да е съвсем различен. „Потребителите в Европейския съюз са защитени в най-висока степен, но в другите държави икономическите оператори не са длъжни да изпълняват същите задължения и съответно – няма такъв контрол от страна на институциите“, отбеляза той.

Понякога с цел чиста измама се регистрират сайтове с разширения от типа на .eu и .uk, за да се създаде заблудата, че са европейски, а всъщност са базирани в Близкия или Далечния Изток, или в Южна Америка. Предлага се стока на много ниска цена, събират се парите от плащане с карти и нищо не се доставя. Престои обаче онлайн търговията да бъде урегулирана не само на регионално ниво в ЕС, но и по-обширно. Например, Световната търговска организация и Европейският съюз преговарят за създаването на общ регламент, въз основа на европейското законодателство. „Може да ни радва това, че по-развитите в областта на онлайн търговията страни ще възприемат правилата в ЕС. Към момента се говори за 47 от по-големите страни. Щом бъдат обхванати повечето производители, ще се надяваме, че онлайн търговията ще бъде по-добре регулирана“, коментира още представителят на КЗП.

Константин Райков потвърди, че и в българската Комисия за защита на потребителите има жалби по повод проблеми с покупки от маркетплейсове в социални мрежи. „Хората не трябва да забравят, че социалните мрежи не са отделен онлайн магазин. Ако те препращат към даден магазин, тогава – добре. Но там има продажби и от физически лица. Затова трябва много да се внимава при покупки през тези платформи“, заключи Райков. 

Подкрепи Economic.bg