Петя Димитрова: Дигитализацията на банкирането е наша мисия

Движим се с темпото на клиентите си, но и се стремим да бъдем с една крачка пред тях

Петя Димитрова: Дигитализацията на банкирането е наша мисия

Снимка: Пощенска банка

2060 ~ 7 мин. четене
Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

Петя Димитрова е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на Пощенска банка. Член е на Управителните съвети на Асоциацията на банките в България, Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, „Борика“ АД, фондация „Атанас Буров“, сдружение „Ендевър България" и Международния банков институт. Също така е член на Университетския съвет на Американския университет в България, Форума на младите световни лидери към Световния икономически форум, както и на Young Presidents’ Organization (YPO) и др. Носител е на над 20 престижни международни и български отличия, последните от които - награда от фондация „Атанас Буров“ за банково и финансово управление за 2017 г., „Банкер на годината“ за 2015 и 2017 г. от в. „Банкер“ и „Мисис Икономика“ за 2015 г. от сп. „Икономика“ и КРИБ.

Г-жо Димитрова, кой е въпросът, който като банкер си задавате напоследък?

Въпросът, който ме вълнува, не е само един. Но може би най-важните в този момент са – дали и тази година ръстът на икономиката и кредитирането ще продължи със същите темпове, както през изминалата. Питам се и доколко новите регулации ще променят реално бизнеса ни и ще увеличат разходите ни. Или пък как технологиите ще продължат да променят средата и какви инвестиции да планираме за иновации. Единствено на последния въпрос отговорът е ясен: все по-големи. 

Стрес тестовете на банките отдавна минаха, но на какъв „стрес тест” сте подложени сега?

Сега предизвикателствата са свързани с темите, които изброих. Освен тях, в нашия фокус попадат и новите конкуренти на пазара, както и повишените очаквания на модерните потребители на банкови услуги. В последните години все по-голямо предизвикателство е намирането и задържането на квалифицирани хора в сектора. „Прегряването” на пазара на труда се усеща и при нас, в банките. Това, разбира се, няма как да не окаже влияние върху бизнеса ни. Но пък в същото време ни мотивира да продължим да се развиваме и да бъдем конкурентни и на този специфичен пазар – за „талантите“.  

Иновациите са Ваша любима тема. Какъв фактор в промяната обаче са финтех компаниите? Виждате ли опасност банките да бъдат изместени от ключовото си място на пазара?

Иновациите би трябвало да са любима тема на всички, защото са настоящето и бъдещето. И да, финтех компаниите може да се определят като по-гъвкави от нас, но няма да им е толкова лесно да ни изместят. Често говорим колко много регулации има в банковия сектор, но те имат своя смисъл и полза. Фактът, че банките са силно регулирани, дава огромна сигурност на нашите клиенти, когато става дума за депозити, преводи и разплащания или финансиране. 

Може би най-голямото предизвикателство в момента е новата директива за плащанията PSD2, която отваря нови възможности за финтех компаниите. Тя позволява на трети страни да предлагат услуги, свързани с банковите сметки на клиентите. По същество това означава да се позиционират между клиента и банката. От друга страна, по този начин конкуренцията се измества на ниво качество на продуктите и услугите. Аз бих казала, че у нас финтех компаниите са „здравословна конкуренция“, а понякога дори и партньори. Те имат иновативни практики и ако ги развием заедно, ще са само от полза за клиентите. Партнирайки си с тях и заимствайки добрите практики, банка като нашата, ангажирана с преживяванията на потребителите и иновативните модели за банкиране, ще бъде в добра позиция да предостави широка гама от персонализирани финансови услуги. По този начин ще можем да отговорим по-добре на променящите се тенденции в потребителското търсене. 

Потребителските нагласи се променят по-бързо от всякога. Какви са очакванията им в този момент към вас като банка?

Очакванията са не само различни, но и по-високи. Домакинствата и бизнесът са склонни да тестват и дори проактивно търсят нови продукти. От банките се изисква повече гъвкавост. Разбира се, всичко това не означава, че стандартните продукти скоро ще станат безполезни и ще изчезнат. Но потребителите днес очакват от своята банка сигурно и бързо „дигитално преживяване“. Търсят решения, които са лесни за използване и безпроблемно се вписват в ежедневието им. Пазаруването трябва да е на един клик разстояние, без излишни стъпки. „Дигиталният“ потребител е интелигентен и търси бързи решения. Хората плащат с карти и телефон и все по-рядко посещават банковия клон. Вече говорим за дигитални портфейли, виртуални асистенти, чат ботове, облачни решения, платформи с поддръжка на глас, биометрични данни и изкуствен интелект. И това не е бъдещето, а настоящето.

Кои от иновациите в Пощенска банка са „в точното време на точното място” съгласно интереса на клиентите към тях?

Продължаваме да държим и на личния контакт, но се стремим всички наши нови продукти да пестят време на клиентите, да са достъпни по всяко време и през всички канали. Но най-важното − да им носят допълнителни удобства винаги, когато имат нужда от тях. Залагаме на нестандартния и индивидуалния подход. Внедряването на дигитални услуги и умни решения са в основата на нашата стратегия за развитие. Първи в България предложихме на потребителите поредната изцяло нова услуга - те могат да получават преводи Western Union директно на нашите банкомати. Съвсем скоро предстои да представим на клиентите ни още модерни продукти за тяхно удобство, но засега ще ги запазя в тайна.

В тази твърде динамична промяна как намирате точното темпо на промяната на самата Пощенска банка?

