По-строги мерки за колите с цел намаляване на шума
Старите автомобили да плащат по-високи данъци

© ECONOMIC.BG / БГНЕС
~ 2 мин.
Двойно по-високи данъци за колите над 15 г. като мярка за намаление на шума в града предвижда Столичната община.
Планират се и законодателни промени за преминаването на техническите прегледи на колите. Те предвиждат да се измерва нивото на шума и ако е над допустимото, автомобилът да не минава прегледа. Мерките са записани в актуализирания план за действие за управление и намаляване на шума, който общинският съвет прие, съобщава в. "Сега".
Според разписания план за изпълнение на мерките рестриктивната мярка за старите коли ще влезе в сила от 2022 г. Подобна мярка беше въведена в края на 2013 г., когато парламентът обвърза данъчните отстъпки с екологичността на колата. Така за колите с катализатор, които преди ползваха 50% отстъпка от налога, след промените преференцията стана 30%.
Към 1 юли м.г. в страната са регистрирани 3 769 117 превозни средства, като близо 2.6 млн. от тях са на над 15 г. Към края на 2012 г. в София са регистрирани 655 754 коли, като и в столицата основен дял заемат старите коли.
Пътният трафик остава основен "шумов" замърсител в София, следван от трамваите. През 2009 г. беше изработена шумова карта, според която основните източници на шум и зоните с наднормено шумово натоварване са бул. "Цар Борис III", бул. "Ситняково", бул. "Цариградско шосе" и бул. "Ал. Дондуков" и други.
"Наблюденията за последните 10 г. показват, че въпреки предприетите през последните години ремонти на уличната мрежа в различните части на столицата изграждането на нови пътни съоръжения, включително метрото, нивото на шума в значителна част се задържа трайно над граничните стойности", пише в плана на общината.
Планират се и законодателни промени за преминаването на техническите прегледи на колите. Те предвиждат да се измерва нивото на шума и ако е над допустимото, автомобилът да не минава прегледа. Мерките са записани в актуализирания план за действие за управление и намаляване на шума, който общинският съвет прие, съобщава в. "Сега".
Според разписания план за изпълнение на мерките рестриктивната мярка за старите коли ще влезе в сила от 2022 г. Подобна мярка беше въведена в края на 2013 г., когато парламентът обвърза данъчните отстъпки с екологичността на колата. Така за колите с катализатор, които преди ползваха 50% отстъпка от налога, след промените преференцията стана 30%.
Към 1 юли м.г. в страната са регистрирани 3 769 117 превозни средства, като близо 2.6 млн. от тях са на над 15 г. Към края на 2012 г. в София са регистрирани 655 754 коли, като и в столицата основен дял заемат старите коли.
Пътният трафик остава основен "шумов" замърсител в София, следван от трамваите. През 2009 г. беше изработена шумова карта, според която основните източници на шум и зоните с наднормено шумово натоварване са бул. "Цар Борис III", бул. "Ситняково", бул. "Цариградско шосе" и бул. "Ал. Дондуков" и други.
През 2013 г. най-високи нива на шума са измерени именно на бул. "Цариградско шосе" и гара "Подуяне". Най-ниските нива са измерени в бл. 96 в кв. "Дружба" и на ул. "Ново село" и "Киевска".
"Наблюденията за последните 10 г. показват, че въпреки предприетите през последните години ремонти на уличната мрежа в различните части на столицата изграждането на нови пътни съоръжения, включително метрото, нивото на шума в значителна част се задържа трайно над граничните стойности", пише в плана на общината.