Най-редовните платци в България: 30-годишни жени, от средно голям град
Градовете с най-добри платци са Панагюрище, Пазарджик и Кърджали

~ 4 мин.
Дама, на 30 години, зодия Скорпион, жител на Панагюрище, Пазарджик или Кърджали, с размер на задължението до 10 хил. лв. Това е профилът на добре плащащият клиент, изпаднал в просрочие, изготвен от Агенция за събиране на вземания (АСВ), част от B2Holding.
Проучването е направено на база данните от над 400 хил. задължения на физически лица, обработвани от АСВ и поведението на хората, на които са тези задължения, за периода 1 януари 2018 – 1 април 2019 г. Експертите от АСВ представят данни за отношението на длъжниците и навиците им за плащане за пръв път от гледна точка на „добрия длъжник“.
Съвсем наскоро от Асоциацията на колекторските агенции в България очертаха профила на лошият платец – той най-често е около 30-годишен мъж, от град Бургас, зодия Стрелец, който не успява да прецени правилно приходите и разходите си и често взема спонтанни решения.
Тенденции
На база вътрешен скоринг, изготвен от АСВ, за първи път наблюдаваме промяна в тенденциите, наложили се в последните години, за навиците на плащане. Ако доскоро най-масовата група с добри платци беше във възрастовата група между 50 – 60 години към момента тя се измества сред по-младите хора, попадащи в 25 – 29 възрастова група. Това до голяма степен се дължи и на подобряващата се икономическа обстановка в страната и значителното намаляване на процента безработица в последните няколко години – по данни на НСИ от 11,8% през 2013 до 6,1% през 2018, но също така и заради промяната в начина на мислене на по-младото поколение. Представителите на това поколение все по-добре разбират важността от навременното обслужване на задълженията си и как това се отразява върху кредитния им профил. Следващата най-добра група клиенти, погасяващи своите задължения, остават хората в пенсионна възраст и по-специално групата между 69 – 72 години. По-възрастните, обаче като цяло задлъжняват много по-рядко и така при тях е малка вероятността изобщо да изпаднат в просрочие.
Запазва се тенденцията за по-добри плащания сред нежния пол, като жените са с около 30% по-редовни в обслужването на дълговете си от мъжете.
И нещо любопитно – според информацията, постъпила от АСВ, най-добре плащащите зодии са сред представителите от знака на Скорпион и Везни. В средата на класацията се позиционират Козирог и Стрелец, за разлика от Овен и Риби, които сериозно изостават в редовното погасяване.
На юг – по-редовни от столичани
Според данни на компанията градовете с най-добри платци са Панагюрище, Пазарджик и Кърджали. Габрово, Раднево и Пещера също са сред местата с редовно плащащи, а от големите градове на първо място е Пловдив. Статистиката на АСВ сочи, че има по-голяма вероятност за редовно плащане, ако длъжникът е от средно големите населени места или градовете с жители между 10 – 50К, надминавайки с малко големите населени места, като интересното тук е, че Пловдив и близките градове в Район – Южен Централен (Асеновград, Карлово, Казанлък, Пещера) са с много високи проценти на плащаемост, надминаващи столицата.
В другата крайност стоят градове като Луковит, Кнежа, Берковица, Видин, Добрич, Бяла Слатина, Провадия.
Общото между тях е слабото икономическо развитие, високата безработица и много ниските средни работни заплати. За разлика от тях Южен Централен район в последното десетилетие се развива все по-активно в икономическо отношение. Като цяло обаче, средното ниво на заплащане, не може да даде еднозначна зависимост между заплати и добри длъжници.
Как да направим плащането удобно и лесно
Удобството при начините на плащане е един от факторите, които влияят върху поведението на длъжниците. С тази цел АСВ постоянно внедрява иновации и разработва проекти, с които улеснява достъпа и комуникацията до услугите си. Последната иновация е изцяло нова онлайн базирана платформа, която позволява плащане с 24-часов достъп, седем дни в седмицата. Компанията е първата в своя бранш, която въвежда възможност за заплащане на задълженията на своите клиенти през сайта си – www.theagency.bg, като това може да се извърши с бърз достъп без регистрация, както и чрез създаване на потребителски профил, през който освен плащания клиента може да наблюдава статуса на задълженията си, както и извършените плащания. Това е особено полезно, когато погасяванията се извършват на вноски.
Вътрешни проучвания на компанията показват, че удобството при плащане и възможността за анонимност са много важни фактори, които влияят върху отношението и поведението на длъжниците. Позволявайки изцяло да се игнорира нуждата от телефонни разговори и писма, хората се чувстват по-спокойни и не се налага да тревожат и близките си, ако не искат да споделят финансовите си затруднения. Не по-малко важно е плащането да бъде също толкова дискретно и с възможност да е по всяко време на денонощието. От АСВ знаем, че невинаги е възможно да се отдели от работния ден, затова мнозина от клиентите вече предпочитат онлайн канала, с което компанията отново показа колко е важно иновациите да бъдат реална част от бизнеса.
За стоки се плаща, за телефон – трудно
Проучване на АСВ показва, че най-често „добрите“ длъжници са тези със стоков кредит, отпуснат за покупка на конкретен продукт. Добре се движат погасяванията по кредитни карти и потребителски заеми до 10 хил. лв . Все още задлъжнелите клиенти продължават да обслужват с най-нисък приоритет просрочените си сметки към телекомуникационни оператори, включващи мобилни услуги, телевизия, интернет, мобилни устройства. Въвеждайки нови и по-гъвкави начини за обслужване на своите клиенти АСВ вярва, че и тази тенденция може да бъде променена.