Люксембург планира да направи целия обществен транспорт безплатен
С това обещание влиза във властта новото правителство в страната

© ECONOMIC.BG / Pixabay
~ 2 мин.
Люксембург ще стане първата страна в света, която ще премахне всички такси за обществения транспорт.
Ново коалиционно правителство идва на власт във Великото херцогство с обещанието да премахне билетите за влакове, трамваи и автобуси до следващото лято.
Понастоящем тарифите са ограничени до ниски нива: 2€ за до два часа пътуване, което в малката страна покрива почти всяко пътуване. Люксембург има площ от 999 кв. мили, пише "Индипендънт".
Всеки, който иска да пътува първа класа, заплаща 3 евро. Един целодневен билет за втора класа за всяка форма на обществен транспорт струва 4 евро.
Младите хора и хората на възраст над 60 години пътуват безплатно, а много пътуващи се класират за годишен "mPass", който струва 150 евро за целия обществен транспорт.
Експлоатацията на люксембургската транспортна система струва около 1 млрд. евро годишно, но в резултат на концесионните оферти тарифите възлизат само на 30 млн. евро годишно.
От лятото на 2019 г. билетите ще бъдат премахнати. Част от разходите ще бъдат покрити чрез премахване на данъчна отстъпка.
Ново коалиционно правителство идва на власт във Великото херцогство с обещанието да премахне билетите за влакове, трамваи и автобуси до следващото лято.
Понастоящем тарифите са ограничени до ниски нива: 2€ за до два часа пътуване, което в малката страна покрива почти всяко пътуване. Люксембург има площ от 999 кв. мили, пише "Индипендънт".
Всеки, който иска да пътува първа класа, заплаща 3 евро. Един целодневен билет за втора класа за всяка форма на обществен транспорт струва 4 евро.
Младите хора и хората на възраст над 60 години пътуват безплатно, а много пътуващи се класират за годишен "mPass", който струва 150 евро за целия обществен транспорт.
Експлоатацията на люксембургската транспортна система струва около 1 млрд. евро годишно, но в резултат на концесионните оферти тарифите възлизат само на 30 млн. евро годишно.
От лятото на 2019 г. билетите ще бъдат премахнати. Част от разходите ще бъдат покрити чрез премахване на данъчна отстъпка.
Този ход ще спести събирането и обработката на таксите. Той може също така да насърчи хората да се откажат от частните си автомобили; претоварването на трафика, особено около Люксембург, е сериозен проблем.
Някои градски центрове по света предлагат безплатен транспорт в опит да намалят задръстванията, а в някои американски щати автобусната система е безплатна. Но никоя друга нация не е елиминирала тарифите от цялата си транспортна мрежа.
Не всеки пътник е убеден в идеята. Клод Мойен, учител, който всеки ден пътува с влак до училището си в град Дикирх, заяви, че се страхува, че качеството на пътуванията може да пострада, и добави: "Не съм сигурен дали ако в Люксембург общественият транспорт е безплатен, хората ще слязат от колите си".
Ако идеята се въведе успешно, съседна Франция може да започне да премахва билетите за някои автобусни линии. Понастоящем пътниците могат да пътуват на далечни разстояния до и от градове като Ница и Перпинян за абонаментна такса от само 1 евро.
Някои градски центрове по света предлагат безплатен транспорт в опит да намалят задръстванията, а в някои американски щати автобусната система е безплатна. Но никоя друга нация не е елиминирала тарифите от цялата си транспортна мрежа.
Не всеки пътник е убеден в идеята. Клод Мойен, учител, който всеки ден пътува с влак до училището си в град Дикирх, заяви, че се страхува, че качеството на пътуванията може да пострада, и добави: "Не съм сигурен дали ако в Люксембург общественият транспорт е безплатен, хората ще слязат от колите си".
Ако идеята се въведе успешно, съседна Франция може да започне да премахва билетите за някои автобусни линии. Понастоящем пътниците могат да пътуват на далечни разстояния до и от градове като Ница и Перпинян за абонаментна такса от само 1 евро.
Но се появяват и пречки. Един казус, който трябва да бъде разгледан в Люксембург, е вероятността бездомните хора да решат да се преместят от улиците във влаковете през зимата, за да останат на топло.
Освен това не е взето решение как да се борави с настоящото разграничаване между отделения от първа и втора класа във влаковете.
Коалицията на центристката Демократическа партия, лявото крило на Социалистическа работническа партия и Зелените е водена от номинирания за премиер Ксавие Бетел. Известно е като "коалиция Гамбия", защото цветовете на партиите са съответно синьо, червено и зелено - които заедно са цветовете на гамбийското знаме.
Новото правителство обмисля също легализирането на канабиса и въвеждането на два нови официални празника - включително 9 май - Денят на Европа.