Общинските задължения достигнаха 200 млн. лв. през 2016 г.
Местните власти запазват размера на данъците, но увеличават такси

Задълженията на общините в България са се увеличили през миналата година и са достигнали, според неокончателни данни, около 200 млн. лв. Това съобщи пред БНР Емил Савов, зам.-изпълнителен директор на Националното сдружение на общините (НСОРБ). Той коментира, че въпреки увеличаването на неразплатените задължения на местната власт, повечето от общините ще задържат размера на местните данъци на нивото от 2016 година.
Не така стоят нещата с таксите. Повечето общини са решили да ги увеличат през 2017-а – примерно една пета от общия брой, но има и такива, които намаляват размера – на таксите за битови отпадъци, за детски ясли, за детски градини.
Савов уточни, че най-голямо увеличение има на такса битови отпадъци, като повишението е средно около 10 процента спрямо миналата година. Той отбеляза, че процесът на финансова децентрализация не е особено напреднал у нас, а извънредните трансфери от централния бюджет за определени общини са практика, която се затвърждава вече около 20 години. Критериите за общини, заплашени от фалит, обаче засега не се прилагат.
"Засега няма реално приложение на новата глава от Закона за публичните финанси, която беше приета през пролетта на 2016 г. В закона са вкарани показатели, по които би трябвало обективно да се мери кои са общините, заплашени от фалит. Бяха избрани 36 общини, на които би трябвало по силата на закона да се помогне. До момента на приемане на общинските бюджети за 2017-а на нито една община не е оказана помощ", коментира той.
"И аз, и колегите в сдружението (НСОРБ) се чудим защо беше необходим въобще новият регламент, при условие че даже и към момента на приемането на бюджета тези 36 случая нямат никаква яснота ще получат ли в крайна сметка това , което законът повелява да получат, или не", каза Савов.