Парламентът окончателно одобри дигитализацията на имотния регистър
Сканирането на наличния хартиен архив се очаква да отнеме три години
Имотният регистър ще се дигитализира, решиха окончателно депутатите. Цялата информация, водена до момента на хартия, ще се качва и в електронен формат, гласят приетите днес промени в Закона за кадастъра и имотния регистър на второ четене в зала.
Дигитализацията на наличния хартиен архив трябва да приключи до юни 2026 г., като дотогава ще бъдат сканирани над 40 млн. страници. Сега предстои министърът на правосъдието в срок до 6 месеца да изготви наредба по прилагане на закона. Общините също ще трябва да дигитализират масивите си, за да се улесни взаимното свързване на бази данни и регистри.
Финансовите средства за изпълнение на дигитализацията ще дойдат по линия на Плана за възстановяване и устойчивост.
Законопроектът бе внесен от Министерския съвет, като различни промени предложиха бившият министър на е-управлението Божидар Божанов, както и „Продължаваме промяната“. Те не бяха подкрепени в ресорните парламентарни комисии. Някои от идеите на Божанов обаче днес в зала срещнаха подкрепа.
Бяха приети две негови предложения – съдиите по вписванията да дават разпореждания по електронен път с квалифициран електронен подпис, както и самите вписвания да се удостоверяват с електронен времеви печат за повече сигурност. Проверки, свързани с вписването на имоти, ще се извършват служебно. При искане за такава проверка няма да се изисква платежен документ за платена такса, ако транзакцията е направена по електронен път. Плащането ще се удостоверява от данните в Агенция по вписванията. Тези промени обаче ще влязат в сила 2 години след приемането на закона.