Движим се с темпото на клиентите си, но и се стремим да бъдем с една крачка пред тях. Те са най-сигурният двигател за развитие. В съвременния бизнес нещата се случват на скорост, не можем да си позволим да бъдем „догонващи“ или „изоставащи“. Плановете на нашите клиенти се развиват непрекъснато и от нас зависи да сме до тях като доверен бизнес партньор през целия този процес.

И бизнесът очаква от вас банкиране по мярка. Но каква е сега „мярката”?

От наша гледна точка „мярката“ винаги е била добрата бизнес идея, независимо от кой сектор и колко голяма фирма идва. В момента банките предлагаме кредити на рекордно ниски лихви във всички сегменти. Според мен обаче не е добре един бизнес модел и плановете му да бъдат изградени само върху ниската цена на кредита. Всички знаем, че нивото на лихвените проценти е плод на икономическия цикъл и първите сигнали за края на рекордно ниските лихви вече са налице. С екипа ми в Пощенска банка използваме всяка възможност да консултираме нашите клиенти по тази тема. Помагаме им да разберат колко е важно техният индивидуален бизнес модел да е построен върху фундамент, който може да посреща различни предизвикателства. Защото успехът обича смелите, но отива при подготвените.

А по отношение на очакванията на корпоративните ни клиенти – знаем, че те работят в динамична среда, която изисква стратегическо мислене и добър навигатор. Затова „банкирането по мярка“, което можем да им предложим, включва адекватно подбран микс от консултиране и гъвкави решения за финансите им. Ние им предлагаме не само по-добри условия за конкретен кредит, но и бързи срокове за реакция, както и цялостно обслужване. Към всяка фирма подхождаме индивидуално и оценяваме възможността за финансиране на всеки проект спрямо потенциала му. Предлагаме както всички стандартни кредитни продукти, така и някои по-специализирани - факторинг, попечителски услуги и инвестиционно банкиране. Изградили сме и мрежа от специализирани бизнес центрове „Корпоративно банкиране“ и „Банкиране малък бизнес”, които работят персонално с предприемачите.

В началото на тази година Пощенска банка получи отличие като работодател на годината. Защо хората са важни за вас?

Сплотеният и инициативен екип е генераторът на добрите идеи и съм щастлива, че имам удоволствието да работя с такъв. Стремим се към постоянна и двупосочна комуникация с хората, която да е основана на взаимно доверие и единна корпоративна култура. Отчитаме личния принос, усилия и познания на всеки един наш служител.

Хората искат да работят в компания, която мисли за тях в дългосрочен план – дава им ясни цели, кариерен път за развитие, предлага обучения и програми за социална отговорност. Целият ни сектор трябва да полага повече усилия, защото има нужда както от млади кадри, така и от квалифицирани специалисти.

Събитие, факт, резултат, който в последната година ви донесе най-голямо удовлетворение?

2017 е една от най-успешните години за Пощенска банка и резултатите, които постигнахме, го потвърждават. През годината отчетохме ръст на кредитите за бизнеса от над 450 млн. лв., което представлява ръст от 15%. Отчетохме ръст в продажбите на жилищни кредити от над 50%, а портфейлът ни се повиши със 110 млн. лв. В резултат на това приходите ни нарастват за изминалата година, а печалбата ни е изключително добра.

Продължихме да създаваме модерни банкови продукти и услуги, които са без аналог на пазара, даващи реална добавена стойност на клиентите. Инвестирахме в изцяло нов бранд за иновативно потребителско кредитиране „Моменто“, който ще продължим да развиваме и през 2018 година. Но най-важното - запазихме доверието на клиентите си.

Най-голямо удовлетворение ми донесе, както вече споделих, наградата „Работодател на годината“ в конкурса за най-добра работодателска марка на b2b Media. Също така, за мен е изключителна чест да бъда носител на наградата на фондация „Атанас Буров“ за банково и финансово управление за 2017 г. Удовлетворение ми носят и признанията за екипа ни като - отличие в категория „Качество” от наградите за успешен бизнес на КРИБ. Това, че банката ни за шеста поредна година е определена за топ попечител в България от сп. Global Custodian. Както и приза за „Най-добра банка в България в търговското финансиране“ за 2017-а от Global Banking & Finance Review. Само за 2017 г. получихме и над десет престижни отличия за работата ни в областта на устойчивото развитие, корпоративните и маркетинговите комуникации. Ще спомена само едно от тях – Пощенска банка бе определена за най-ефективния бранд от ЕFFIE Index България 2017.  

В този материален и технологичен свят да не забравяме за…

Да не забравяме за общуването помежду си и оттук, че трябва да проявяваме лично отношение към клиентите си, защото само така се гради доверие. Колкото и „интелигентни технологии“ да внедрим, най-важна си остава личната комуникация. В крайна сметка, доверието на клиента е всичко, от което се състои бизнесът ни.

Най-рисковото ми начинание...

Много важна част от моята работа е преценката в поемането на рискове.  Толерирам риска, когато е премерен. Едни от най-трудните, но и най-успешните решения в живота винаги са свързани с поемането на определена доза риск. Когато говорим за иновации в продуктите и услугите, за да отговорим на нуждите на клиентите, трябва да поемаме рискове и предизвикателства. Прекомерната предпазливост спъва новаторските идеи.

Моята философия накратко...

Вярвам, че успехът е на страната на подготвените и знам, че успяват тези, които работят за успеха си. Ако човек вярва във възможностите си и не чака подходящ момент, а действа сега, ако обича това, което прави, и развива себе си и другите, както и средата, шансът за успех е огромен. Ние сме тези, които всеки ден трябва да вдигат летвата все по-нагоре.

Подкрепи Economic.bg