Мoщен регулатор ще контролира водещи компании

Целта е да се забранят \"несправедливите\" практики в ЕС

Мoщен регулатор ще контролира водещи компании
164 ~ 2 мин. четене
Автор: Михаела Иванчева

Европейският съюз обмисля създаването на нов мощен регулатор, който да контролира водещи Интернет компании, които са предимно базирани в САЩ и оперират в Европа. Това разкри документ, изтекъл от офиса на еврокомисаря по дигиталната икономика Гюнтер Йотингер, съобщава Wall Street Journal.

Този ход по същество разкрива дълбоката загриженост в рамките на 28-членния съюз относно потенциалната икономическа заплахата от компании като Google, Facebook и Yahoo.

ЕС, който в последните няколко дни започна антитръстови дела с няколко чуждестранни компании като Google и Газпром, се опасява, че тези компании могат да злоупотребят с положението си на пазара на Стария континент, в ущърб на вътрешните пазари на ЕС и на потребителите.

Някои платформи като търсачките, сайтове за онлайн пазаруване и социалните мрежи "се превръщат в супер-възли, които могат да бъдат от системно значение" за европейската икономика, се казва в документа, който все още не е обсъден. "Само много малка част от икономиката няма да зависи от тях в близко бъдеще", се казва там.

Запитан за документа, говорител на Йотингер е заявил, че еврокомисарят е поискал неговият отдел "да проучи възможностите" за създаване на такъв орган, съобщи Wall Street Journal. Документът изброява 32 фирми, пет от които са базирани в САЩ, докато само една е със седалище в Европа.

В документа се предлага нов "рамков надзор" за управление на отношенията между интернет компаниите и други предприятия. Предложението предвижда нов регулатор, който да забрани "несправедливи" практики и изисква онлайн платформите да не фаворизират своите собствени услуги и дискриминират тези, предлагани от други компании.

Миналата седмица ЕС обвини Google в злоупотреба с господстващо положение и фаворизиране на собствените си продукти и услуги, пред тези на другите.

Този месец еврокомисарът Йотингер заяви, че онлайн бизнесът в Европа е "зависим от няколко играчи извън ЕС в световен мащаб", защото Европа е "пропуснала много възможности" да развие свои собствени онлайн платформи. 

Подкрепи Economic.bg