Основният пазар за българските електромобили е Западна Европа
Държавата ни трябва да обмисли стимули за покупка на електрически автомобили
Росен Даскалов:

Инж. Росен Даскалов е собственик на „Син Карс Интернешънъл” ЕООД - единствен български производител на спортни и състезателни автомобили. За компанията предстоят динамични месеци като се очаква тя да излезе на Българска фондова борса (БФБ) и да започне изграждането на завода си за електромобили в Русе. За подробностите около новостите за българското дружество разговаряхме с г-н Даскалов.
Г-н Даскалов, „Син Карс“ обяви, че ще инвестира над 10 млн. лв. в завод за електрически коли в Русе. Защо избрахте точно крайдунавския град, а не дестинация в Южна България, както правят повечето инвеститори в България?
Причините са две – първата е, че Русе е родният ми град и основните бизнеси, които развивам са там, а както знаем от българската поговорка: „Камъкът си тежи на мястото‘‘. В нашия град има около 10 големи международни компании, които имат развити заводи с поточни линии, свързани с автомобилния бранш. Друга важна причина е, че работим с техническия университет, който ще ни осигури подготвени кадри.
Къде имате друго производство в момента?
Производството на спортните ни автомобили и научно-изследователската ни дейност винаги е била развивана в Англия, като постепенно разработката на повечето компоненти и части беше изместена в България. Финалното сглобяване на автомобилите ще бъде в Италия, защото финалните щрихи, като интериор, настройки, тествания и хомологация няма как да бъдат направени в България, тъй като нямаме традиция в тази насока.
Миналата година обявихте, че ще опитате да наберете от пазара, чрез първично публично предлагане, 20 млн. лв. Със събраните от борсата средства ли ще финансирате проекта? Кога планирате IPO-то и на БФБ ли ще бъде организирано?
Миналата година компанията ни беше оценена на 20 млн. лв. В момента, поради новите разработки, предварително сключените договори и потенциалите чуждестранни кандидати за акционери, особено по време на женевското изложение, където нашата концепция беше абсолютен хит, нещата се променят – стойността на компанията ни се увеличава. Плановете ни са да участваме на БФБ и там да направим IPO-то, като условията са да имаме минимум 30% продадени акции. Ако успеем да изпълним това условие, ще ни стигне за изграждането на поточната линия и набавянето на части за първите бройки автомобили.
Кога планирате да стартирате проекта и кога ще започнете да произвеждате първите електрически коли в Русе?
Проектът е стартиран. Първите работни прототипи са направени и ги представихме на Международното автомобилно изложение в Женева – едно от най-големите в Европа. Планът ни е до края на лятото да престроим съществуващата ни инфраструктура и да я пригодим за изграждането на малка поточна линия, където да можем да сглобим няколко десетки автомобила, които основно ще бъдат използвани за изпращане в различни точки на Европа за бъдещи дистрибутори, реклама и тестване и също така за някои български партньори, които ще могат да ги карат в София, за да можем да проверим и тестваме технологията преди да преминем към продажби към големите европейски градове. Заводът, който планираме да построим след като приключим с IPO-то, ще бъде на 12 декара площ, на земя, която компанията вече притежава. Земята се намира на много добро място – главен път на входа на Русе. Изграждането на завода ще започне през есента на 2019 г. или най-късно през ранната пролет 2020 г.
Кои модели ще се произвеждат там?
Концепцията ни е доста проста и ясна – платформа, върху която ще могат да се надграждат различни надстройки. В момента сме разработили няколко модела надстройки, които ще можем да сглобяваме. L City Sun и L City Utility са двата ни основни модела. Основен интерес към L City Sun проявяват компании от индийския пазар. В момента преговаряме с няколко индийски компании и планираме сглобяването на този автомобил за износ към Индия.
Напоследък много се говори за липсата на квалифицирани служители в България, което ограничава бизнес проектите. Вие очаквате ли да имате такъв проблем?
