Лавандулата – златният бизнес на семейство Петрови
Да произвеждат суровина, но и продукти от нея – това е успешната формула на Моника и Иван
Да работиш на полето с вдъхновение, ентусиазъм и всеотдайност е възможно. Това показва опитът на семейство Моника и Иван Петрови, които уверяват: „Ние не сме търговска марка – ние сме БЪЛГАРСКИ ПРОИЗВОДИТЕЛИ и искаме да се докоснете до нашето българско лавандулово масло от полетата на Златна Добруджа“.
Те са регистрирали семейната фирма „Петрови 2020“ ЕООД и отглеждат лавандула на площ от 42 дка в землищата на Генерал Тошево (18 дка) и балчишкото село Преспа (24). Разсадникът им за лавандула е в с. Великово. Разработват свои продукти под марката „Лавандула Севтополис“ – използват само този български сорт, отличаващ се с аромат и висококачествени показатели. Срещите с тях стават най-вече по фермерските пазари основно на територията на Североизточна България.
Началото
Семейното производство на лавандула датира от 2009 г., като стопанството на Иван Петров и е сред първите в Добруджа с тази култура. Поради нарасналия по онова време интерес към лавандулата за няколко години фокусът му е и върху производството на разсад. Но става пренасищане, тъй като някои започват да засаждат стотици декари. В един момент цената на лавандуловото масло се срива – от една страна заради монополния износ, от друга, заради прекалено големите количества. При занижените цени се получава и залежаване на маслото.
Плюс това
Днес бизнесът се движи от двамата съпрузи Моника и Иван, като получават помощ от техните родители. Наемат хора да им помагат единствено по време на жътвата. Иван продължава да поддържа своето хоби на пчелар, което приел от своя баща. Сега с голямо желание и вътрешен плам се грижи за около 50 кошера и така към продуктите той добавя и лавандуловия мед.
Продукти
Двамата се запознават покрай общият им интерес – кучетата. Ароматната лавандула я привлича и макар да не е работила никога преди това на полето, през 2017 г. Моника става негов партньор не само в живота, но и в земеделския бизнес. Това дава нов тласък на дейността, тъй като тя започва да развива козметични продукти. Сред тях са натуралният дълбоко хидратиращ крем за лице с масло и мед от лавандула, с масло от гроздови семки и от жожоба. Хитът от миналата година е млякото за тяло, което поддържа еластичността на кожата и я възстановява дори при слънчеви изгаряния. Сред неговите съставки са лавандулова вода, алое вера, масло от жожоба и етерично масло от ванилия.
В края на 2023 г. пускат на пазара сироп, направен от лавандулов цвят, пресен лимонов сок и подсладен с лавандулов мед вместо със захар. Бутилира се в цех за напитки в Пловдив. Новият продукт за 2024 г. е серумът за лице, в който се комбинират няколко масла - от лавандула, моринга, семе от моркови и малинови семки (за естествена UV защита и възстановяване на колагена на клетъчно ниво). Поне 5-6 месеца правят тестове за всеки нов продукт, преди да го пуснат в продажба, тъй като трябва да са изпитали добре неговите качества.
Партньорство и продажби
Фермерските пазари осигуряват достъп до качествена българска продукция и за семейство Петрови те са естествената връзка с клиентите. В своята интернет страница и в профила си във Фейсбук обявяват къде и кога ще бъдат и винаги може да ги последвате, да ги срещнете на живо и да опитате техните продукти. Отворени са за посетители, любопитни на място да видят кое как се произвежда. Първият фермерски пазар, на който излизат, е този в Добрич, като най-близък. Там предлагат лавандулово масло, лавандулова вода и торбички с цвят. Тогава целта им е до потребителите да достигне качествено масло на достъпни цени.
Постепенно се насочват към производството и на други продукти от натуралната козметика, която е и биологична. Повече от пет години ползват дестилерия в Каварна, която е нова, модерна, с добър технолог. Включват в продуктите си и други студено пресовани етерични масла без консерванти, като ги приготвят в лабораторни условия. Людмила Стойчева от фирма „Лидкор“ ООД става техен партньор в създаването на натурална козметика. Запознават се на фермерски пазар и така идва идеята да се сработят. Между тях няма конкуренция, а дори в близост до насажденията им с лавандула тя има свои площи с безсмъртниче, от което извлича етеричното масло и с него прави своя козметика.
Първият продукт на сем. Петрови са сапуните с масло от лавандула, после правят с лавандула и козе мляко. Стигат до решението всяка година да добавят нов продукт, тъй като клиентите им искат да опитат и други техни неща. Посещават все повече пазари и събития, на които да предлагат продукцията си. Това се оказва печелившата политика, която им дава популярност и разпознаваемост от все повече хора. Убеждават се, че личният контакт с потребителите създава по-голямо доверие.
Двигател
Вдъхновени са да развиват тази дейност, защото усещат това като своя мисия. Изсушават цвета от около 10 дка от насажденията, след като ги ожънат – за продажба в ароматни торбички и под формата на сироп. Другото количество отива в дестилерия и се превръща в лавандулово масло. Доволните клиенти са естественият двигател на техния бизнес, те им водят нови клиенти, които трайно стават почитатели на продуктите им. Предпочитат фермерските пазари в региона и всеки четвъртък са в Добрич, а всяка неделя - във Варна. През лятото вече пета година може да бъдат намерени на любимия им пазар на Крайморската алея в Балчик, който е всяка събота от 17 часа до края на септември. През есенно-зимния сезон са редовни участници във фермерския пазар във Велико Търново. Два пъти в годината със своите продукти са в Пловдив. Изтощителни са тези постоянни пътувания с толкова много стока, но пък срещите с хората имат за тях зареждащ ефект.
Изберете българското
Моника и Иван Петрови вярват, че семейният бизнес сплотява, когато всички гледат в една посока и имат едни и същи цели. Тогава нещата вървят напред и нагоре. Позволяват си почивка заедно с двете малки деца само в края на януари, когато работата не е така интензивна. Мечтата на Моника е да създадат своя лаборатория. Двамата искат да разкриват пред себе си нови бизнес полета и да имат все повече доволни клиенти. Призивът им е: „За да има българско производство, подкрепяйте с избора си българските производители и техните продукти. Редовно посещавайте фермерските пазари, които са в близост до вас. Опитайте натуралните продукти и ще усетите техните предимства“. Работата е тяхното битие.