Аптеки SOpharmacy ще се разрастват локално, регионално и онлайн
Клиентите търсят онлайн покупка на лекарства по лекарско предписание, но у нас законодателството все още не позволява
Валерия Видулова:
- Г-жо Видулова, през миналата година „Софарма Трейдинг” придоби верига аптеки ФармаСтор, които се присъединиха към семейството аптеки SOpharmacy. Колко са до момента обектите от веригата и какви са плановете ви за разширяване на аптечната мрежа?
- През 2015 г., когато представихме концепцията SOpharmacy, стартирахме с два пилотни обекта в София и Пловдив. Днес, три години по-късно, обектите ни са 48 в 8 града – София, Пловдив, Бургас, Стара Загора, Сандански, Петрич, Кюстендил и Елин Пелин. Така SOpharmacy се нарежда вече сред най-големите вериги аптеки в страната. Плановете ни предвиждат до края на 2018 г. да разширим мрежата си с още нови обекти в различни градове в страната.
- В
началото на 2017 г. SOpharmacy обединява 16 обекта, разположени в София,
Пловдив, Бургас и Кюстендил, с придобиването на ФармаСтор прибавихте още 19.
Планирате ли да стъпите и в други градове в страната, и ако да – кои?
Разбира се, всеки град за нас е нова възможност. Плановете ни предвиждат разширяване в национален мащаб и поетапно ще разкриваме кои ще са следващите ни локации.
- Какви са направените досега инвестиции в аптечната мрежа и
какви предвиждате да бъдат направени в близките 1-2 години?
- Всяка инвестиция, която правим или ще правим, е обвързана с нашата мисия да се превърнем в доверен партньор в грижата за здравето за цял живот. Инвестираме в нови аптеки и в развитието ни онлайн, за да можем да направим достъпна концепцията SOpharmacy до повече клиенти.
За нас е приоритет да развиваме професионалните умения на нашите фармацевти, така че да бъдем максимално полезни на пациентите. Ние искаме да върнем на фармацевта неговата класическа роля на здравен експерт, защото аптеката отдавна не е просто място за продажба на лекарства и изпълнение на рецепти. Нашето разбиране е, че аптеката е най-близкия и най-лесно достъпен здравен център, където пациентите могат да бъдат консултирани компетентно, както е в развитите европейски страни.
Друг наш фокус е изграждането на стабилни и доверени отношения с нашите партньори. И днес това вече е видимо за нашите клиенти. В обектите на SOpharmacy те откриват световно наложени брандове, както и специализирани категории. За да отговорим на потребностите на клиентите от голямо разнообразие от продукти с отлично качество и на добра стойност, развиваме широк асортимент и от собствени марки. Почти ежемесечно успяваме да предложим над 1000 продукта на промоция – рекордна цифра за аптечния пазар в България.
- Планирате ли разширяване на веригата извън пределите на
страната?
- Когато създавахме концепцията SOpharmacy, ние имахме за цел да приложим добрите практики и стандарти от Европа и света, като ги адаптирахме към нуждите на българските пациенти. Фундаментът на нашата концепция обаче е универсален, защото е изграден около чисто човешките ценности – грижата за себе си и за семейството, стремежът към здравословен живот, нуждата от доверен здравен консултант, който те познава и го е грижа, улеснен достъп до компетентен съвет. В тази връзка сме готови да имплементираме SOpharmacy и извън пределите на България. Анализираме възможности, но на този етап не мога да дам повече конкретика.
- Какви
допълнителни услуги могат да ползват клиентите на аптеки Sopharmacy – например,
индивидуална консултация с фармацевт?
- Интересно е, че това се е наложило като възприятие в България в последните години – че индивидуалната консултация с фармацевт е нещо допълнително. А според нас това е основна услуга в аптеката. Както вече споделих, ние силно вярваме в ролята на фармацевтите като здравни експерти и подкрепяме развитието й.
В SOpharmacy въведохме и портфолио от допълнителни здравни услуги и консултации по широко разпространени симптоми – например безсъние, стомашно-чревни проблеми, болка и други. През миналата година представихме и собствена програма за здравословно управление на теглото, разработена съвместно с проф. Стефка Петрова, национален консултант по здравословно хранене. Нашата програма е изцяло базирана на научно обосновани факти и изследвания и е разработена по стандартите на Световната здравна организация. В обектите на SOpharmacy специализирани за консултации, пациентите могат да разчитат на обучените ни фармацевти, които им помагат в мотивацията и прилагането на 90-дневната програма. А резултатите от постигнатото, клиентите ни могат да видят нагледно с модерните уреди за измерване на телесен състав, с които разполагаме в аптеките.