Този проблем го имат всички компании в България. Поради тази причина в момента работим усилено с Общината и Русенския университет за създаването на Регионален изследователски център, където да можем да привличаме студенти, които да работят по различни проекти, като разходите за тази дейност трябва да бъдат поети от бизнеса.
Имаме собствена методика за обучаване на нашите кадри. Наистина е доста трудно, но проблемите в образователната система са много сериозни и трябва всички заедно да се борим, за да можем да ги преодолеем. Не е възможно само ние, вие или Министерството на образованието сами да решим този проблем. Тук е намесено семейството, първоначалната работа с децата още от основното образование, работа върху мотивацията им и това да им се помогне да разберат какво искат да работят, за да започнат да се усъвършенстват в процеса на обучението.
Кои са най-големите пазари за автомобилите на Sin Cars и колко коли продавате годишно?
Основните пазари, към които е насочен новият продукт L City са Западна Европа – големите европейски градове със зелени зони, в които вече има ограничения в предвижването на автомобили с ДВГ. Планираме да започнем с по-малки серии от 500 до 1000 бройки на година. Планът за поточната линия е така изграден, че тя да може да бъде надграждана, като максималният капацитет на 3 смени ще бъде 20 000 автомобила годишно. Освен това проектът ни като концепция и процес може много лесно да бъде трансформиран. Както вече споменах, водим преговори с индийска и австрийска фирма за направата на точка за сглобяване в тези държави, както и на ключови места из цяла Европа и света.
Има ли вече заявки за градския електрически автомобил за куриерски услуги, които представяте в Женева? Каква е цената му?
Не само за куриерски услуги. В момента концепцията е съвсем нова и целта на представянето ни в Женева беше да запознаем аудиторията с нея. На хората им трябва малко време да възприемат този тип автомобили, визирайки нормалния потребител. Докато хората, които са в бизнеса и са запознати с проблема за придвижването в централната градска част, са очаровани от концепцията и оценяват ефективността на автомобила.
Цената на автомобила още не може да бъде коментирана. Ще можем да я дефинираме, след като приключим с IPO-то и започнем серийно производство. В момента с прототипването и предпроизводствените модели не можем да имаме цената, към която се стремим, защото както знаете цената за части за 1000 коли е много по-различна от тази за 10. За да се формира крайната цена, трябва да започнем да поръчваме от доставчиците на части пакети за минимум 200 автомобила, за да може цената им да падне. Стремим се към атрактивно конкурентна цена, която да бъде по-ниска от тази на големите производители на подобен тип автомобили.
Имат ли бъдеще електромобилите в България и необходими ли са още стимули на държавно ниво за развитието на екологичните коли?
Разбира се, че имат бъдеще. Аз лично никога не съм вярвал в електрическите автомобили. Като пилот и състезател винаги съм искал да усещам мириса на бензин, който тече във вените ми. Миналата година цяло лято карах един от първите ни електрически прототипи и усетих огромно удоволствие, карайки автомобила без шум и замърсяване. Чувството мога да опиша като сливане с природата, което е невероятно. Сигурен съм, че това чувство ще мотивира и движи не само мен, а всички хора един ден.
Необходими са, да. Всички знаем политиката на големите европейски държави при закупуването на електромобил. В началото, докато хората си променят мнението и начина на мислене , е задължително да има такъв стимул. Би било добре държавата да помисли за система за подпомагане при закупуване на електромобил. Има всякакви похвати в различните държави, можем да вземем пример и да преценим кой би бил най-удобен за нас.
Какви са тенденциите при автомобилостроенето, които видяхте на изложението в Женева?
Всички големи фирми са се ориентирали към производството на хибриди, което за мен е много добро решение, защото това е бъдещето – plug-in hybrid, който спокойно може да бъде зареждан в офиса или вкъщи и да бъде управляван в градската среда определен брой километри в електрически режим и излизайки извън града да се използва в ДВГ режим.