Лабораторното месо може да е по масите още тази година
Няколко компании са подали заявления до регулаторите в САЩ и очакват до няколко месеца да пуснат продуктите си на пазара
Някога присъстващо само в научната фантастика, отгледаното в лаборатория месо може да стане реалност в някои ресторанти в Съединените щати още тази година, пише Reuters.
Ръководителите на компании за култивирано месо са оптимисти, че отгледаното в масивни стоманени вани месо може да бъде включено в менюто до месеци, след като една компания получи зелена светлина от ключов регулатор. В знак на доверие някои от тях са назначили готвачи от висок клас, като аржентинеца Франсис Малман и испанеца Хосе Андрес, за да включат месото в техните заведения от висок клас.
Но за да стигне до крайната си дестинация – рафтовете на супермаркетите – култивираното месо се сблъсква с големи пречки, казаха петима ръководители пред Reuters. Компаниите трябва да привлекат повече средства, за да увеличат производството, което ще им позволи да предлагат своите телешки пържоли и пилешки гърди на по-достъпна цена. По пътя те трябва да преодолеят нежеланието на някои потребители дори да опитат лабораторно отгледано месо.
Култивираното месо се извлича от малка проба от клетки, събрани от добитък, който след това се захранва с хранителни вещества, отглежда се в огромни стоманени съдове, наречени биореактори, и се преработва в нещо, което изглежда и има вкус на истинско парче месо.
Само една страна, Сингапур, досега е одобрила продукта за продажба на дребно. Но Съединените щати са готови да го последват. Администрацията по храните и лекарствата на САЩ (FDA) заяви през ноември, че култивиран месен продукт – пилешки гърди, отгледани от базираната в Калифорния UPSIDE Foods – е безопасен за консумация от човека.
Сега UPSIDE се надява да пусне продукта си в ресторантите още през 2023 г. и в магазините за хранителни стоки до 2028 г., казаха ръководителите на компанията пред Reuters.
UPSIDE все още трябва да бъде инспектиран от Службата за безопасност и инспекция по храните на Министерството на земеделието на САЩ и да получи подпис от агенцията върху своите етикети. Говорител на USDA FSIS отказа да коментира графика на проверката.
„Без кланица“
В съоръжението на UPSIDE в Емеривил, Калифорния, облечени в лабораторни престилки работници бяха видени да се взират в сензорни екрани и да наблюдават гигантски вани с вода, смесена с хранителни вещества, по време на скорошно посещение на Reuters в производствената база. Месото се добива и обработва в помещение, което главният изпълнителен директор Ума Валети нарича „къщата без кланица“, където се инспектира и тества.
По време на посещението на репортерите на Reuters е била сервирана проба от пилето на UPSIDE. То е било на вкус точно като обикновеното пиле, когато е било сготвено, макар че е било малко по-тънко и е имало по-равномерен кафяв цвят, когато е било сурово.
UPSIDE е работила с FDA в продължение на четири години, преди да получи зелена светлина от агенцията през ноември, каза Валети пред Reuters.
Това е преломен момент за индустрията“, каза той.
Базираната в Калифорния компания за култивирано месо GOOD Meat вече има висящо заявление във FDA, което не е обявено досега. Две други компании – базираната в Холандия Mosa Meat и базираната в Израел Believer Meats – водят дискусии с Агенцията, казаха ръководители на компанията пред Reuters.
FDA отказа да предостави подробности за висящи заявления за култивирано месо, но потвърди, че разговаря с множество компании.
Регулаторното одобрение е само първото препятствие за осигуряване на достъп до култивирано месо за широка група потребители, казаха пред Reuters ръководители на UPSIDE, Mosa Meat, Believer Meats и GOOD Meat.
Най-голямото предизвикателство, пред което са изправени компаниите, е разрастването на зараждащата се верига на доставки за хранителния микс, с който се хранят клетките и се зареждат масивните биореактори, необходими за производството на големи количества култивирано месо, казаха ръководители от сектора.
Засега производството е ограничено. Съоръжението на UPSIDE има капацитет да произвежда 400 000 паунда култивирано месо годишно – малка част от 106 милиарда паунда конвенционално месо и домашни птици, произведени в Съединените щати през 2021 г., според Северноамериканския институт за месо.
Ако компаниите не могат да получат средствата, необходими за увеличаване на производството, техният продукт може никога да не достигне цена, при която да се конкурира с конвенционалното месо, каза съоснователят на GOOD Meat Джош Тетрик.
Продаването е различно от това да продаваш много“, каза Тетрик. „Докато ние като компания и други компании не изградим широкомащабна инфраструктура, ще бъде в много малък мащаб.“
Липса на количество
Секторът на култивираното месо досега е събрал близо 2 милиарда долара инвестиции в световен мащаб, според данни на Good Food Institute (GFI), изследователска група, фокусирана върху алтернативи на конвенционалното месо.
