Париж изгражда първия си градски кабинков лифт (снимки)
Чрез него френската столица ще свърже югоизточните предградия с метрото

© ECONOMIC.BG / IDF Mobilités/Twitter
Автобус, метро, влак, трамвай... и кабинков лифт - системата за обществен транспорт на Париж изглежда ще добави още един метод, макар и по-нетрадиционен - за придвижване във френската столица. Предложенията за изграждане на нова линия на кабинков лифт бяха одобрени миналата седмица, предава Euronews.
Линията Cable 1 (C1) трябва да свърже югоизточните предградия на Кретей и Вилньов-Сен-Жорж с линиите на метрото на Париж. Чрез обществения лифт, въпросното разстояние от 4.5 км ще се изминава за 17 минути, което е двойно по-бързо от пътуването с автобус.
Строителството ще започне тази година, като кабинковият лифт ще бъде отворен за пътници през 2025 г.“, каза пред вестник Parisien Лоран Пробст, генерален директор на регионалния транспортен орган IDFM.
Защо лифт?
Документи от дългата фаза на планиране на проекта разкриват, че кабинковият лифт не е бил единственият вариант за подобряване на обществения транспорт. Градските специалисти в Париж са разгледали и три други възможности: добавяне на още автобуси в района, изграждане на нов мост, който да се свързва директно с метростанция Créteil Pointe du Lac и подобряване на транспортните връзки до друга близка гара.
Макар че Париж далеч не е планински град, като повечето други градове, които разчитат на кабинковите лифтове (например Ла Пас в Боливия), географията на Кретей е помогнала да се вземе решение в полза на лифта. Автомагистрала, високоскоростна влакова линия и железопътен двор прорязват района, което прави типичните надземни опции като трамвайни линии трудни за поставяне. Като прескача тези препятствията, кабинковият лифт предлага по-евтино решение с приблизителна цена от около 132 млн. евро.
Пътуване във висините
След влизането на C1 в експлоатация, Париж ще се присъедини към множеството градове по света, които използват лифтове за обществен транспорт. Градът ще се нареди до Ла Пас, Меделин в Колумбия и Болцано в Северна Италия, които са известни със своите въжени линии за обществен транспорт. Някои собственици на жилища в столицата на Нова Зеландия Уелингтън пък инсталират свои собствени системи за кабинков лифт, за да пътуват по стръмните хълмове на града.
Ако транспортният проект C1 се радва на засилен интерес, регионът Ил дьо Франс около Париж, може да го последва с проект на кабинков лифт, какъвто в момента се разглежда.
Découvrez les 1ères images du projet Câble 1.
— IDF Mobilités (@IDFmobilites) February 2, 2022
Ce nouveau moyen de transports permettra aux futurs usagers de se déplacer beaucoup plus facilement entre @Villeneuve94190 et @VilleCreteil.
Prochaine étape le passage au Conseil d'Administration pour approuver l’avant-projet. pic.twitter.com/Y4CL8xb1BL