- Какво
предвиждате относно развитието на портфолиото от ваши продукти и собствени
брандове?
- Развитието на собственото ни портфолио от продукти е наш фокус от самото начало и резултатите надхвърлят прогнозите ни. Първата линия - продукти за ежедневна грижа за цялото тяло, представихме в началото на 2017 г. с името Essentials. Тази година добавихме и собствена линия SOpharmacy Wellbeing, която предлага най-често необходимите хранителни добавки, витамини и минерали. За клиентите, ориентирани към натурална грижа за здраве и красота – предлагаме ексклузивно само в аптеки SOpharmacy френската марка за ароматерапевтична грижа Florame, натурални и био продукти за орална хигиена Ecodenta, иновативни продукти с джинджифил и матча на немския производител Lemon Pharma. А за тези, които искат да превърнат посещението си в аптеката в истински приятно изживяване, сме подготвили и много ексклузивни предложения за празничен шопинг и подаръци.
Зад избора на всяка ексклузивна марка или създаването на нова линия продукти SOpharmacy стои внимателна селекция на производители, с които да работим. Ние използваме единствено съставки с доказан европейски произход, а създаването на всеки продукт става спрямо утвърдените добри производствени практики. Следващо ключово условие, което се стремим да постигнем с продуктите със собствената ни марка , е да ги предложим с наистина достъпна цена за своето високо качество. Разчитаме много и на нашите фармацевти и тяхната експертна препоръка като допълнителна гаранция да отговорим максимално добре на потребностите на клиентите ни.
- Стартирахте
онлайн аптеката www.sopharmacy.bg. Предпочитани ли са вече онлайн
покупките на лекарства и продукти за здраве и какви са очакванията ви за
развитието на този сегмент?
- Всъщност, ние стартирахме онлайн аптека преди няколко години, защото знаехме какво предстои като дигитална трансформация в нашия сектор. Да нямаш собствен онлайн канал в Ритейл сегмента към днешна дата вече изглежда немислимо. За съжаление, в България рестриктивното законодателство не допуска онлайн продажба на лекарства по лекарско предписание, въпреки че това е една от най-желаните услуги от клиентите, особено от възрастни и трудно подвижни пациенти, както и такива в отдалечени райони на страната с ограничено предлагане на лекарства. В много от развитите пазари тази услуга отдавна е достъпна и много искам да вярвам, че и в България ще можем да развием модерна дигитална аптека в цялата й пълнота. Но, за да се случи това, са нужни сериозни законодателни промени.
В момента на сайта на онлайн аптеката потребителите могат да намерят още по-широко разнообразие от продукти за здраве и красота, всички наши месечни промоционални предложения, както и допълнителни ексклузивни онлайн оферти и пълното ни портфолио от собствени марки. Лоялната ни програма работи и онлайн, така че докато пазаруват, всички наши настоящи клиенти могат да трупат точки и да обменят за продукти, а новите клиенти да се присъединят към семейството на SOpharmacy.
- Какви
са очакванията ви за развитието на фармацевтичния пазар в страната?
- За никого не е тайна, че най-силната тенденция, която се наблюдава във фарма сектора на глобално ниво, е консолидацията. Класическите роли на търговците на едро, производителите и аптеките бързо се променят, като границите между тях все повече избледняват. Логично, компаниите се насочиха към развитието на интегрирани бизнес модели, като това е техният отговор на променящите се пазари и нуждите на дигиталното поколение.
В една голяма степен консолидацията е и отговорът на бизнеса спрямо дългогодишния регулаторен натиск върху цените и нормите на печалба – само по-големи структури могат да бъдат ефективни и в същото време да отделят ресурс за иновации.
По отношение на българския пазар консолидацията тук също отдавна е започнала и все още не е стигнала точката на насищане. По последни данни от IQVIA към 2017 над 40% от продажбите на аптечен пазар са съсредоточени в големите вериги аптеки с над 50 обекта. За съжаление обаче осъвременяването на регулаторната рамка в страната ни изостава значително спрямо динамиката на развитие на сектора и ограничава възможностите за по-ефективно задоволяване на здравните потребности на пациентите.