Осем авиокомпании са обвинени в нарушение на правата на пътниците

За нелоялните практики са предупредени ЕК и националните органи за защита на потребителите

Осем авиокомпании са обвинени в нарушение на правата на пътниците

Снимка: Economic.bg/Архив

332 ~ 2 мин. четене

След хиляди жалби от недоволни пътници, Европейската потребителска организация (BEUC) обвини няколко големи авиокомпании в нарушаване на правата на пътниците и в използване на нелоялни търговски практики.

Базираната в Брюксел организация посочва, че е предупредила Европейската комисия и националните органи за защита на потребителите за тези нарушения.

BEUC и неговите членове искат също така широко разследване на сектора по отношение на разпространените нелоялни практики през последните няколко месеца. От началото на кризата с Covid-19 някои от най-големите европейски авиокомпании рутинно не успяват да възстановят сумите на пътниците и да предоставят ясна и пълна информация на пътниците за техните права.

Въпреки че има нелоялни практики в цялата индустрия, Aegean, Air France, EasyJet, KLM, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Transavia са авиокомпаниите с най-голям брой жалби от потребителите, отправени към Европейската потребителска организация.

„Въпреки че признаваме, че пандемията доведе до големи предизвикателства за туристическата индустрия, предоставянето на грешна информация и подвеждането на потребителите относно техните права не е приемливо“, пише в свое изявление BEUC.

В отговор на жалбите, BEUC и неговите членове призовават националните органи да проучат тези практики и да принудят авиокомпаниите да спазват законодателството на ЕС за правата на пътниците и потребителите. Според организацията най-честите нелоялни практики са принуждаване на потребителите да приемат ваучери вместо парични възстановявания за анулирани полети, липса на информация на потребителите относно техните права на възстановяване и предоставяне на подвеждаща информация на потребителите относно техните права.

Тези практики са нарушение на Регламента за правата на въздушните пътници в ЕС. В него се казва, че авиокомпаниите трябва да информират потребителите за техните права за анулирани полети и да предоставят на пътниците избор на парично възстановяване, в случай на анулиране поради извънредни обстоятелства като пандемия.

„Големият обем на жалбите на потребителите на авиокомпании в цяла Европа от началото на пандемията ясно показва широко разпространения характер на нарушенията. Ето защо искаме да видим задълбочено, широко отраслово разследване на тези практики. Повтарящите се проблеми, с които се сблъскват пътниците, също подчертават спешната необходимост от подобряване на прилагането на правата на пътниците на въздушния транспорт и промени в бизнес моделите на авиокомпаниите“, заявява Моник Гоайен, генерален директор на BEUC.



Подкрепи Economic.bg