Но ще са необходими стотици милиони долари на GOOD Meat, например, за изграждане на биореактори с размерите, необходими за производството на месо в голям мащаб, каза Тетрик.
Инвестициите в индустрията досега са водени от фирми за рисков капитал и големи хранителни компании, като JBS SA, Tyson Foods Inc и Archer-Daniels-Midland Co.
Говорителят на JBS Ники Ричардсън каза, че инвестициите на компанията в култивирано месо „са в съответствие с нашите усилия да изградим диверсифицирано глобално хранително портфолио от традиционни, растителни и алтернативни предложения за протеинови продукти“.
Тайсън не отговори на искането за коментар. ADM отказа коментар.
Голяма част от тези пари са насочени към Съединените щати, цел номер 1 за производителите на култивирано месо поради размера и богатството си, каза Джордан Бар Ам, партньор в McKinsey & Company, който се фокусира върху алтернативни протеини.
Някои компании увеличават производството си в САЩ, дори преди техните продукти да бъдат одобрени от регулаторите.
Believer Meats планира да построи съоръжение в Северна Каролина, което ще бъде пуснато в експлоатация в началото на 2024 г., което може да произвежда 22 милиона паунда месо годишно, каза главният изпълнителен директор Никол Джонсън-Хофман. А GOOD Meat има планове да увеличи производството си в Калифорния и Сингапур до 30 милиона паунда годишно.
Европейският съюз заедно с Израел и други страни също работят върху регулаторни рамки за култивирано месо, но все още не са одобрили продукт за консумация от човека.
Екологичен продукт
Компаниите за култивирано месо планират да убедят потребителите, че техният продукт е по-екологичен и по-етичен от конвенционалния добитък, като същевременно се опитват да преодолеят отвращението към техния продукт сред някои купувачи.
От една страна, техният продукт не включва клане на животни, с което компаниите се надяват да направи продукта привлекателен за хората, които избягват месото по морални причини. Животните са невредими в процеса на събиране на клетки, казаха ръководители на компанията пред Reuters.
Друга привлекателност е, че отглеждането на месо в стоманен съд вместо на полето може да намали въздействието на добитъка върху околната среда, тъй като животните са отговорни за 14.5% от световните емисии на парникови газове чрез производство на фуражи, обезлесяване, управление на оборски тор и чревна ферментация, според Организацията на ООН по прехрана и земеделие (FAO).
Компаниите за растително месо се обърнаха и към потребителите с морални и екологични претенции, въпреки че секторът е завладял само 1.4% от пазара на месо, според доклад на GFI.
Компаниите за култивирано месо имат предимството, че могат да твърдят, че техният продукт е истинско месо, каза Тетрик.
Вероятно най-голямото нещо, което научихме, е, че хората наистина обичат месо. Те вероятно няма да ядат по-малко от него“, каза той.
И все пак много хора са отвратени от култивираното месо, каза Джанет Томияма, здравен психолог в Калифорнийския университет в Лос Анджелис, която изучава човешките диети.
В проучване от 2022 г., публикувано в Journal of Environmental Psychology, тя установи, че 35% от месоядците и 55% от вегетарианците биха били твърде отвратени, за да опитат култивирано месо.
Някои хора може да възприемат лабораторното месо като неестествено и да имат негативно отношение към него, преди дори да го опитат", каза тя.
За да привлекат колебливи купувачи, компаниите трябва да са възможно най-ясни за това как се произвежда техният продукт и дали е безопасен за консумация, каза Тетрик, чиято компания е продавала продукта си в ресторанти в Сингапур.
Трябва да сте прозрачни за това, но по начин, който все още е апетитен“, каза той.
UPSIDE Foods и GOOD Meat планират да привлекат американците, като пуснат продуктите си в ресторанти от висок клас, след като бъдат одобрени, казаха те пред Reuters. Те се обзалагат, че потребителите там ще толерират по-високата цена и ще имат добро първо впечатление от тяхното месо.
UPSIDE се надява да пусне продуктите си в магазините за хранителни стоки през следващите три до пет години, каза главният изпълнителен директор Валети.
Големите вериги супермаркети в САЩ не отговориха на исканията на Reuters за коментар.
Ресторантьорът Андрес, известен с работата си по глобалната хранителна сигурност, каза пред Reuters, че иска да продава култивирано месо заради ползите му за околната среда.
Виждаме в това, което се случва навсякъде около нас, във всяка страна по света, че нашата планета е в криза“, каза той.
Колегата му готвач Малман, известен с приготвянето на месо и други храни на открито, каза пред Reuters, че също е повлиян от екологичните съображения и вижда ролята на готвачите да направят продукта по-гастрономически привлекателен и по-малко научен.
Трябва да добавим романтика към това“, каза той.