Втори „сравнителен“ анализ показа по-високи цени на храни в България
БАБХ провери 31 стоки у нас и в чужбина, като не е установена разлика в етикетите и съдържанието, а само в цените

© ECONOMIC.BG / Pixabay
Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) са сравнили още 31 храни, продавани в търговски вериги в България, Италия, Франция и Швейцария. Анализът на продуктите е показал, че няма разлика в съставките, но тук някои се оказват по-скъпи от европейските им аналози.
От Министерството на земеделието и храните съобщават, че са тествани еднакви марки и продукти, продавани в България и в западните вериги. Не се посочва обаче от кои точно вериги и от кои градове или квартали са закупувани стоките. В Западна Европа, както и в България, един и същ продукт може да струва различно и това в голяма степен зависи от веригата и местоположението на магазина.
Това е второто изследване, което българските агенции правят във връзка с проверките за т.нар. двойни стандарти за продуктите в Източна и Западна Европа. Този път проверката е включвала подробен сравнителен анализ на етикетите и финансов за евентуално различие в цените на храните, но без лабораторно изследване.
При сравнителния анализ на етикетите не са установени разлики, съставките са идентични. Само при един продукт на българския пазар не е отбелязан процентът какао, за разлика от аналога му на западноевропейските пазари. При първото изследване през юни разлики в етикетите бяха открити при 8 от 31 храни.
Сравнението на цените след елиминиране на разликите от ДДС показва, че нетната стойност на 9 продукта е по-висока у нас, в сравнение с Италия, Франция и Швейцария. Най-голяма е разликата при макаронени изделия от твърда пшеница – 50%. Между 32 и 36% по-скъпи са концентрирано доматено пюре и кетчуп.
С по-високи цени у нас са още конфитюр от боровинки, печено мляно кафе за еспресо машина, какаова напитка на прах, руло с пълнеж от крем и ягоди, светла бира, както и зехтин „Екстра върджин“.
При 5 от продуктите нетната цена е една и съща, или с минимално отклонение спрямо западноевропейския пазар. Останалите 17 храни са по-евтини в България като разликите варират от 9 до 74%.