Електронните услуги на НАП са спестили 300 млн. лв.
Агенцията обменя над 120 млн. електронни документа годишно

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Електронните услуги на Националната агенция за приходите са спестили на данъкоплатците 300 млн. лв. Агенцията предоставя над 80 онлайн услуги и обменя над 120 млн. електронни документа годишно. След въвеждане на автоматизираното изпращане на е-съобщения за просрочени задължения, от НАП планират чрез безплатен ПИК всеки да „вижда“ здравното си досие.
От Комисия за защита на личните данни отчитат спад при използването на хартия. Над 20 хил. жалби постъпват годишно в КЗП, като 60% от тях са подадени електронно. От е-услугата „Проверка на задължения при обществени поръчки“ на Столична община вече се възползват и други общини в България.
Това стана ясно на форум за е-икономиката в София, на който присъстваха представители на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ), Комисия за защита на личните данни (КЗЛД), Комисия за защита на потребителите (КЗП), НАП, Столична община, НПО и бизнеса.
Всяка една от над 580-те администрации в България предоставя услугите си по различен начин и това е бреме за гражданите и бизнеса. „Трябва да се утвърди нов модел - всичко да е налично по електронен път“, изискват от ДАЕУ. Служителите им обменят документи само в електронен вариант и не използват печат. ДАЕУ считат, че в България „електронната трансформация“ трябва да е „необратима“, но, за да се случи, гражданите трябва да оказват натиск върху администрацията, да дават идеи. Те призовават всички да използват регистъра на ДАЕУ, за да подават сигнали срещу институции, които изискват ползването на документи на хартия.
Проф. Георги Димитров от „Евротръст Технолъджис“ представи мобилно решение за електронна идентификация дистанционно. Изисква се само да попълните данните си, да снимате личен документ и да се идентифицирате чрез видео. Приложението е внедрено в oбщина Бургас и няколко банки у нас. Онлайн попълване на формуляри, спестяване на време и излишно разпечатване на документи предлага безплатната платформа pisar. bg. От е-услугите й са се възползвали над 1 милион потребители.
Българската финтек компания „Кредисимо“ пък е внедрила „безхартиени процедури“ отдавна, без това да й пречи да развива финансови услуги на няколко континента.
„Всяка година Естония спестява над 800 години работно време. 99% от обществените услуги се предлагат онлайн 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата. Електронно не се случва само сключване на брак, развод и покупка на имот“, коментира Стефан Христов от фондация „Граждани срещу бюрокрацията“. „Технологиите у нас са достъпни и е налице законова рамка за дигитална промяна. България има шанс да се превърне от офлайн – в онлайн държава. Трябва да приемем, че електронният свят е по-удобен, бърз и сигурен и да не позволим на хартията „да изяде“ компютъра“, заключава той.