Подкаст | Поведенчески финанси: Ключът към разумното пазаруване на Черен петък
Човекът е несъвършен и стандартният икономически модел невинаги работи, каза заместник-ректорът на ВУЗФ проф. Юлия Добрева
Традиционно Черен петък е един от най-заетите дни в годината за търговците, търсещи начин да привлекат все повече клиенти. В последните години обаче, вследствие на зачестилите нелоялни търговски практики и фалшиви намаления, потребителите станаха по-внимателни и капризни за това коя промоция ще изберат.
Освен информираността за обичайните търговски трикове, познаването на собствените поведенчески особености може да спомогне за взимането на едно добро решение за покупка.
Именно човешкото поведение стои в сърцето на бихейвиористичните финанси, наричани още поведенчески.
Какво представляват те и как може да са ни полезни по време на пазаруване коментираме в новия епизод на подкаста на Economic.bg „Едно наум“ с гост проф. д-р Юлия Добрева, заместник-ректор по учебната дейност във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) и преподавател по дисциплината „Поведенчески финанси“.
Това е наука за разбиране на икономическото поведение и какви са последиците от него – например защо някои хора предпочитат да обядват на крак с хот-дог, докато други предпочитат атмосферата на един луксозен ресторант, защо едни работят и спестяват за пенсия, други предпочитат да са домакини“, обясни проф. Добрева.
По думите ѝ поведенческият икономикс е сравнително нова наука, която разглежда стандартната икономика от един по-различен ъгъл. Тя добави, че "човекът е несъвършен и затова стандартният икономически модел невинаги работи".
Черен петък и Кибер понеделник са двата дни, които често служат като учебен пример в поведенческите финанси, тъй като демонстрират как психологическите и емоционални фактори влияят върху човешкото поведение.
Предоставяне на тестери и мостри, ако е козметичен продукт, или временно използване на услуга - в поведенческите финанси това е т. нар. „ефект на притежанието“, т.е. потребителят се чувства собственик и изживява притежаването на продукта“, каза Добрева, според която това спомага за взимането на по-бързо решение за покупка.
„Закотвянето“ или използването на постери със снимки на известни личности пък кара потребителя да иска да подражава, купувайки съответната стока. Друг трик, който е често срещан по време на намаленията, е предлагането на продукт в комплект.
Това е подход, който наричаме „избор в скоби“. Така потребителят изпитва по-голямо щастие с по-големия брой получени продукти“, коментира гостът.
За да не бъде потребителят жертва на "многостранна атака", както проф. Добрева нарече силните рекламни кампании през ноември, той трябва да си поставя бариери, като използва техники като ментално счетоводство или изграждане на въображаеми сметки за разходите си.
Какви други техники използват магазините по време на Черен петък, как може потребителят да вземе информирано решение с помощта на поведенческите финанси и кои важни въпроси да си зададе при покупка, чуйте в новия епизод на подкаста на Economic.bg "Едно наум".