„Няма време за губене“: Ниската околоземна орбита скоро може да стане неизползваема
Потенциалният финансов риск от сблъсъци вероятно ще бъде 556 млн. долара за пет години
Бързото нарастване на броя на спътниците и космическия боклук ще направи ниската околоземна орбита неизползваема, освен ако компаниите и държавите не си сътрудничат и не обменят данните, необходими за управлението на този най-достъпен регион на космоса. Това твърдят експерти и представители на индустрията.
В края на октомври експертна група на ООН по въпросите на координацията на космическия трафик определи, че са необходими спешни действия и призова за създаване на цялостна обща база данни за орбиталните обекти, както и на международна рамка за тяхното проследяване и управление.
Повече от 14 000 спътника, включително около 3500 неактивни, обграждат земното кълбо в ниска околоземна орбита, сочат данни на базираната в САЩ компания Slingshot Aerospace. Наред с тях има около 120 млн. отломки от изстрелвания, сблъсъци и износване, от които само няколко хиляди са достатъчно големи, за да бъдат проследени.
Няма време за губене по отношение на координацията на космическия трафик. При толкова много обекти, които се изстрелват в космоса, трябва да направим всичко възможно, за да гарантираме космическата безопасност, а това означава да улесним обмена на информация между операторите, независимо дали са публични, или частни, за да се избегнат сблъсъци“, заяви Аарти Хола-Майни, директор на Службата на ООН по въпросите на космическото пространство.
"Ниската околоземна орбита трябва да остане безопасна, за да се предотвратят скъпоструващи смущения в технологиите, които стоят в основата на глобалната комуникация, навигацията и научните изследвания", каза тя.
Въпреки това не съществува централизирана система, която да се използва от всички държави, а дори убеждаването им да използват такава система има много пречки. Докато някои страни са готови да споделят данни, други се опасяват от компрометиране на сигурността, особено като се има предвид, че сателитите често са с двойна употреба и включват отбранителни цели. Освен това, предприятията се стремят да пазят търговските си тайни.
Междувременно бъркотията се разраства. През август се взриви китайска ракетна степен и в ниската околоземна орбита се появиха хиляди фрагменти от отломки. През юни излязъл от строя руски сателит се взриви, разпръсквайки хиляди парчета, които принудиха астронавтите на Международната космическа станция да се скрият за един час.
Ниската околоземна орбита е регионът, който е най-натоварен с обекти, създадени от човека, тъй като предлага баланс между цена и близост, което го прави основна цел за бързо развиващия се търговски космически сектор. Освен това през изминалата година се наблюдава 17% увеличение на сближаванията между сателити, сочат данните на Slingshot.
Прогнозите гласят, че през следващите години в орбита ще навлязат още десетки хиляди спътници. Потенциалният финансов риск от сблъсъци вероятно ще бъде 556 млн. долара за пет години, въз основа на моделиран сценарий с 3.13% вероятност за сблъсък и 111 млн. долара годишни щети, заяви базираната в Монреал компания NorthStar Earth & Space.
Намираме се в критична точка по отношение на въвеждането на правила и структура в космоса, които да наблюдават и управляват нарастващото претоварване. С изстрелването на хиляди спътници годишно от Starlink, Китай и други страни, които се готвят да ги последват, скоро ще надхвърлим капацитета на основните орбити“, заяви главният изпълнителен директор на NorthStar Стюарт Бейн.
Рисков бизнес
Ниската околоземна орбита е гъстозапълнена с ленти, като тази за сателитната интернет услуга Starlink на търговската космическа компания SpaceX. Към 27 ноември Starlink има 6 764 сателита в орбита, показва Jonathan's Space Report.
Данните на SpaceX показват, че през първата половина на 2024 г. спътниците Starlink са извършили близо 50 000 маневри за избягване на сблъсъци, което е около два пъти повече в сравнение с предходните шест месеца.
Европейската космическа агенция, която разполага с по-малко космически апарати от SpaceX, заяви, че през 2021 г. маневрите ѝ са се увеличили до три или четири пъти на апарат в сравнение с историческата средна стойност от един.
В диапазона 800-900 км има по-малко спътници, но има 3114 обекта - включително оперативни и неоперативни полезни товари, тела на ракети и фрагменти - които съставляват 20% от общата маса на обектите в ниска околоземна орбита, което представлява значителен риск от сблъсък, показват данните на LeoLabs.
Спътниците с изтекъл срок на годност допринасят за безпорядъка, тъй като остават в орбита, докато не паднат в земната атмосфера и не изгорят в нея след години или не бъдат изведени на „гробищна орбита“ на около 36 000 км.
През ноември 2021 г. Русия си навлече критики от цял свят, когато изстреля тестово ракета по излязъл от употреба сателит в орбита, създавайки хиляди фрагменти от отломки. Три месеца след теста Русия нахлу в Украйна.
Потенциалът за конфликти между държавите рязко нараства в близкото минало. Ако те се разпространят в космоса, това може да усложни космическата среда. Спешно се нуждаем от общи глобални правила за координация“, заяви Анируд Шарма, главен изпълнителен директор на базираната в Бенгалуру компания Digantara.
Скоростта е най-големият ни враг
Хола-Майни от ООН, чийто офис изпълнява функциите на секретариат на Комитета за мирно използване на космическото пространство, заяви, че октомврийският панел има за цел да събере експерти от публичния и частния сектор, за да очертае стъпките, необходими за започване на работа по координацията. Тя ще представи своите заключения на заседание на комитета през следващата година.
Глобалното сътрудничество е от съществено значение за разработването на приложими правила, подобни на тези, използвани от Международната организация за гражданска авиация за въздушния трафик, заявиха експерти от сектора пред Reuters.
Такива усилия ще включват използването на съществуващи инструменти, като бази данни, телескопи, радари и други сензори за проследяване на обекти, като същевременно се подобрява покритието, ранното откриване и точността на данните.
Въпреки това геополитическото напрежение и нежеланието за споделяне на данни с държави, считани за неприятелски, както и търговските опасения за защита на патентована информация и конкурентни предимства остават значителни пречки.
Поради това операторите на орбитално оборудване разчитат на неофициални или полуофициални методи за избягване на сблъсъци, като например използване на данни от Космическите сили на САЩ или групи като Асоциацията за космически данни. Това обаче може да е свързано с проблеми като отчетност и несъгласувани стандарти за данни.
„Основните предизвикателства са бързината - тъй като изграждането на консенсус отнема време - и доверието“, каза Хола-Майни. „Някои държави просто не могат да комуникират с други, но ООН може да улесни този процес. Скоростта е най-големият ни враг, но няма алтернатива. Това трябва да се направи.“