Нов железопътен мост в Кашмир, който може да промени играта за Индия
Най-високият железопътен мост с една дъга в света трябва да свърже с влак региона на долината в управлявания от Индия Кашмир с останалата част от страната за първи път

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Отне повече от 20 години на индийските железници да завършат моста над река Ченаб в квартал Реаси в Джаму. Важният инфраструктурен проект е с 35 метра по-висок от Айфеловата кула и първият влак по моста скоро ще се движи между районите Бакал и Каури, пише BBC.
Мостът е част от 272-километрова железопътна линия, която ще премине през Джаму, като в крайна сметка ще стигне до долината на Кашмир (все още няма точен график за завършване). Понастоящем пътната връзка с долината Кашмир често е прекъсвана през зимните месеци, когато обилен снеговалеж води до блокиране на магистралата от Джаму.
Експерти твърдят, че новата железопътна линия ще даде на Индия стратегическо предимство в проблемния граничен регион.
Хималайският регион Кашмир е възпламенителна точка между Индия и Пакистан от десетилетия. Съседите с ядрено оръжие са водили две войни за него от независимостта през 1947 г. И двете държави претендират за Кашмир изцяло, но контролират само части от него. Въоръжено въстание срещу управлението на Делхи в управлявания от Индия регион от 1989 г. отне хиляди жертви и в района има силно военно присъствие.
Железопътният мост ще позволи транспортирането на военен персонал и оборудване през цялата година до граничните райони“, каза Гиридхар Раджагопалан, заместник-управляващ директор на Afcons Infrastructure, изпълнител на индийските железници, които построиха моста.
Това ще помогне на Индия да използва „стратегическата цел за управление на всеки авантюризъм от Пакистан и Китай, с които споделя напрегнати отношения на западните и северните граници“, каза Шрути Пандалай, експерт по стратегическите въпроси.
На място настроенията относно проекта са по-нюансирани. Някои местни жители, които не пожелаха да бъдат назовани, казаха, че този ход определено ще помогне за подобряване на транспортните връзки, което ще им бъде от полза. Но те също се притесняват, че това би било начин индийското правителство да упражнява по-голям контрол над долината.
Железопътната линия е част от по-голямо инфраструктурно разширение - заедно с повече от 50 други магистрални, железопътни и енергийни проекти - от правителството на министър-председателя Нарендра Моди, което лиши Джаму и Кашмир от неговия специален статут и раздели държавата на две федерално администрирани територии през 2019 г.
Противоречивият ход беше придружен от продължило месеци ограничаване на сигурността, което предизвика огромен гняв в региона. Оттогава правителството въведе няколко административни промени, които се разглеждат като опити за по-тясно интегриране на Кашмир с останалата част от Индия.
Г-жа Пандалай добавя, че докато плановете на Индия за региона естествено ще бъдат ръководени от нейните „стратегически цели“, тя също трябва да вземе предвид „местните нужди и контекст“.
Изграждането на моста Ченаб беше одобрено през 2003 г., но се сблъска със закъснения и пропуснати срокове поради коварната топография на региона, опасения за безопасността и съдебни дела.
Инженерите, работещи по проекта, трябваше да стигнат до отдалеченото място пеша или с муле по време на ранните етапи на строителството.
Хималаите са млада планинска верига и техните геотехнически характеристики все още не са напълно разбрани. Мостът се намира в силно сеизмична зона и индийските железници трябваше да извършат обширни проучвания, като променят формата и арките му, за да гарантират, че мостът може да издържи на симулирани скорости на вятъра до 266 км/ч.
Логистиката беше друго голямо предизвикателство предвид недостъпността на местоположението и тесните пътища. Много от компонентите на моста са построени и произведени на място“, каза г-н Раджагопалан.
Освен инженерните усложнения, железниците трябваше да проектират устойчива на взрив структура. Afcons твърди, че мостът може да издържи на силна „експлозия от до 40 кг тротил“ и влаковете ще продължат да се движат, макар и с по-ниски скорости, дори ако има повреда или стълб е бил изваден.
Експертите казват, че позволяването на свързаност при всякакви метеорологични условия с долината на Кашмир може да даде така необходимия тласък на икономиката на региона. Лошата свързаност през зимните месеци е сериозен проблем за до голяма степен зависимите от фермите предприятия в долината. Седем от 10 жители на Кашмир живеят от отглеждането на нетрайни плодове, според мозъчния тръст Observer Research Foundation.
Убайр Шах, който притежава едно от най-големите хладилни съоръжения в Кашмир в квартал Pulwama в Южен Кашмир, каза, че въздействието на железопътната връзка може да бъде „огромно“.
В момента повечето от сливите и ябълките, съхранявани в неговото съоръжение, отиват към пазарите в северните райони като Хариана, Пенджаб и Делхи. Новата железопътна линия ще даде на фермерите достъп до Южна Индия, което в крайна сметка може да помогне за увеличаване на доходите им, каза той. Но без по-добра свързаност на последната миля, той не очаква бързо преминаване към железопътни товари.
Най-близката гара е на 50 км. Ще трябва първо да изпратим продукцията до гарата, след това да я разтоварим и отново да я натоварим на влака. Това е твърде много време и усилия. С нетрайните продукти трябва да се опитате да намалите това“, каза г-н Шах.
Проектът също така се очаква да увеличи приходите от туризъм в региона. Грандиозните туристически места в Кашмир наскоро отбелязаха скок на пристигащите туристи въпреки отдалечеността на региона. Директен влак между Джаму и Шринагар в Кашмир не само ще бъде по-евтин, но и ще съкрати наполовина времето за пътуване, което може да даде допълнителна възможност на туризма.
Ще има и няколко предизвикателства. Кашмир продължава да бъде преследван от инциденти на насилие. Неотдавнашен прилив на бойна активност - която изглежда се е изместила от долината на Кашмир към относително по-спокойния регион Джаму - е особена причина за безпокойство.
През юни девет хиндуистки поклонници бяха убити и десетки ранени, след като екстремисти откриха огън по автобус в Реаси - където се намира мостът - в едно от най-смъртоносните бойни нападения през последните години. Имаше няколко други атаки срещу армия и цивилни.
Експертите казват, че подобни инциденти са напомняне за крехкостта на мира тук - и без стабилност проектите за свързаност биха стигнали само дотам, за да съживят икономиката на региона.